English

یک کارشناس جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

هدف نتانیاهو از آتش بس موقت در غزه، تمرکز بر جبهه لبنان است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به گفتگوهای روزهای اخیر دوحه با موضوع آتش بس در نوار غزه گفت: همه مواردی که در این نشست مطرح شد را حماس پذیرفت اما نتانیاهو در نهایت شرط آزادی همه گروگانها را مطرح کر که مورد قبول حماس نیست. از سویی ممکن است نتانیاهو آتش بس موقت را اجرایی سازد تا از این فرصت برای تمرکز بر جبهه لبنان استفاده کند.

هدف نتانیاهو از آتش بس موقت در غزه، تمرکز بر جبهه لبنان است

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره آخرین دور مذاکرات آتش بس جنگ غزه در دوحه گفت: یازدهمین دور مذاکرات بین بازیگران بحران غزه از جمله آمریکا، مصر، قطر، رژیم صهیونیستی و حماس انجام شد که در نتیجه آن توافقات اولیه ای صورت گرفت که تلفیقی از مذاکرات گذشته بین مصر، قطر، رژیم صهیونیستی و حماس بود. براین اساس قرار شد آتش بس دو مرحله‌ای در نوار غزه برقرار شود و درمرحله اول آن اسرای اسرائیلی آزاد شوند. اما بعد از پایان مذاکرات دفتر بنیامین نتانیاهو با صدور بیانیه ای اعلام کرد قبل از هر آتش بسی باید گروگان‌ها بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند. این در حالی است که طبیعتاً گروگان‌ها تنها برگ برنده حماس هستند.

وی افزود: با توجه به توافق اولیه، می توان گفت رژیم صهیونیستی درصدد اتلاف وقت است و نتانیاهو هم سعی می‌کند در وقت تلف شده بازی کند، به دلیل اینکه الان آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و با توجه بر اینکه احتمال دارد حزب دموکرات فرد دیگری را برای ادامه مبارزات انتخاباتی به جای جو بایدن معرفی کنند، نتانیاهو بر ان است که همچنان فضا را درگیر کند. از سویی این احتمال وجود دارد نتانیاهو در آینده نزدیک با یک آتش بس موقت موافقت کند تا متوجه لبنان شود. زیرا گزارشات نشان می‌دهد که ماه آینده رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله می کند.

این تحلیلگر جهان عرب تصریح کرد:  به همین دلیل تلاش نتانیاهو بر این است که در آستانه انتخابات  فضا را بحرانی تر و  بحران غزه را به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی منتقل کند تا بتواند به اهداف خودش دست یابد. بنابراین مشکل در غزه ماجراجویی بنیامین نتانیاهو است. نتانیاهو در پی پیروزی سیاسی و یا نظامی است تا بتواند جایگاه خود را در صحنه سیاسی اسرائیل مستحکم کند. لذا آنچه مسلم است این است که الان تمام طرح‌ها و پیشنهادات آتش بس مورد موافقت حماس قرار گرفت اما رژیم صهیونیستی می خواهد امتیازات بیشتری از این گروه بگیرد. یکی از این امتیازات مسئله خلع سلاح حماس در آینده و بازگشت آوارگان مشروط به خلع سلاح کلیه جنبش‌های فلسطینی است که این طبیعتاً برای  رهبران حماس و جهاد اسلامی قابل قبول نیست.

هانی زاده در مورد روند بازسازی نوار غزه عنوان کرد: به صورت کلی در مسئله بازگشت آوارگان و ارسال کمک‌های مردمی صحبت‌هایی شده است اما بازسازی غزه آخرین بندی است که مطرح شده که به صورت کنفرانس بین‌المللی و کمک‌های کشورهای مختلف مورد اشاره قرار گرفته است. در حال حاضر آزادی گروگان‌های فلسطینی، آتش بس و بازگشت آوارگان در اولویت هستند.

وی در خصوص احتمال گشوده شدن یک جبهه جدید از سمت سوریه علیه اسرائیل اظهار داشت: در حال حاضر دولت سوریه مشغول درگیری با گروهک‌های تروریستی است و به همین دلیل به صورت مستقیم دولت سوریه نمی‌تواند وارد درگیری با رژیم صهیونیستی شود. اما  این احتمال وجود دارد که جنبش‌های مبارزی با حضور جوانان داوطلب فلسطینی مقیم سوریه و جوانان سوری تشکیل شود که هدفشان مقابله با اسرائیل باشد مانند آنچه در یمن، لبنان و عراق اتفاق افتاد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه