English

یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

تأسیس سازمان ملی اتباع هنوز نهایی نشده است/تغییر بافت جمعیتی برخی روستاها و شهرها به دلیل حضور اتباع افغانستانی

نماینده مردم تهران با اشاره به لزوم مدیریت اتباع خارجی گفت: تأسیس «سازمان ملی اتباع و مهاجرت» در مجلس پیگیری و اساسنامه آن تنظیم شده اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. یکی از مهمترین موضوعات در این سازمان اجرای آمایش سرزمینی برای حضور اتباع خارجی است که در حال حاضر اجرا نمی شود.

تأسیس سازمان ملی اتباع هنوز نهایی نشده است/تغییر بافت جمعیتی برخی روستاها و شهرها به دلیل حضور اتباع افغانستانی

سیدعلی یزدی خواه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره تعبات فرهنگی اتباع خارجی به ویژه افغانستانی های مهاجر در ایران گفت: در این خصوص صحبت‌های زیادی چه در کمیسیون فرهنگی، چه در بین نمایندگان و چه در حوزه انتخابیه من (تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) صورت گرفته است. البته مدتی است که رسانه ها به موضوع اتباع بیشتر می پردازند در حالی که آنقدری که به این مسئله پرداخته می‌شود، تعداد جمعیت اتباع افغانستانی در این مدت بیشتر نشده است.

 

حضور اتباع در ایران بدون آمایش سرزمینی است

وی افزود: تأسیس «سازمان ملی اتباع و مهاجرت» هنوز نهایی نشده است. اساسنامه آن تنظیم شده و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز بررسی شده است. در حال حاضر اساسنامه به صحن علنی ارجاع داده شده و در نوبت طرح قرار دارد تا نمایندگان ابعاد آن را بیشتر بررسی کنند و به این ترتیب مسئله اتباع قانونمند شود. از جمله نقاط مثبت این طرح این است که ما باید از جهت توزیع منطقه‌ای اتباع، آمایش سرزمینی داشته باشیم؛ به این صورت که اتباع در چه استان‌هایی و با چه نسبتی حضور داشته باشند. زیرا اکنون بیشتر آنها در استانهای خراسان جنوبی، تهران و سیستان و بلوچستان هستند. هم اکنون این آمایش سرزمینی چندان رعایت نمی‌شود ولی وقتی این کار صورت بگیرد، در آمایش سرزمینی مشخص می شود درصد مجاز حضور اتباع در هر استان چقدر خواهد بود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: همچنین اقدامات سختگیرانه‌ای در خصوص تخلفات اتباع در این اساسنامه در نظر گرفته شده است که اگر اتباع در جریان اقامت شان در ایران تخلفی انجام دهند برخوردهای شدیدی با آنها خواهد شد و ضمن محرومیت از حضور در ایران، دیگر حق ورود به کشور را نخواهند داشت. این‌ها از جمله مواردی هستند که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مورد بحث قرار گرفتند.

 

بیشتر بخوانید:

وضعیت ساماندهی حضور اتباع افغانستانی در بازار کار ایران در هاله ابهام

اتباع مدیریت و نظارت نمی‌شوند

دولت باید هر چه زودتر اتباع خارجی را سازماندهی کند

اتباع غیرقانونی باید به کشور خود بازگردانده شوند/پنج میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند

 

بخشی از تولید ناخالص داخلی ایران توسط اتباع ایجاد می شود

یزدی خواه تأکید کرد: به طور کلی حضور اتباع در ایران هم فرصت است و هم تهدید. فرصت از این جهت که بخشی از تولید ناخالص داخلی کشور توسط اتباع ایجاد می‌شود و آنها در حوزه های صنعتی، کشاورزی و خدماتی نیز فعالیت دارند که در نوع خودش قابل اعتناست. اما از سویی حضورشان در کشور، بافت جمعیتی برخی از شهرها و روستاها را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که در برخی روستاها تعداد دانش‌آموزان ایرانی از اتباع افغانستانی کمتر است. لذا با توجه به چند وجهی بودن مسئله اتباع خارجی در ایران، امیدواریم به زودی به یک قانون جامع در این خصوص دست یابیم.

 

حضور دانش آموزان اتباع در مدارس به مفاهمه فرهنگی با ایرانی ها منتهی می شود

وی درباره تفاوت جامعه پذیری اتباع افغانستانی با شهروندان ایرانی و تبعات این مسئله در جامعه گفت: بخشی از مهاجرین که در سن تعلیم و آموزش هستند و با توجه به حضورشان در مدارس ایرانی، به مفاهمه فرهنگی با ایرانی‌ها می‌رسند. ما در این زمینه نگرانی نداریم؛ نگرانی ویژه ما در مورد آن قشر از اتباع افغانستانی است که به صورت غیر مجاز وارد کشور می‌شوند که در این خصوص اقداماتی در روند انسداد مرزها صورت گرفته است تا بلکه این موضوع مدیریت شود.

منتخب مجلس دوازدهم در خصوص اولویت مسائل فرهنگی در دولت بعدی اظهار داشت: موضوعات فرهنگی از جمله موسیقی، سینما، کتاب و رسانه‌ها مجازی تماماً اهمیت دارند اما حوزه موسیقی از این جهت می تواند جایگاه ویژه تری داشته باشد که در این زمینه کار کارشناسی و اقداماتی که بتواند نیاز نسل جوان را برطرف کند، صورت گرفته است. از این رو امروزه تعداد زیادی از جوانان به موسیقی‌های غیر مجاز و دارای آسیب‌های اجتماعی روی آوردند.

 

مسائل فرهنگی بعد امنیتی ندارد

یزدی خواه افزود: ما در عرصه فرهنگ با هدف بالا بردن معدل ایمانی افراد جامعه که می‌تواند مصونیتی در برابر آسیب‌های اجتماعی ایجاد کند کار کنیم. منتها این‌ها موضوعات بین کمیسیون فرهنگی، آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی مجلس مشترک است.

وی همچنین با رد «امنیتی شدن مسائل فرهنگی» در کشور تأکید کرد: این اظهارنظرها امروزه درست نیست. شاید در دهه اول انقلاب، فرهنگ بعد امنیتی داشت امروز اینگونه نیست و البته ما هم نباید موضوعات را به سمت امنیتی شدن پیش ببریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه