English

برنامه اسرائیل برای تجزیه ترکیه با استفاده از کودتای ارتش

دستگیری مغز متفکر کودتای ارتش ترکیه در اسرائیل نشان دهنده اهداف تل آویو و همپیمانانش برای تجزیه و بالکانیزه کردن خاورمیانه است.

برنامه اسرائیل برای تجزیه ترکیه با استفاده از کودتای ارتش
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، در پس وقوع کودتای نافرجام ارتش ترکیه در بامداد روز شنبه، گمانه زنی های زیادی در مورد عوامل پشت پرده و علت این واقعه عنوان شد. در همین رابطه رضا سراج، کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به دستگیری مغز متفکر این کودتا در اسرائیل گفت: دستگیری «آکین اوزتورک» وابسته نظامی ترکیه در اسرائیل که از آن به عنوان مغز متفکر کودتای نافرجام یاد می شود؛ ابعاد پنهان و راهبردی وقایع ترکیه را گویاتر می‌کند. وی بی ثبات‌سازی ترکیه و ایجاد جنگ داخلی در این کشور، را یکی از اهداف رژیم صهیونیستی برای تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه دانست و افزود: موشه یعلون، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۴ گفت « مرزهای خاورمیانه مسلما تغییر خواهد کرد.» سوریه، عراق و ترکیه کشورهای هدف در تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه هستند.

در این طرح، سوریه به سه قسمت علوی، کردی و سنی تقسیم می شود و عراق نیز به سه بخش شمالی به مرکزیت موصل، مرکزی با محوریت بغداد و جنوبی با مرکزیت بصره تجزیه می گردد. در بالکانیزه کردن منطقه، ترکیه نیز به سه بخش اروپایی، کردی و آسیایی تقسیم می شود.

سراج به مقاصد ناتو برای گسترش راحت تر به شرق بدون آنکه حساسیت روسیه را برانگیزد نیز پرداخت و تصریح کرد: ناتو نیز برای گسترش به شرق، چشم به کریدوری دارد که بخشی از سوریه، عراق و ترکیه را شامل می شود. ناتو قصد دارد از طریق کریدور کردی به حوزه قفقاز و هارتلند (قلب) جهان راه یافته و سپس حوزه نفوذ خود را تا هند، امتداد دهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک بالکانیزه کردن منطقه و گسترش ناتو به شرق را عاملی برای مخاطره انداختن امنیت ملی ایران و روسیه برشمرد و تصریح کرد: برخی از کارشناسان بحران قره باغ را نیز در این چارچوب تحلیل می کنند. البته در این رابطه باید به دیگر اهداف بالکانیزه کردن منطقه نیز توجه کرد که شامل:  تامین امنیت و حفظ بقاء رژیم صهیونیستی، مهار ایران و قطع ارتباط بین ایران و محور مقاومت، مهار ژئوپلتیکی روسیه و تضعیف اقتصاد این کشور، تسلط بر منابع انرژی در منطقه قفقاز و دریای خزر  و ممانعت از تسلیحاتی شدن انرژی توسط ایران و روسیه می شود.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه