English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ارز چندنرخی عامل فساد و بی‌نظمی در اقتصاد کشور است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نظام ارز چندنرخی در کشور، این وضعیت را عاملی اساسی برای ایجاد فساد و بی‌نظمی در اقتصاد ایران دانست و تأکید کرد دولت باید به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کند تا از فساد گسترده و مشکلات واردات و صادرات جلوگیری شود.

ارز چندنرخی عامل فساد و بی‌نظمی در اقتصاد کشور است

فتح‌الله توسلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره مشکلات ناشی از وجود ارز چندنرخی در کشور گفت: ارز چندنرخی یکی از عوامل اصلی ایجاد بی‌نظمی و فساد در اقتصاد است. این وضعیت باعث شده برخی از واردکنندگان و صادرکنندگان از اختلاف نرخ‌ها سوءاستفاده کرده و در نتیجه ساختار اقتصادی کشور را دچار اختلال کنند. به‌عنوان مثال، برخی واردکنندگان ماشین‌آلات صنعتی به من اعلام کردند که ماشین‌آلات آن‌ها ماه‌هاست در گمرک مانده و به‌دلیل مشکلات ارزی نتوانسته‌اند آن‌ها را ترخیص کنند. این تنها یکی از مشکلاتی است که ارز چندنرخی به وجود آورده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح بیشتر افزود: وقتی ارز با نرخ دولتی به برخی اختصاص می‌یابد، این افراد کالاهای خود را با قیمت‌های بالاتر از واقعیت وارد می‌کنند یا در صادرات، برخی افراد کالای خود را به قیمت کمتری از واقعیت اعلام می‌کنند تا از پرداخت مالیات فرار کنند. این مسائل باعث ایجاد ناهماهنگی در نظام واردات و صادرات کشور شده و در نتیجه به اقتصاد ملی آسیب جدی وارد کرده است. این وضعیت به‌ویژه در صادرات غیرنفتی ایران تأثیرات منفی زیادی داشته است. لذا دولت مجبور شده  کنترل‌های شدیدی بر گمرکات اعمال کند، اما این کنترل‌ها به نوبه خود مشکلات جدیدی برای صنایع مختلف به وجود آورده‌‌اند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت ارز تک‌نرخی گفت: تنها راه‌حل این مشکلات، حرکت به سمت ارز تک‌نرخی است. با این حال، دولت باید در برخی موارد خاص مانند دارو و اقلام اساسی که نیازهای حیاتی مردم هستند، دخالت و کنترل خود را حفظ کند و در بقیه موارد باید اجازه داد بازار نرخ ارز را تعیین کند. این رویکرد هم از ایجاد فساد جلوگیری می‌کند و هم باعث می‌شود نظام اقتصادی کشور به ثبات بیشتری دست یابد.

وی در ادامه با اشاره به پیامدهای منفی ارز چندنرخی بر کاهش قدرت خرید مردم، اظهار کرد: امروز شاهدیم که به‌دلیل مشکلات ناشی از ارز چندنرخی، بسیاری از صنایع کشور با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. این مسائل نه تنها به اقتصاد ملی آسیب می‌زند، بلکه باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است. باید هر چه سریع‌تر اقداماتی برای حذف ارز چندنرخی و حرکت به سمت ارز تک‌نرخی انجام شود تا بتوانیم از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم.

 توسلی در پایان تأکید کرد: دولت باید با جدیت بیشتری به این مسئله بپردازد و با اجرای سیاست‌های درست اقتصادی، از ایجاد بی‌نظمی و فساد در اقتصاد کشور جلوگیری کند. ما در مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود و از دولت می‌خواهیم هرچه سریع‌تر برنامه‌های خود را برای حل این معضل ارائه کند. مردم از ما انتظار دارند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و ما نیز وظیفه داریم در این راه تمام توان خود را به کار گیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه