English

سرپرست وزارت خارجه:

اساس سیاست خارجی ایران مبتنی بر دین و وحی است

باقری کنی با اشاره به اینکه مبنای سیاست خارجی ایدئولوژیک است گفت: امام خمینی دین را وارد سیاست خارجی کرد و امروز اساس سیاست خارجی ما دین و وحی است.

اساس سیاست خارجی ایران مبتنی بر دین و وحی است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، ظهر امروز چهارشنبه (۹ خرداد) برنامه وزارت خارجه برای بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی با حضور علی باقری کنی، سرپرست این وزارتخانه در مرقد امام خمینی برگزار شد. 

در این مراسم که حسن خمینی نیز حضور داشت، باقری کنی پس از اهدای تاج گل و ادای احترام به امام خمینی، در خصوص نقش مقاومت و فلسطین در منظومه فکری امام سخنرانی کرد. 

وی نخست با اظهار تسلیت شهادت رئیس جمهور و امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان گفت: در چهار دهه گذشته چنین صدماتی به کشور وارد می شد ،توکل مردم به ائمه اطهار و وحدت آنها بیشتر شده و تهدیدها به فرصت تبدیل شدند و دشمنان هرگز نتوانستند از این صدمات عایدی کسب کنند.

باقری کنی تصریح کرد: ما سربازان آیت الله خامنه ای، همچنان سربازان خمینی هستیم و باقی خواهیم ماند. امام در مسیر مقاومت یک راه ابداعی ایجاد کردند. علیرغم وجود علمای دینی بسیار اما ویژگی های شخصی امام کم نظیر بود. زیرا ایشان هم دانش و درک داشتند و هم اراده و توانایی این را داشتند که دین را وارد حاکمیت کنند. ورود دین به حاکمیت موجب کارامدی آن شده است.

وی افزود: این بنیانی بود که امام گذاشت. ما باید این فهم را داشته باشیم که این نگاه را در عرصه های مختلف حکمرانی را جاری کنیم. نگاه به سیره امام در قبل و بعد انقلاب نشان می دهد این مسئله شاخصه اصلی تفکر ایشان بود. در عرصه سیاست خارجی اولین کسی که توانست تفکر دینی را در این حوزه وارد کند امام خمینی بود.

نکته مهم این است که سیاست خارجی اساسا ایدئولوژیک است و مبنای سیاست خارجی ما وحی و دین است. همه کشورها هم سیاست خارجی ندارند ما چون مستقل هستیم سیاست خارجی داریم. سایر کشورها صرفا جریان ساز هستند.

باقری کنی گفت: بنیان سیاست خارجی امام استقلال است. استقلال یعنی پاسداری از هویت مردم که دارای ابعاد اسلامی و تاریخی است. امام فرمانده اصلی جنگ در مقابل صدام بود و آنچه توانست مردم را بسیج کند فقط تفکر دینی بود.

سرپرست وزارت خارجه خاطر نشان کرد: قبل از عملیات وعده صادق علیرغم پیام های آمریکایی ها هیچ تغییری در سیاست ما برای تنبیه رژیم صهیونیستی ایجاد نکرد. چون ما استقلال داریم. غربی ها تلاش می کنند به نقش ایران در مقاومت اشاره کنند در حالی که مقاومت صرفا امتداد انقلاب اسلامی است.

وی افزود: این هنر امام بود که امروز مقاومت طبق منافع خودشان تصمیم میگیرند و غرب این را باور ندارد و فکر میکند این سخنان تاکتیک سیاسی ماست. امام یک ایدئولوک بزرگ بود. در عرصه سیاست داخلی ایشان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و در عرصه خارجی بنیانگذار نه شرقی نه غربی و در عرصه بین المللی بنیانگذار مقاومت بود.

باقری کنی تاکید کرد: اگرچه در هفت ماه گذشت علیرغم خسارات زیاد در غزه اما رژیم صهیونیستی مقاومت غزه را به زانو درآورد. چه کسی فکر می کرد، هفت ماه بعد از طوفان الاقصی اسرائیل شکست خورده و منفور شده باشد. در عرصه دیپلماسی حیثیتی برای صهیونیست ها نمانده است. اینها دستاورد مرد بزرگی است که قرنها جلوتر از تاریخ بود و کار دارد که بفهمیم ایشان چه کسی بود. ما با افتخار اعلام می کنیم سرباز خمینی بودیم و سرباز خامنه ای باقی خواهیم ماند.

امروز دعای ما این است به ما چنان فهمی از مسئولیت بده که راه درست را تشخیص دهیم تا در روز واپسین امام خمینی به پیامبر بفرمایند مردم من افضل هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه