English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

جایگاه حزب الله و محور مقاومت در دولت پزشکیان

اینکه پزشکیان در نخستین پیام خارجی خود حزب الله را مخاطب قرار داد و تأکید کرد در این دولت هم حمایت از مقاومت با شدت ادامه دارد، مؤید آن است که تغییری در رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه رخ نخواهد داد و در این راستا فرقی بین مواضع یک رئیس جمهور اطلاح طلب و اصولگرا وجود ندارد.

جایگاه حزب الله و محور مقاومت در دولت پزشکیان
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، روز دوشنبه، 18 تیر، مسعود پزشکیان ، رئیس دولت چهاردهم در پیامی خطاب به حسن نصرالله نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت. اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.»

این پیام با تیتر «اعلام تداوم حمایت دولت پزشکیان از مقاومت» در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای پیدا کرد. اهمیت این پیام در شرایط ویژه ای است که اکنون در جنوب لبنان حاکم است. در چند ماه اخیر به موازات کاسته شدن از حضور نیروهای اسرائیلی در نوار غزه، شدت درگیری در مرزهای شمالی اراضی اشغالی افزایش یافته است. در همین راستا مقامات اسرائیل در سخنانی اعلام کردند این احتمال وجود دارد که جنگی بزرگ علیه حزب الله آغاز شود که دامن کل لبنان نیز خواهد گرفت.

این هشدارها در شرایطی مطرح می شود که وضعیت در داخل اسرائیل نیز مساعد نیست. نگرانی بابت افزایش حجم تخریب ها، کشته ها و آوارگی بیشتر در نتیجه واکنش نظامی حزب الله در چنین جنگی، در بین شهروندان و اپوزیسیون کابینه نتانیاهو شدت یافته است.

در همین حال ایران با تغییر دولت روبرو شد. حادثه سقوط بالگرد شهید رئیسی این گمانه را در رسانه های عبری زبان مطرح کرد که شاید دولت بعدی جهت گیری متفاوتی داشته باشد اگر یک فرد میانه رو به قدرت برسد. در این راستا پس از برگزاری دو دور انتخابات و اعلام نتایج، مشخص شد مسعود پزشکیان به نماینده جریان اصلاحات رئیس جمهوری جدید ایران است.

در واکنش به این خبر چند رسانه اسرائیلی از جمله معاریو، اسرائیل هیوم، کانال 12 و وای نت به تحلیل تأثیر حضور یک اصلاح طلب به جای یک فرد اصولگرا در قوه مجریه پرداختند. نکته محوری تمام تحلیل ها صرفاً «ابراز امیدواری» در خصوص تغییر مواضع دولت جدید ایران در مسئله فلسطین و محور مقاومت بود. به طور کلی تحلیلگران اسرائیلی نیز می دانند آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه دنبال می شود، جزء اصول و مبانی این نظام است و تغییر دولت ها نمی تواند تأثیری بر آن بگذارد.

با این حال اینکه نخستین پیام خارجی پزشکیان خطاب به حزب الله صادر شد، نشان از آن دارد که نه تنها این دولت همان اصول را پیگیری خواهد کرد بلکه فارغ از تفاوت دیدگاه بین اصولگرایان و اصلاحطلبان در برخی مسائل داخلی، در موضوع محور مقاومت آنها اختلاف نظری ندارند.

این پیام را می توان نوعی تأکید مؤکد دانست و البته در متن آن هم نکته جدیدی نبود اما سیگنال بسیار روشنی به آمریکا، اسرائیل و البته نیروهای مقاومت در منطقه فرستاد که اولویت دولت چهاردهم در خاورمیانه، پشتیبانی از آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است.

در همین رابطه چند روز قبل هم کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز با بیان اینکه درصورت درگیری رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان، ایران به هر شیوه ممکن از این جنبش حمایت خواهد کرد، گفت: «جمهوری اسلامی و همه اعضای محور مقاومت به هر شیوه ای از حزب الله لبنان در صورت درگیری با رژیم صهیونیستی حمایت خواهند کرد. اگر رژیم صهیونیستی حمله ای تمام عیار علیه حزب الله انجام دهد، می تواند به درگیری منطقه ای منجر شود.»

با این توضیحات این پرسش نیز مطرح است که آیا اسرائیل دست به چنین اقدامی خواهد زد؟

واقعیات میدانی در شرایط کنونی نشان می دهد که این حمله دستکم در روزهای پیش رو رخ نخواهد داد. گزارش بازرس دولتی اسرائیل در هفته گذشته نشان داد که آنها هیچ برنامه مشخصی برای سامان دهی به آوارگی احتمالی چند هزار شهروند دیگر از مناطق شمالی در صورت بروز جنگ همه جانبه با حزب الله را ندارند. همچنین بحث تأمین امنیت مراکز تولیدی، باغ ها و مزارع کشاورزی در مرزهای شمالی نیز مطرح است که اساس تولیدات میوه و سبزیجات اسرائیل را تشکیل می دهند.

در این فضا، اعلام رسمی حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس قوه مجریه در حمایت از حزب الله نیز می تواند در معادلات اسرائیلی ها تغییراتی ایجاد کند. در مناظرات انتخاباتی، پزشکیان همواره بر گفتگو، رفع تحریم ها، پیشبرد توافق هسته ای و مسائلی از نوع قدرت نرم تأکید داشت. اما موضع علنی و رسمی وی در پشتیبانی از مقاومت و حزب الله نشان داد وی هر جا لازم بداند ابزار خود را تغییر می دهد.

بنابراین می توان گفت در دولت چهاردهم هم ما شاهد تداوم سیاست های پیشین جمهوری اسلامی در منطقه خواهیم بود و کماکان مسئله مقاومت و فلسطین رکن اصلی راهبردهای تهران در خاورمیانه است.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه