English

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج اظهار کرد؛

تولید قطعات گلوگاهی صنعت نفت و گاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید تجهیزات و قطعات موردنیاز وزارت نفت ورود کرده و قطعات راهبردی و گلوگاهی مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور را به میزان قابل‌توجهی بومی‌سازی کردند.

 تولید قطعات گلوگاهی صنعت نفت و گاز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره توسعه تعاملات نفتی و گازی در دولت سیزدهم گفت: با بازطراحی که در تجارت انرژی دولت سیزدهم انجام شد، اقدام به بازارسازی در شرق آسیا و غرب دنیا کردیم و توانستیم بر شرکای نفتی و گازی خود بیفزاییم. همچنین در این دوره صادرات میعانات گازی و نفتی به آمریکای جنوبی شروع شد و سیاست پالایشگاه‌های فراسرزمینی را دنبال و اقدام به فعال‌سازی این پالایشگاه‌ها در کشور ونزوئلا کردیم.

 وی ادامه داد: بازارسازی‌های فراسرزمینی و شبکه‌ای با تمرکز بر پالایشگاه‌های کوچک مقیاس باعث شد به چین، روسیه، ونزوئلا و ۱۷ کشور دنیا، صادرات فرآورده‌های نفتی داشته باشیم، آن هم در شرایطی که تحریم‌ها همچنان ادامه داشت. این اقدامات باعث افزایش درآمدهای ارزی و فروش نفت و تنوع بخشیدن به شبکه بازارهای صادراتی شد در صورتی که قبلاً فقط با چند شرکت اروپایی در ارتباط بودیم، اما هم‌اکنون هم شمار مشتریان افزایش پیدا کردند و هم رشد ۲۷۶ درصدی درآمدهای ارزی را تجربه کردیم.

نماینده مردم یزد توضیح داد: این اقدامات همگی نتیجه دیپلماسی فعالی بود که به کار گرفته شد و ثمره آن توسعه تجارت نفت و گاز بود. در واقع در راستای افزایش بهره‌وری انرژی دولت سیزدهم اقدامات زیادی انجام داد که مهم‌ترین اولویت آن، جمع‌آوری گازهای فلر و جلوگیری از سوزانده شدن آنها بود، چراکه در سال ۱۴۰۰ معادل کل صادرات گاز پرتی، گازهای همراه و فلر را داشتیم یعنی  ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز فلر سوزانده می‌شد که معادل کل صادرات گاز بود.

جوکار افزود: در سال 1401 حدود ۸ میلیون مترمکعب از کل ۵۰ میلیون مترمکعب گاز همراه جمع‌آوری شد که این رقم در پایان ۱۴۰۲ به ۲۸ میلیون مترمکعب رسید. نکته مهم اینکه جمع‌آوری گازهای فلر با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و سرمایه‌گذاری مستقیم دولت محقق شد. در حالی‌که گازهای فلر در دولت قبل سوزانده می‌شد و علاوه بر هدررفت سرمایه کشور، مشکلات زیست محیطی نیز برای ما به‌دنبال داشت. از سوی دیگر برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید تجهیزات و قطعات موردنیاز وزارت نفت ورود کرده و قطعات راهبردی و گلوگاهی صنعت نفت و گاز ما را به میزان قابل‌توجهی بومی‌سازی کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه