English

باقری کنی:

غرب حامی اصلی حملات شیمیایی صدام علیه ایران بود

سرپرست وزارت خارجه با اشاره به حملات شیمیایی رژیم صدام علیه ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی گفت: آمریکا و غربی‌ها به شکل دیپلماتیک و فنی حامی صدام در چنین حملاتی بودند.

غرب حامی اصلی حملات شیمیایی صدام علیه ایران بود
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و سالگرد حمله شیمیایی به سردشت با حضور سفرای خارجی و نمایندگان نهادهای بین‌المللی به مدیریت وزارت خارجه برگزار شد.

در این مراسم، مستند کوتاهی از حمله شیمیایی به سردشت پخش شد. سپس علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه در سخنرانی به این مناسبت به تشریح موقعیت جمهوری اسلامی ایران و آسیب‌هایی که از سلاح‌های کشتار جمعی دیده، پرداخت. وی گفت: تهدیدی که با آن مواجه هستیم، ۹ ماه نسل‌کشی رژیم صهیونسیتی در غزه است که دقیقا آثارش مانند استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است. در نتیجه تهدید آشکار مقامات رژیم صهیونسیتی به کاربرد سلاح کشتار جمعی، مطالبه عمومی برای مقابله موثر با این تهدیدات افزایش یافته است. همان کسانی که از حمله رژیم صدام در حمله به سردشت حمایت کردند، امروز حامی اقدامات رژیم صهیونیستی هستند.

سرپرست وزارت خارجه افزود: در سال ۱۳۶۷ بمب‌افکن‌های رژیم صدام به شهر سردشت حمله کردند و موجب کشته شدن یکصد نفر شدند. این حمله اولین حمله شیمیایی این رژیم نبود، اما هولناک‌ترین آن بود. ۵ استان مرزی ایران با انواع تسلیحات شیمیایی مانند گاز اعصاب موردحمله قرار گرفتند و  ده هزار نفر در این حملات شهید شدند. براساس گزارش‌های سازمان ملل، هلند، انگلیس، فرانسه از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تولید این تسلیحات در عراق توسط رژیم صدام بودند.

باقری‌کنی خاطر نشان کرد: مماشات آمریکا و چند کشور غربی در برابر جنایات صدام، یکی از عوامل تداوم این شیوه حملات بود. آنها در عرصه دیپلماسی نیز از دیکتاتور بغداد حمایت می‌کردند تا جایی‌که اجازه ندادند در طول هشت سال جنگ تحمیلی، شورای امنیت یک قطعنامه علیه رژیم صدام در این‌باره صادر کند. 

وی ادامه داد: سیاست مستمر جمهوری اسلامی ایران بر منع کامل و امحای تمامی سلاح‌های کشتار جمعی استوار است؛ لذا جمهوری اسلامی، نه‌تنها به سمت تولید این سلاح‌ها نرفته، بلکه از حامیان امحا این تسلیحات است. 

 

بیشتر بخوانید:

مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی

 

باقری کنی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق قربانیان حملات شیمیایی رژیم صدام از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. در این راستا کشف حقیقت باید در دستور کار قرار بگیرد. تمام کشورهایی که مستقیم و غیرمستقیم در تامین تجهیزات سلاح های شیمیایی رژیم صدام نقش داشتند باید پاسخگو رفتار خود باشند. در همین راستا در هلند برای دو نفر اقامه دعوا کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه