English

سخنگوی شورای نگهبان:

اصلاحاتی هنوز در لایحۀ عفاف و حجاب صورت نگرفته است/تعیین و تکلیف مصوبه تعطیلی یکی از روزهای هفته

طحان نظیف گفت:در لایحه عفاف و حجاب دو ابهام موجود است که موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

اصلاحاتی هنوز در لایحۀ عفاف و حجاب صورت نگرفته است/تعیین و تکلیف مصوبه تعطیلی یکی از روزهای هفته
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری اظهار کرد: گزارشی از نتیجه بررسی ۹ طرح و لایحه‌ ارسال شده از مجلس شورای اسلامی، ۱۲ اساسنامه ارسال شده از دولت و ۲۸ استعلام صورت‌گرفته از دیوان عدالت اداری را اعلام می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد:آخرین مصوبات دریافتی از دولت سیزدهم را در جلسه شورای نگهبان بررسی کردیم که اولین اساسنامه، اساسنامه ملی زمین و مسکن بود که برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 وی ادامه داد:از دیگر مصوبات دولت سیزدهم، اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی و اساسنامه صندوق حمایت از فرصت­‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور بود، با بررسی‌هایی که داشتیم، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف با بیان اینکه اساسنامه پست بانک نیز در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و این مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: همچنین اساس‌نامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و فقط ۲ تذکر را جهت اعمال در نسخه نهایی خدمت عزیزان داشتیم که ان‌شاءالله بعد از اعمال این نکات اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: اصلاح ماده (۱۵) اساسنامه شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) و تبصره آن هم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: اساسنامه بعدی اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که این مصوبه هم باید خدمتتون عرض کنم که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اساسنامه بعدی اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی است که این مصوبه هم با بررسی‌های صورت‌گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی گفت: اساسنامه سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری پارک فناوری پردیس نیز ۲ بار رفت‌وآمد داشت و در مرحله اول اشکالاتی و ابهاماتی نسبت‌به آن مصوبه داشتیم که با اصلاحاتی که دولت انجام داد این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه عفاف و حجاب توضیح داد: در لایحه عفاف و حجاب دو ابهام موجود است که موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است و اگر ما مصوبه ای از طرف مجلس شورای اسلامی در اختیار داشته باشیم قطعا بررسی خواهیم کرد. 

به گفته وی خود نمایندگان مجلس باید در خصوص دو ابهام باقی مانده لایحه حجاب و عفاف تصمیم گیری کنند؛ اختیار در این خصوص در اختیار مجلس است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به کاهش ساعت اداری کارکنان دولت و افزایش تعطیلات آخر هفته هنوز در مجلس دوازدهم اصلاح نشده است و با اصلاح لایحه مذکور، شورای نگهبان مجدداً آن را بررسی خواهد کرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اظهارنظرها درباره تأیید صلاحیت‌ها گفت: انتخابات رقابت و مشارکت مردم است و شورای نگهبان یار کمکی هیچ‌کس نیست، شورای نگهبان براساس ضوابط قانونی عمل می‌کند.

شورای نگهبان با تمجید، تحسین و سرزنش دیگران عمل نمی‌کند و این موضوعی است که ما بارها خدمت عزیزان گفته‌ایم.

به هر صورت کشور ما کشور آزادی است است و افراد در مورد مسائل آزادانه اظهارنظر می‌کنند، برخی‌ها ممکن است کسی را بپسندند و برخی دیگر ممکن است کس دیگری را بپسندد و اشکالی ندارد به‌هرحال هر کس می‌تواند نظری داشته باشد البته سلایق سیاسی افراد هم مختلف است و در این انتخابات هم از همه جریانات سیاسی افرادی حضور داشتند و مهم این است که مبنای عمل، براساس قانون، رأی، اراده و نظر مردم است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تعامل دولت جدید با شورای نگهبان گفت: با همه دولت‌ها از جمله دولت جدید روابط مبتنی با همکاری داشته و داریم. 

این عزیزان اگر نسبت‌به مصوبات  نکته‌ای داشته باشند از باب این‌که درنهایت مجری این مصوبات و مجری اداره کشور خود دولت‌مردان هستند نظرات و نکاتشان مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

خصوصاً این‌که رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت تعامل و انسجام میان قوا و نهادها تأکید داشته‌اند، لذا همان‌گونه که ایشان فرمودند ما موفقیت دولت را موفقیت خودمان می‌دانیم بنابراین همه باید کمک کنیم آن چیزی که به نفع مردم، کشور و نظام است، محقق شود.

بعد از انتخابات نیز آقای رییس جمهور با حضور در  شورای نگهبان جلسه‌ای با اعضای این شورا داشتند که جلسه خوبی بود.

امیدواریم با تشکیل کابینه و انتخاب همکاران رئیس‌جمهور نیز افرادی معرفی و انتخاب شوند که درجهت تعامل با قوا و دستگاه‌ها قدم بردارند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با تخلفات انتخاباتی گفت: در هر جایی‌که اثبات شود تخلفی صورت‌گرفته است بدون هیچ ملاحظه و تعارف و مجامله‌ای با آن برخورد کرده‌ایم که سابقه شورای نگهبان این را نشان می‌دهد ولو معدود باشد.

وی توضیح داد:در همین انتخابات اخیر هم با بررسی‌های مفصلی که داشتیم ثابت شد در شهرستان باشت تخلفاتی رخ داده است لذا تعداد زیادی از آراء و صندوق‌هایی که در آنها تخلف صورت‌گرفته بود ابطال شد، البته در نتیجه نهایی تأثیری نداشت؛ لذا بعد از احراز تخلف، برخورد لازم را انجام دادیم و علاوه‌بر ما در قوه قضاییه نیز برای متخلفین پرونده‌هایی تشکیل شد و موضوع در حال رسیدگی است.

 طحان نظیف درپاسخ به سئوالی درباره تجربه زودهنگام انتخاباتی گفت: انجام فرآیندهای انتخابات براساس قانون است، در شرایط عادی برگزاری انتخابات مستلزم هماهنگی‌هایی است که همیشه از ماه‌ها قبل آغاز می‌شود ولی در شرایط فقدان رئیس جمهوری این هماهنگی‌ها ظرف زمان کوتاه‌تری انجام شد، مبنای این امر قانون اساسی ماست و این قانون یک قانون مترقی است و به واسطه آن بن‌بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد. این قانون در اصل ۱۳۱ خود پیش‌بینی‌های لازم را در این جهت داشته است. 

وی تصریح کرد :علاوه‌بر این رهبر معظم انقلاب با آن دستوری که در ساعات اول صادر فرمودند هیچ اختلالی در امور کشور رخ نداد؛ لذا با هماهنگی‌هایی که با وزارت کشور داشتیم انتخابات به‌خوبی برگزار شد که جای تقدیر دارد و این امر نشان‌دهنده قوت، ثبات و استهکام نظام سیاسی ماست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه