English

دیپلمات سابق کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ادعای اروپا درباره تجهیز روسیه به موشک‌های ایرانی بهانه‌ای برای فعال کردن مکانیسم ماشه است

ادعای اتحادیه اروپا در مورد وجود داده‌هایی که اثبات می‌کند ایران موشک‌های بالستیک به روسیه فرستاده، ممکن است صرفاً بهانه باشد، زیرا اروپا از رفتارهای منطقه‌ای ایران ناامید و رنجیده است و در این شرایط بعید نیست به دنبال بهانه‌ای برای فعال کردن مکانیسم ماشه باشد.

ادعای اروپا درباره تجهیز روسیه به موشک‌های ایرانی بهانه‌ای برای فعال کردن مکانیسم ماشه است

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره ادعای غرب در مورد ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه و تکذیب این مسئله از سوی مقامات کشورمان گفت:  امیدوارم این تکذیب واقعی باشد، زیرا این تکذیب نشان‌دهنده این است که مقامات جمهوی اسلامی ایران می‌دانند  ارسال موشک به روسیه غلط است و نباید انجام شود. در واقع اگر صادرات موشک به روسیه، کاری مبتنی بر منافع ملی بود و باعث نمی‌شد روی شاخص‌های اقتصادی مانند ارز، بورس و تورم اثر منفی بگذارد، تکذیبش نمی‌کردند. ولی وقتی تکذیب می‌شود یعنی مقامات می‌دانند این کار دارای تمام جوانب منفی مذکور است.

وی افزود: در حال حاضر ایران با شرایط سیاسی ویژه‌ای در دنیا روبه‌رو است و در جاهایی که باید حضور داشته باشد، غایب است. ما هنوز نمی‌دانیم دالان زنگزور به نفع ماست یا به زیان ما. آیا کاری که به سود جمهوری آذربایجان است باید موجب نگرانی ما باشد یا خیر؟ یا مسائلی هست که ما بی‌اطلاع هستیم. این موارد نشان می‌دهد در سال‌های گذشته سیاست خارجی ایران موفق نبوده است. لذا من این تکذیب را به فال نیک می‌گیرم حتی اگر اقداماتی هم شده یا در گذشته شده، این واکنش انکاری نشان می‌دهد آن اقدامات غلط بوده و نباید صورت می‌گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: ایران برای ورود به جهان منافع زیادی دارد. در این راستا نباید ابزاری در دست کرملین شویم آن‌هم در جنگی خود کرملین ابزاری برای آسیب رساندن به منافع ملت روس شده است. اکنون ملت روسیه با آن‌همه ثروت، منابع انسانی و طبیعی، به این وضعیت رسیده است. ضمن اینکه جنگ روسیه و اوکراین، در واقع یک جنگ داخلی است، زیرا مردم این دو کشور ریشه‌های مشترک فرهنگی، تاریخی و قومی با یکدیگر دارند و بیش از نیمی از روسای جمهور و نخست‌وزیران شوروی، اوکراینی بودند. از طرفی اروپایی‌ها هم باید به‌خاطر اینکه با روسیه و اوکراینی‌ها وارثان یک تمدن محسوب می‌شوند، باید جلو این جنگ را می‌گرفتند.

 

بیشتر بخوانید:

تأثیر سیاست های دولت پزشکیان بر احیای برجام و لغو تحریم ها

تمرکز دولت پزشکیان بر گفت و گو با آمریکا موجب از دست رفتن روابط راهبردی ایران با روسیه و چین می شود

جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه و احیا آزادی های مردم باید اصلی ترین دغدغه رئیس جمهور جدید باشد

تحریم‌های موشکی-پهپادی اروپا فقط در جهت راضی نگه داشتن اسرائیل است

 

 

مجلسی درباره بیانیه اروپا در مورد بررسی داده‌هایی که طبق آنها ادعا می‌شود موشک‌های ایرانی به روسیه ارسال شده‌اند، اظهار کرد: اصلاً مشخص نیست داده‌هایی که اتحادیه اروپا درباره آنها صحبت می‌کند، واقعیت دارد یا بهانه است زیرا اروپا از رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه، لبنان و اقداماتش در خصوص حماس و دامن زدن به جنگ دریای سرخ و حوثی‌ها و تهدیداتی که برخی مقامات ایرانی تکرار کردند، ناامید است. اروپایی‌ها از حمایت‌های تهران از گروه‌های منطقه رنجیده‌اند تا جایی‌که مایل هستند به مکانیسم ماشه مندرج در برجام متوسل شوند. بعید نیست اتحادیه اروپا در شرایط فعلی دنبال بهانه‌ای برای این کار باشد. ضمن اینکه قبلاً پهپادهایی به روسیه فرستاده شده بود.

وی ادامه داد: تا زمانی‌که جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی‌اش را از گروه‌های فعال در منطقه ادامه دهد، شرایط تغییری نمی‌کند. ضمن اینکه دنیا هم تحمل التهاب منطقه را بیش از این ندارد. به‌ویژه اینکه نزدیک‌ترین بازار فروش اروپا خاورمیانه است، منطقه‌ای که امروز از دست اروپا خارج شده و اکنون اروپایی‌ها مایل هستند این منطقه آرامش پیدا کند تا تجارتشان را از سر بگیرند؛ بنابراین راهکار امروز ایران تجدیدنظر کلی در سیاست خارجی کشور است، در این رابطه باید اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم تا بتوانیم اقتصاد و تجارت خود را بهبود ببخشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه