English

فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

گفتمان پزشکیان مبتنی بر «وحدت ملی» است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی از طیف اصولگرا تصریح کرد: گفتمان پزشکیان مبتنی بر وحدت ملی است و در همین راستا وی از تمامی احزاب دو جناح خواسته است به او در تعیین وزرا کمک کنند که این کار بسیار قشنگی در جهت حفظ انسجام داخلی است.

گفتمان پزشکیان مبتنی بر «وحدت ملی» است

کاظم انبارلویی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره نقش احزاب انتخابات ها گفت: بیش از 200 حزب از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته اند ولی تعداد احزاب فعال شاید به 50 مورد هم نرسد؛ به این معنا که دفاتری در تهران و شهرستان ها داشته باشند، مجمع عمومی برگزار و شورای مرکزی خود را براساس تصمیم اعضا تعیین کنند. بر همین اساس در انتخابات ها دو قطب رقابت اصلاح طلب و اصولگرا برای اثرگذاری سیاسی دست به تشکیل جبهه می زنند. زیرا هر کدام به تنهایی قادر نیستند نامزدی به را به نماینده گفتمان خود معرفی و حمایت کنند. لذا در جریان اصلاح طلب 35 حزب داریم که در «جبهه اصلاحات» سازماندهی می شوند و در جریان اصولگرا هم 35 حزب در «شورای ائتلاف» یا «شورای وحدت» در انتخابات حضور می یابند.

 

به جای نقش پررنگ احزاب در انتخابات، این شخصیت های سیاسی-مذهبی بودند که در جلب آرا مؤثر عمل کردند

وی افزود: علت اینکه فعالیت احزاب بی فروغ است به این دلیل است که توسعه ارتباطات، انفجار اطلاعات و پدیده فضای مجازی فلسفه وجودی احزاب بی معنا و کمرنگ کرده است. از این رو برخی رجال سیاسی یا گروه ها در فضای مجازی با استفاده از تکحنیک های ارتباطی آرا و طرفدارانی پیدا می کنند. در ادامه این روند، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری امسال هم با نقش آفرینی کمرنگ احزاب برگزار شد. آنچه که پررنگ بود نقش رجال سیاسی-مذهبی بود که نامزد شده بودند و با گفتمان های خودشان درصدد جلب آرا مردم بودند. احزاب هم به تبع نزدیکی گفتمان آن نامزد مطرح، به نفی یا طرفداری از آن پرداختند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص نقش احزاب در تعیین وزرای کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: موضوع تولید قدرت و توزیع قدرت دو مفهوم جدا از هم هستند. انتخابات ابزاری برای تولید قدرت است اما پس از پایان انتخابات مسئله توزیع قدرت مطرح می شود. توزیع قدرت هم مکانیسم فوق العاده پیچیده ای دارد که نهایتاً منجر به انتخاب وزرا، معاونان، استانداران و فرمانداران می شود. در همین راستا پزشکیان نامه ای خطاب به همه احزاب و گروه ها فرستاد چه آن احزابی که از او حمایت کردند و چه احزابی که حامی وی نبودند و در این نامه از آنها خواسته است او را در تعیین وزرای کابینه یاری کنند و کسانی را که می شناسید و صلاحیت علمی و عملی دارند را معرفی کنید. در این نامه چند شاخصه هم معرفی کرده است که مثلاً اعتقاد به قانون اساسی و سیاست های کلی نظام داشته باشند، پاکدست باشند و... به طور کلی این کار قشنگی بود. گفتمان کلیدی پزشکیان وحدت ملی است. در مناظرات هم وی تأکید داشت این دعواها را کنار بگذاریم و کشور را بسازیم.

انبارلویی تأکید کرد: گاهی دولتی مبنای کابینه را بر تقسیم قدرت می گذارد. معمولاً در اروپا و آمریکا صاحبان قدرت و ثروت مشخص هستند و کابینه ای که شکل می گیرد براساس صیانت از منافع این افراد است. گاهی هم دولتی مبنای کابینه را برمبنای کارآمدی قرار می دهد. در این روش فارغ از دیدگاه های شخصی فرد، تلاش می شود از تخصص او در حل مشکلات و پیشبرد امور استفاده شود. ما برای اداره کشور نیاز به چنین روشی داریم که وزرا کارآمد باشند. بهرحال دولتی که چنین روشی پیش می گیرد به دنبال کسب رای دوباره در چهار سال بعدی نیز است. از این جهت، مبنا را کارآمدی افراد می گذارد. برای نمونه در ترکیه حزب عدالت و توسعه از سال 2002 در قدرت است. زیرا کارآمدی خود را در اقتصاد نشان داده است. در ایران هم همین طور است. مردم مشاهده می کنند که آیا رویکرد یک دولت در راستای حل مشکلات آنها است یا خیر.

 

پزشکیان در رساندن پیام وحدت ملی به مردم موفق بود

وی خاطر نشان شاخت: از سویی به دلیل تحریم و خصومت آمریکا، مسئله کارآمدی در ایران خیلی برای مردم ملموس نیست. اداره یک جمعیت 85 میلیونی با این میزان تحریم کار راحتی نیست. در ترکیه الان تورم 80 درصدی وجود دارد در حالی که نه با آمریکا می جنگند، نه تحریم است و حتی پایگاه ناتو نیز است. در همین فضا ما درگیر یک نبرد خونین در غرب آسیا هستیم که یک پای آن ایران است. لذا اداره چنین کشوری نیاز به اجماع ملی و کارآمدی افراد دارد. پزشکیان در رساندن این پیام به مردم که ما باید وحدت ملی خود را حفظ کنیم، موفق بود. زیرا در انتخابات هم شاهد بودیم از چپ ترین تا راست ترین گروه ها هشدار دادند که مردم باید در انتخابات شرکت کنند. زیرا اولین مسئله انتخابات، بحث میزان مشارکت است و مشارکت بالا اقتدار و عزت ملی ما را افزایش می دهد. بهرحال الان با این همه تهدید خارجی و مشکلات مردم، توفیق نسبی در اداره کشور وجود دارد و عمیق بودن معضلات هم به مسئله تحریم ها برمی گردد. بعد از انتخاب پزشکیان، جهان متوجه شد که همه رقبایش تبریک گفتند و این مؤید آرامش نسبی در کشور است. مجاهدان خط مقاومت نیز اعلام می کنند اگر ایران آرام باشد انگشت ما روی ماشه علیه استکبار جهانی و صهیونیسم می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه