English

وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به خبرگزاری موج خبر داد:

تاسیس سازمان اتباع و مهاجرین خارجی با هدف استفاده از توانمندی کاری اتباع افغانستانی

مرتضوی با اشاره به حضور اتباع افغانستانی در ایران گفت: سازمان اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور برای استفاده از توانمندی کاری افغانستانی تاسیس شده است.

تاسیس سازمان اتباع و مهاجرین خارجی با هدف استفاده از توانمندی کاری اتباع افغانستانی
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، نشست خبری امروز (سه‌شنبه ۲۹خرداد) سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران با حضور وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

نخست علی بهادری‌ جهرمی با اشاره به برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: مقرر شده پروژه‌هایی که شهید رئیسی پیگیری کرده بودند، با سرعت بیشتری عملیاتی شود. در این راستا قرار شد سلسله نشست‌هایی برای بیان عملکرد و خدمات دولت سیزدهم برگزار شود. 

نشست خبری مشترک سخنگو دولت باوزرای بهداشت و تعاون،کارورفاه اجتماعی

در ادامه صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد. در همین رابطه این وزارتخانه بدهی‌های انباشته‌ای به وزارت بهداشت داشت  که ۲۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها پرداخت شد. برای اولین‌بار است که در چند دهه گذشته قادر هستیم بدهی‌های تامین اجتماعی را به مراکز درمانی و داروخانه‌ها پرداخت کنیم. 

وی افزود: در سه سال گذشته، کاهش ۱.۲ نرخ بیکاری اتفاق افتاد و نرخ بیکاری به ۸ درصد رسید. ابلاغ بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی و خانگی صورت گرفت. در حوزه رفاه و تامین اجتماعی، وقتی صحبت از ابربدهکاران بانکی می‌شد، فکر می‌کردند اینها افراد بخش خصوصی هستند، اما یکی از ابربدهکاران بانکی، سازمان تامین اجتماعی بود و افزون بر ۲۰۰ همت مطالبات صندوق‌های مختلف از جمله تامین اجتماعی توسط دولت سیزدهم صورت گرفت.  

صولت مرتضوی خاطر نشان کرد: در این دولت حقوق بازنشستگان ۶۳ درصد افزایش داشت. همچنین بزرگترین تامین مالی فرابورس به مبلغ ۴۵۰۰ میلیارد تومان صورت گرفت. در این دولت بیش از ۴۷ هزار مسکن به مددجویان تحت پوشش اعطا شد. همچنین مستمری مددجویان حدود ۱۸۰ درصد نسبت به دولت قبل افزایش یافت. در این دولت رشد ۳.۵ درصدی در تاسیس تعاونی اتفاق افتاد.

بهادری جهرمی در تکمیل سخنان مرتضوی گفت: با توجه به تورم شدید در کشور , فاصله طبقاتی, زیاد شده بود که در دولت سیزدهم این موضوع کاهش یافت.

 

صولت مرتضوی درباره حضور اتباع افغانستانی در بازار کار ایران و انتشار اخباری در مورد صدور مجوزهای کسب و کار پنج ساله و امکان گذراندن دوره های فن و حرفه ای در پاسخ به خبرگزاری موج گفت: از زمان روی کار آمدن طالبان حجم مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران افزایش یافت. بخش قابل توجهی از مردم این کشور نظام جمهوری اسلامی و ایران را تنها پناهگاه خود می دانند که این مسئله به لحاظ قرابت های فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی است.

وی افزود: در این راستا سازمان اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور تاسیس و اساسنامه آن تنظیم شد. در این سازمان ما بر آن هستیم تا استفاده صحیح و قانومندی از توانمندی های کاری اتباع افغانستانی را صورت دهیم. 

مرتضوی تصریح کرد: همچنین معاونت اشتغال وزارت کار نظارت شدیدی بر کارگاه ها دارد تا اگر خلاف مقررات, کارگری به کار گرفته شده باشد در چارچوب قانون با آن کارگر و کارفرما برخورد شود. بنابرابن عزم سازمان ملی مهاجرت این است در یک بازه زمانی مناسب ساماندهی کارگران افغانی انجام شود.

نشست خبری مشترک سخنگو دولت باوزرای بهداشت و تعاون،کارورفاه اجتماعی

در ادامه بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در توضیح عملکرد سه ساله این وزارتخانه گفت: برنامه ما بحث پیشگیری محوری بود به همین دلیل تقویت شبکه های بهداشتی درمانی در اولویت قرار گرفت. یکی از وظایف مهم ما مراقبت های مرزی است که بیماری ها به داخل کشور وارد نشود و این موضوعات در پروژه های بهداشتی پیگیری میشود. در دولت سیزدهم بیش از ۳ هزار پروژه بهداشتی انجام شد. در سه سال گذشته بیش از ده هزار به ورز جذب شد.

وی ادامه داد: همچنین 1400 خودرو شاسی بلند و موتور سلیکلت به ناوگان خدمات بهداشتی افزوده شد تا امکان دسترسی به تمام نقاط کشور مقدور شود. بحث برنامه خودمراقبتی در 195 شهرستان اجرا شد و چهارصد هزار نفر بابت این برنامه آموزش دیدند. در این زمینه لازم به ذکر است بیمه پایه سلامت ۵ دهک نخست جامعه یعنی 12 میلیون نفر را پوشش می دهد.

عین اللهی خاطر نشان کرد: در دولت سیزدهم 17 هزار تخت بیمارستانی افتتاح شد که به معنای افزوده شدن 15 درصدی به تخت های بیمارستانی کشور است. پنج بیمارستان را شخصا رئیس جمهور شهید افتتاح کرد. سرانه تخت در کشور از 1.79 به 1.9 رسیده که باید به بالای 2 برسیم.

وی افزود: صندوق حمایت از بیمارهای صعب العلاج تاسیس شد و در سال اول 5 هزار میلیارد تومان, سال دوم 7 هزار میلیارد تومان و سال سوم 12 هزار میلیارد تومان به آن اختصاص داده شد. در این دولت 2500 حلزون شنوایی برای کودکان به صورت رایگان انجام داد.

وزیر بهداشت درباره واردات دارو جانبازان گفت: این داروها جدا از داروهای مردم نیست ولی بعضا اصرار به مصرف برندها دارند که تامین آن با بنیاد شهید است.

وی در مورد طرح سلامت خانواده بیان کرد: پیشگیری محوری بهتر از درمان محوری است. پزشک خانواده در رسته درمان محوری بود و بررسی بیست ساله نشان داد موفقیتی نداشت. پزشک خانواده وقتی موثر است که پیشگیری محوری هم همراهش باشد. در دو استان مازندران و فارس با پزشک خانواده در زمینه پیشگیری موفقیت نداشتیم.

عین اللهی درباره دیپلماسی سلامت دولت سیزدهم گفت: سازمان گروه ۵ تاسیس شد که هشت اجلاس موفق  در تهران برگزار گردید. در ونزوئلا نمایشگاه دارو ما مورد استقبال قرار گرفت. نزدیک به ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم. همچنین سازمان جهانی بهداشت ایران را به عنوان کشور موفق در زمینه کرونا اعلام کرد.

مرتضوی وزیر کار در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: همکاران ما پیگیر هستند و تلاش میکنیم در همین دولت محقق شود. در زمینه بازنشستگان تامین اجتماعی به دنبال تامین منابع مالی هستیم. در بحث بیمه تکمیلی بازنشستگان کار بزرگی صورت گرفته است هم کیفیت و هم کمیت و تسهیل در پرداخت هزینه ها اقدامات بزرگی صورت گرفت.

عین اللهی درباره خروج هزینه داروهای ساده از بیمه ها گفت: ۹۹ درصد داروها در داخل تولید میشود که ۵۰ درصد مواد اولیه آنها هم داخلی هستند. با توجه به سیاست های ارزی, موجب تغییر در قیمت داروها شده است. همچنین مقدار زیادی از داروها از مرز افغانستان قاچاق میشد. براین اساس طرح دارویار اجرا شد که ۹۰ درصد قیمت دارو رو بیمه پرداخت میکرد. پوشش دارویی کم نشده حتی بیشتر هم شده است. ما تعدادی از داروخانه های بیمارستانهای دولتی را برون سپاری کردیم و لذا تامین دارو آنها بهتر شد. اما بحث تامین نقدینگی مشکلاتی را در داروخانه های دولتی ایجاد می کرد.

وی درباره گردشگری سلامت بیان کرد: در این رابطه شهر مشهد رتبه اول را دارد. بیشتر برای بیمارهای چشم و پوست مراجعه می کنند. در تهران هم مراجعات خارجی داریم. ولی تلاش ما تقویت و تجهیز بیمارستانهای مرزی مثل خوزستان است.

مرتضوی در مورد مهارت آموزی انجام شده در دولت سیزدهم گفت: توسعه هنرستان و مراکز اموزش فنی و حرفه ای در اولویت این دولت بود. رویکردها از اموزش نظری به عملی تغییر کرد. بالغ بر ۲ هزار واحد اموزشی توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است که ۵ میلیون نفر آموزش دیدند.

وزیر بهداشت درباره شرکت های دانش بنیان گفت: تعداد این شرکتها در شروع دولت ۷۰۰ شرکت بود و امروز به ۱۵۰۰ شرکت رسیده است و چهل درصد تجهیزات سنگین حوزه بهداشت و درمان را این شرکتها تولید می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه