English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

واکاوی یک چالش مهم در حوزه سیاست خارجیِ دولت چهاردهم

«تاکید رئیس جمهور منتخب کشورمان بر فعال سازی ظرفیت ها و امکانات حوزه سیاست خارجی در زمینه فرصت سازی اقتصادی برای ایران، با برخی موانع و چالش های خارجی نیز رو به رو است که یکی از مهمترین آن ها شبح بازگشت ترامپ به کاخ سفید است.»

واکاوی یک چالش مهم در حوزه سیاست خارجیِ دولت چهاردهم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، یکی از نکاتی که مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب کشورمان در جریان رقابت های انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به نحوی جدی معطوف به آن بود، این مساله بوده است که ایران باید تا جای ممکن با بکارگیری یک دیپلماسی فعال و فرصت‌ساز، زمینه را برای فتح امتیازات و منافع اقتصادی قابل توجه برای کشورمان فراهم سازد. به طور خاص مسعود پزشکیان به این مساله اشاره داشته که ایران باید ظرف سیاست خارجی و مراودات بین المللی خود را متنوع کند و از گسترش صِرف همکاری ها با یک بلوک قدرت خودداری کند.

در این زمینه، مسعود پزشکیان در مورد پرونده برجام و احیای آن نیز در چندین نوبت اظهار نظر کرده و تاکید نموده که ظرفیت های برجام به ویژه در حوزه تجارت خارجی کشورمان بایستی تا جای ممکن فعال شوند. موضوع و دستورکاری که از طریق وحدت داخلی و همچنین رایزنی با مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای موثر در حوزه سیاست خارجی کشورمان باید ماهیت عملیاتی به خود بگیرد.

با این همه، باید توجه داشته باشیم که دولت چهاردهم به طور خاص با برخی چالش ها در حوزه پیشبرد دستورکارهای خود در حوزه سیاست خارجی نیز رو به رو است که در این میان، یکی بیش از همه خودنمایی می‌کند. در نوامبر سال جاری میلادی(آبان ماه)، شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خواهیم بود. انتخاباتی که در قالب آن دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا نشان داده که از شانس بالایی جهت بازگشت به کاخ سفید برخوردار است. البته که شانس ترامپ با توجه به وضعیت نه چندان مساعد سلامت فیزیکی و فکری جو بایدن نیز افزایش بیشتری پیدا کرده است.

مساله ای که مخصوصا در جریان مناظره اخیر بایدن و ترامپ به میزبانی شبکه سی ان ان به عینه قابل مشاهده بود و بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان حزب دموکرات تاکید کرده اند که بهتر است بایدن از رقابت های انتخاباتی کنار بکشد و یک عضو دیگر حزب دموکرات که از وضعیت سلامتی بهتر و بیشتری برخوردار است، جای بایدن را در رقابت با ترامپ بگیرد. با این همه، آنچه اضخ است این نکته می باشد که شانس ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید و احیای کارزار فشارحداکثری علیه کشورمان که با مهندسی سیلی از فشارهای اقتصادی علیه ایران همراه است، به هیچ عنوان کم نیست.

معادله ای که در صورت تحقق تا حد زیادی برای دولت چهاردهم و دستورکارهای مطلوب آن در حوزه سیاست خارجی ایجاد چالش می کند و فضای تازه ای را در عرصه سیاست خارجی ایران حاکم خواهد کرد. از این رو، به نظر می رسد که دولت چهاردهم به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بایستی در حوزه سیاست خارجی، با چند آلترناتیو وارد میدان شود و تامین حداکثری منافع ملی کشورمان را در دستورکار داشته باشد.

تردیدی نیست که ایران از ظرفیت های قابل توجه و زیادی برای تقویت بنیان های قدرت و منافع ملی خود برخوردار است و همین تنوع اهرم ها در حوزه سیاست خارجی می تواند به یک برگ برنده تمام عیار برای کشورمان تبدیل شود.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه