English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بحران موشکی ایران: سناریویی جدید غرب برای اعمال تحریم های جدید

ادعای جدید غرب در مورد ارسال موشکهای بالستیک ایران به روسیه و استفاده از آنها علیه اوکراین، اگر باعث اتفاق نظر دوباره اروپا و آمریکا بر ضد کشورمان شود، می تواند تبعات اقتصادی منفی به همراه داشته باشد.

بحران موشکی ایران: سناریویی جدید غرب برای اعمال تحریم های جدید
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، آنچه در روزهای اخیر در خصوص مسئله ارسال موشک های ساخت ایران به روسیه مطرح شده، نگرانی هایی را در رابطه با راهبرد عراقچی برای آغاز مذاکره با اروپا به وجود آورده است. فرافکنی و تناقض در گفتار مقامات آمریکایی در خصوص صادرات موشکی ایران به روسیه در میانه بحران اوکراین به این صورت است که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه (۱۹ شهریور) اعلام کرد انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه نشان‌دهنده «تشدید حمایت» تهران از مسکو در جنگ اوکراین است و ایالات متحده آمادگی دارد تا به این امر پاسخی «با عواقبی مهم» بدهد.

در همین حال حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در همان روز در جمع خبرنگاران گفت: «من نمی‌توانم گزارش‌های منتشرشده درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه را تأیید کنم.»!

همزمان اتحادیه اروپا روز دوشنبه مدعی شد اطلاعات «موثق» از متحدان خود مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه در دست دارد و کشورهای عضو این اتحادیه در حال بررسی این اطلاعات هستند. همراه با اعلام مواضع مقامات غربی، رسانه های آنها نیز شروع به زدن اتهام کردند. وال استریت ژورنال و سی.ان.ان در گزارش های همین ادعا را مطرح کردند.

وزارت امور خارجه اوکراین هم در همین روز شهریار آموزگار، کاردار جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد و هشدار داد در صورت صحت گزارش‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، این اقدام جمهوری اسلامی «پیامدهای ویرانگر و جبران‌ناپذیری» برای روابط دوجانبه خواهد داشت.

با توجه به اینکه یک طرف این داستان کشور روسیه است، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در سخنانی بدون اینکه دریافت موشک های بالستیک ایرانی را صریحاً تکذیب کند فقط گفت تهران و مسکو در حال توسعه روابط تجاری خود هستند.

در همین روز جنجالی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد «این گزارش‌ها ادعاهایی کاملاً بی‌اساس هستند و همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد. ضمن اینکه کسانی چنین مسائلی را مطرح می کنند که اکنون خود بزرگترین تأمین کنندگان سلاح یک طرف جنگ اوکراین هستند.»

نکته قابل توجه در این هجمه رسانه ای-سیاسی، «بازه زمانی» آن است. در حالی که عراقچی، وزیر خارجه دولت چهاردهم، از برنامه خود برای گفتگو با اتحادیه اروپا سخن گفته، شاهد هستیم همزمان اروپایی ها مدعی شدند به اسنادی دست یافته اند که مؤید نقش اثرگذاری ایران در جنگ شرق اروپاست.

کشاندن پای ایران به این جنگ می تواند تبعات منفی زیادی برای کشور داشته باشد. واقعیت امر آن است که غرب از همکاری های نظامی-امنیتی تهران-مسکو ناراحت است و تمایلی ندارد این روابط تعمیق و گسترش یابد به ویژه اینکه اکنون روس ها درگیر جنگی در شرق قاره اروپا هستند. روسیه تحت تحریم غرب است و اروپایی ها به دلیل ترس از نتیجه اوکراین، نمی خواهد روسیه هیچ کمک نظامی هرچند کوچکی دریافت کند. مسئله این است که روابط نظامی روسیه و ایران ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد و در چارچوب مناسبات دو کشور دوست است اما اروپایی ها ها باز هم تلاش دارند به ایران که اکنون درگیر آثار تحریم هاست، سیگنالی بفرستند که اگر این همکاری های نظامی ادامه یابد، سیاست های تحریمی جدیدی اعمال میکنند.

در این خصوص شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی مدعی شد یکی از اقدامات احتمالی کشورهای غربی در صورت ارسال موشک از ایران به روسیه، اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌هواپیمایی ایران ایر خواهد بود. به طور کلی شرایط موجود، استارت مذاکره با اروپا را برای وزارت خارجه دولت پزشکیان سخت می کند. این در وضعیتی است که اروپا در حوزه منطقه ای هم کماکان در تعارض با جمهوری اسلام ایران قرار دارد و اکنون تقابل ایران با اسرائیل، این مسئله را به اوج خود رسانده است. اگرچه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در این باره معتقد است اگر اروپایی ها اراده جدی و عملی داشته باشند تا گفتگوها را مبتنی بر منافع متقابل آغاز کنند، همکاری ها امکان پذیر است؛ اما عبور از این جنگ روانی کار سختی است. بخشی از افکار عمومی اروپا نشان داده همسو با فلسطینی ها، خواهان برخورد با رویکرد اسرائیل در غزه است اما مقامات اروپایی در عمل حامی این رژیم هستند و تمایلی ندارند بقای اسرائیل تهدید شود. در این بین، اعلام رسمی و عملی دولت چهاردهم بر تداوم حمایت ها از مقاومت فلسطین، یک چالش جدی در شروع گفتگوها با اروپاست.

این چالش به اضافه، موضوع موشک ها که می رود تبدیل به بحران موشکی ایران شود، اوضاع را به گونه ای پیچیده کرده که پیش از این چنین تجریه ای در کارنامه سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دیده نمی شود. مسئله مهم برای ملت ایران، این است که بحث ارسال موشک به روسیه و استفاده از آنها علیه اوکراین، اگر باعث اتفاق نظر دوباره اروپا و آمریکا بر ضد کشورمان شود، می تواند تبعات اقتصادی منفی به همراه داشته باشد. در واقع برخلاف بحران موشکی کوبا که جهان در آستانه یک جنگ اتمی قرار گرفته بود، اینبار «بحران موشکی»، فقط معیشت و آینده اقتصادی ملت ایران را تخریب خواهد کرد. لذا امید است اظهارنظر در اتهامات موشکی را فقط افرادی انجام دهند که به واقعیت امر آگاه هستند. در این خصوص مطالبی که بعضی نمایندگان مجلس مطرح می شود و در رسانه های غربی بسرعت بازتاب می یابد، صرفاً موجب هزینه برای ملت ایران می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه