English

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دفاع چه گفتند؟

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دفاع در فرصت‌هایی جداگانه به نقد، تجزیه و تحلیل این گزینه در سطح مجلس پرداختند.

مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دفاع چه گفتند؟
به گزارش خبرگزاری موج

، امیر نصیرزاده وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

 

« نصیرزاده وزارت دفاع را می‌شناسد»

سلمان زارع نماینده لاهیجان و سیاهکل به عنوان موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در صحن علنی مجلس اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران سرشار از منابع غنی است و از نیروی انسانی متعهد برخوردار است و نباید شاهد افزایش تورم و کاهش معیشت مردم باشیم

وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده است که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حساس‌ترین نقطه نظام جمهوری اسلامی ایران است و مأموریت پشتیبانی از نظام و توانمند کردن قوای مسلح کشور را بر عهده دارد.

زارع بیان داشت: سرتیپ خلبان دکتر عزیز نصیرزاده دانش آموخته دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان ۸ سال دفاع مقدس خلبان جنگنده اف ۱۴ بوده و روزانه و شبانه در آسمان کشور به حفظ و حراست از نقاط حساس و حیاتی کشور می‌پرداخته است.

 

تصدی گری در وزارت دفاع ممنوع!

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر وزارت دفاع درگیر تصدی گری شود، از سایر وظایف خود بازمی ماند.

مهدی طغیانی در مخالفت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: هرچند برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارای ابعاد و نکات قوت است، اما آنچه من بیان می‌کنم مربوط به حوزه اقتصادی و سیاسی این برنامه است. وزارت دفاع علاوه بر وظایف سازمانی در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروهای مسلح، وظایفی نیز در حوزه صنعت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در برنامه وی در حوزه صنعت و اقتصاد و صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح ایراداتی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی ترین وزارتخانه‌های کشو با نگاه نیروهای مسلح امکان پذیر نیست، مگر اینکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون وزارتخانه بازآرایی شود.

وی متذکر شد: در وزارت دفاع سال‌ها است برنامه‌ای به نام «هسته دانا و شبکه توانا» شروع شده است که این برنامه برای ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و بیرون و شرکت‌های دانش بنیان به کار می‌رود، اما از جهت سازمانی بعضاً این برنامه جدی گرفته نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مدیران همچنان قصد دارند این برنامه را در داخل وزارتخانه حبس کنند، در حالی که رشد صنعت دفاعی در حوزه فناوری منوط به سرریز دانش دفاعی تولید شده در وزارتخانه به بیرون است که بنده برنامه مربوط به این موضوع را در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع ندیدم.

طغیانی با اشاره به عملکرد ساتا، گفت: صندوق سرمایه گذاری نیروهای مسلح و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی انجام می‌دهد و مانند سایر صندوق‌های ما ممکن است دچار آفت شود که برای آن باید برنامه ویژه داشت. مهم‌ترین برنامه برای این حوزه باید این باشد که تصدی گری این وزارتخانه کاهش یابد، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی آمده است تقویت دانش طراحی پالایشگاه پتروشیمی و پتروپالایشگاه و بومی سازی استانداردها، حال آنکه این موضوع وظیفه وزارت دفاع نیست.

وی بیان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع درباره افزایش سرمایه گذاری در حوزه معادن آمده است، در حالی که این موضوع وظیفه سایر دستگاه‌ها است. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی گری وارد این حوزه‌ها شد، از سایر وظایف اساسی خود می‌ماند زیرا وقت وزیر به جای اینکه برای توسعه حوزه‌های دفاعی صرف شود، صرف رفع و رجوع مشکلات اقتصادی داخل وزارتخانه و صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح می‌شود.

طغیانی تاکید کرد: نباید تجربه بانک‌های نیروهای مسلح که رهبر انقلاب دستور ادغام دادند، درباره وظایف اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح اتفاق بیافتد.

 

امیر نصیرزاده برنامه خود برای تحقق تقویت بنیه دفاعی را ارائه دهد

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی دفاع باید بگوید چگونه می‌خواهد موضوع تحقق تخصیص ۵ درصد بودجه برای تقویت بنیه دفاعی کشور را محقق کند.

سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برخی از برنامه‌های ارائه شده از سوی امیر نصیرزاده ابهام دارد و امیدوارم که وی پاسخ سوالات ما را دهد و اگر پاسخ‌های وی قانع کننده باشد، با او مخالفت نخواهیم داشت.

وی توضیح داد: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از شاغلان و بازنشستگان خوب نیست در حالی که آنان امنیت و دفاع کشور را تأمین می‌کنند. در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع چیزی در این مورد ندیده‌ام و سوالم از امیر نصیرزاده آن است که چگونه می‌خواهید دولت و سازمان برنامه و بودجه را پای کار بیاورید و لایحه ارائه دهید تا وضعیت معیشتی آنان ارتقا پیدا کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت دفاع بسیار فراوان است و درخواست دیگر ما از وزیر پیشنهادی دفاع آن است که بر این شرکت‌ها نظارت شود. هیأت مدیره این شرکت‌ها باید شفافیت داشته باشد و گزارش آن لازم است به مجلس ارائه شود.

میرمحمدی ادامه داد: خودکفایی و نوآوری در همه سطوح دفاعی و امنیتی جز سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و از وزیر پیشنهادی دفاع می‌خواهیم که راهبردهای خود در مسیر را به مجلس ارائه کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی کشور به این بخش است. این حکم بسیار مهم است و قطعاً به وزارت دفاع کمک می‌کند تا کارهای خود را به خوبی انجام دهد و سوال بنده از امیر نصیرزاده آن است که چگونه می‌خواهد این موضوع را عملیاتی کند و مجلس و دولت را برای تحقق این موضوع پای کار بیاورد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بعدی آن است که صنایع تحت پوشش وزارت دفاع بسیار گسترده است و لازم است در آمایش این صنایع بین استان‌ها عدالت رعایت شود. در بخش رزم نوین نیز باید گفت که به منظور تاب‌آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی کشور در برابر حملات سایبری و از طریق توسعه تحقیقات و بکارگیری فناوری‌های نوین چه اقداماتی را می‌خواهید انجام دهید؟

میرمحمدی بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند که در کنار مشارکت‌های دفاعی، هوشمندسازی و مردمی سازی باید مورد توجه قرار گیرد که لازم است وزیر پیشنهادی دفاع راهکار خود را در این موضوع نیز به مجلس ارائه کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موضوع زمان بندی برنامه‌ها تا حدی کمرنگ است و باید زمان بندی اجرای برنامه‌ها مشخص باشد.

میرمحمدی گفت: البته برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع از لحاظ تطابق با اسناد بالادستی و برنامه هفتم بالاترین نمره را نسبت به سایر وزرای پیشنهادی کسب کرده، اما زمان‌بندی آن اعلام نشده که باید اعلام شود. آقای نصیرزاده! شما وارث یک مجموعه قوی هستید که نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است، چرا که ما یک زمانی فشنگ کلاشینکف محدودی داشتیم اما الان به موشک‌های نقطه زن دست یافتیم و شما باید کمک کنید تا این نقاط قوت روز به روز تقویت شود.

 

نقش‌آفرینی ایران درمنطقه بعد از عملیات وعده صادق افزایش یافته است

نماینده آستانه‌اشرفیه گفت: نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای منطقه بعد از عملیات وعده صادق افزایش یافته است.

ابراهیم نجفی نماینده آستانه‌اشرفیه به عنوان موافق برنامه‌های امیر نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تجربه کاری و برنامه وزیر پیشنهادی دفاع در شرایطی که افول تدریجی آمریکا در نظام بین‌الملل تداوم یافته، نقش آفرینی قدرت‌های منطقه رو به تغییر است و معادلات نظم امنیتی منطقه به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق دستخوش تغییر شده، بسیار کارآمد است.

وی افزود: نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای منطقه بعد از عملیات وعده صادق افزایش یافته و متعاقباً دولت آمریکا و کشورهای همسو با آن سیاست‌های مهار منطقه‌ای ایران و انواع تحریم‌ها و محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یکجانبه را در دستور کار خواهند داشت.

نماینده آستانه اشرفیه در بخشی از سخنانش عنوان کرد: نقش آفرینی مؤثر نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت دفاع در روند توسعه روز افزون جمهوری اسلامی و قدرت افزونی کشورمان در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و ظهور قدرت جدید جمهوری اسلامی ایران ملاک عمل است.

نجفی با تاکید بر اهمیت تجهیزات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در نقش آفرینی آن در منطقه، خاطرنشان کرد: افزایش فشارهای جهانی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه تحریم تجهیزات دفاعی و نظامی و امنیتی توجه همه را به تقویت نیروهای مسلح و وزارت دفاع ایران جلب می‌کند.

وی به مدیریت هوشمند که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع گنجانده شده است توجه کرد و ادامه داد: سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر محور حفظ و تقویت بازدارندگی فعال در چارچوب راهبری ستاد کل نیروهای مسلح، نرم‌افزاری و بهره‌گیری دیپلماسی برای رفع گلوگاه‌های فناورانه و تسهیل صادرات محصولات نظامی و غیر دفاعی وزارت دفاع مورد توجه است.

نماینده آستانه اشرفیه که در موافقت با برنامه‌های امیر نصیرزاده سخن می‌گفت، یادآور شد: توجه به ابعاد اقتصادی وزارت دفاع و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در خارج از کشور و توجه به اولویت قرار دادن محور مقاومت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع است.

نجفی همچنین به افزایش تعامل با کشورهای آمریکای لاتین که در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع است اشاره کرد و ادامه داد: اشراف اطلاعاتی و محیط‌شناسی راهبردی از طریق رصد بین‌المللی و همچنین توجه به پدافند هوایی، رزم موشکی، افزایش حداکثری ذخایر تیر موشک‌های بالستیک، کروز و پدافندی بر اساس برنامه مصوب ستاد کل نیروهای مسلح در اولویت‌های وزیر پیشنهادی است.

وی افزود: ارتقای کیفیت و بهینه‌سازی انواع سامانه‌های موشکی بالستیک، کروز و پدافند هوایی همچنین افزایش ظرفیت تولید انواع موشک‌های بالستیک، کروز و پدافند هوایی؛ توسعه و ارتقای سکوهای انواع موشک‌های کروز، بالستیک و پدافند هوایی و توسعه پرتابگرها و تثبیت فناوری پرتابگر و پرتاب بیش از ۲۰ ماهواره در دستور کار برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع است.

نماینده آستانه اشرفیه که در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع سخن می‌گفت، عنوان کرد: توسعه ماهواره‌بر سبک از دیگر برنامه‌های حوزه فضایی وزارت دفاع است که وزیر پیشنهادی به آنها تاکید دارد که با سوخت جامد و یا ترکیبی برای تثبیت قرارگیری ماهواره در مدار پایین مورد توجه است و زیرساخت‌های پایگاه پرتاب را توسعه خواهد داد. همینطور در مورد زیرساخت‌های لازم توسعه صنعتی به منظور تولید انواع شناورهای سطحی و اثر سطحی و زیر سطحی که مورد نیاز نیروهای مسلح است اقدام خواهد کرد.

نجفی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه انواع اژدرهای سنگین دو منظوره در برنامه‌های وزیر دفاع است، ادامه داد: ساخت انواع سامانه‌های هوایی برد کوتاه و متوسط برای تجهیز انواع شناورهای رزمی و همینطور ارتقای و توسعه انواع شناورهای تندروی نظامی با ایجاد قابلیت پرتاب انواع موشک‌های کروز در دستور کار امیر نصیرزاده است.

وی ادامه داد: توسعه فرآیند طراحی و ساخت انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی بدون سرنشین و همینطور در حوزه رزم زمینی نیز توسعه تولید اسلحه سازمانی مدرن و و کالیبر کوچک مورد نیاز نیروهای مسلح و توسعه فناوری‌های طراحی و ساخت خودروهای نظامی بدون سرنشین توسعه فرایند طراحی و ساخت سامانه‌های توپخانه راکتی و خمپاره‌ای هدایت پذیر هوشمند نقطه زنی از دیگر برنامه‌ها است.

نماینده آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: افزایش برد و دقت انواع مهمات خمپاره، توپخانه و راکت‌ها و توسعه سامانه‌های خودحفاظتی زرهی و زمینی و همچنین فرآیند طراحی انواع خودروهای تاکتیکی و توسعه انواع سامانه‌های هوایی پدافند و دستیابی به فرایند طراحی، مونتاژ و ساخت و ارتقای انواع بالگردهای نظامی و غیر نظامی مطابق برنامه‌های مصوب و هواپیمای نظامی و مسافربری در کشور و بازسازی و به روزرسانی ناوگان نیروهای مسلح از دیگر برنامه‌های امیر نصیرزاده است.

 

امیر نصیرزاده دارای تفکر راهبردی است

نماینده موافق وزیر پیشنهادی دفاع گفت: امیر نصیرزاده دارای تفکر راهبردی هستند و با نظریه‌پردازی فضای ژئوپلیتیک قدرت هوایی برای جامعه علمی کشور، تفکر علمی خود را اثبات کرده است.

رحیم زارع، موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه بررسی صلاحیت این وزیر پیشنهادی گفت: عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر ابر رقابت است. جهان حال حاضر ما جهانی دارای پیچیدگی، نوسان و عدم قطعیت است. دنیا به شدت و با سرعت فزاینده و رو به پیشرفت است و این پیشرفت‌ها تحت تأثیر فناوری و تکنولوژی است. پیشرفت تکنولوژی به حدی است که امکان رسم طرح منحنی در بعد زمان تغییر، غیر ممکن است.

وی افزود: می‌خواهیم وزیری را در این عصر انتخاب کنیم که باید چابکی مجموعه خود را به شما نشان دهد و در این دریای پرآشوب، ساحل آرامش برای مردم به دست آورد. همانطور که می‌دانید امنیت و دفاع، همسان تکنولوژی هستند اما بنده با توجه به تجربه چهار دوره‌ای که در مجلس دارم، همیشه مثلث «آموزش»، «دفاع و امنیت» و سلامت خط قرمز من بوده است. پیشرفت تکنولوژی در این وزارتخانه نیاز است.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع تصریح کرد: امیر نصیرزاده دومین وزیری هستند که در زمان انقلاب اسلامی بعد از شهید فکوری خلبان هستند و این به معنی اوج نظم و اوج تخصص و توان است. قول‌هایی نیز در کمیسیون‌ها و برنامه‌هایشان دادند. یک سری قول‌هایی که ایشان دادند در جذب نخبگان دانشگاه‌های معتبر کشور که منجر به خروج مغزها در کشور نمی‌شود و این برنامه بسیار خوبی برای تکنولوژیک‌ترین وزارتخانه‌ای که ما امروز در رابطه با آن با وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنیم، است.

وی افزود: دوستانی که علمی هستند و در حوزه‌های فنی دستی در آتش دارند، می‌دانند که خیلی از علوم از وزارت‌های دفاع در دنیا آمد؛ به همین دلیل من می‌گویم وزارت دفاع یکی از تکنولوژیک‌ترین وزارتخانه‌های کشور است.

زارع گفت: ایشان از سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. ایشان دوره‌های تکاملی تحصیلی را گام به گام تا سطح جانشینی رئیس محترم ستاد کل نیروی مسلح طی کردند. معاونت هماهنگ کننده نیروی هوایی، جانشین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین سوابق ایشان است. در هر سمت و مسئولیتی، توانمندی‌های مدیریتی را در ارتقای بنیان دفاعی کشور به کار بستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه