English

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

محدودیت برجامی ایران برای صادرات سلاح تمام شده است/ اروپا امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: محدودیت صادرات سلاح ایران طبق مفاد برجام تمام شده است و در این رابطه امکان بهانه جویی از سوی غرب وجود ندارد. این در حالی است که ارسال موشک به روسیه هم دروغی است که خود اروپا مطرح میکند تا بتواند اقدامات خود در اوکراین و مسئله فلسطین توجیه کند.

محدودیت برجامی ایران برای صادرات سلاح تمام شده است/ اروپا امکان فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد

فریدون عباسی دوانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره واکنش اروپا به ادعای ارسال موشک های ایران به روسیه و احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه گفت: احضار سفرای ایرانی از سوی اروپا در روزهای اخیر پس از انتشار ادعای ارسال موشک از ایران به روسیه، ارتباطی به مسئله فعال شدن مکانیسم ماشه ندارد. مکانسیم ماشه مرتبط با توافق هسته‌ای است که طبق آن توافق، جمهوری اسلامی ایران تمام تعهداتش را حتی بیشتر از مفاد مندرج در برجام، به اجرا رساند اما غرب تکالیفش را انجام نداد و زمانی هم که آمریکا از این توافق خارج شد عملاً برجام از بین رفت. بنابراین اگر امروز کسی بخواهد آن را برگرداند مثل این است که بخواهد مرده ای را زنده کند، یعنی امکانپذیر نیست‌. پس فعال کردن مکانیسم ماشه هم منتفی است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که در بحث صادرات سلاح، پنج سال محدودیت مندرج در برجام تمام شده است. پس در این رابطه امکان بهانه جویی از سوی غرب وجود ندارد. ضمن اینکه ارسال موشک به روسیه هم دروغی است که خود اروپا مطرح میکند. چطور می‌ شود تصور کرد کشوری مانند روسیه با برخورداری از قابلیت پرتاب ماهواره به فضا و اداره ایستگاه فضایی که دارای موشک باربر فضایی نیز است، برای جنگ با اوکراین نیازمند موشک های ایرانی باشد؟! غربی ها یک گزاره غلط را طرح میکنند و در مقابلش ما اخباری می‌شنویم که تمام سلاح هایی که اوکراین علیه روسیه استفاده می کند، غرب در اختیارش گذاشته و هر روز هم روسیه را تهدید میکند که اجازه استفاده از آنها در خاک روسیه را به کیف خواهد داد. این هم بلوف است، یعنی مگر میشود به اوکراین سلاح بدهند ولی اجازه استفاده اش را ندهند؟!

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: غرب تبلیغاتی انجام می دهد و بر مبنای آن سفرای جمهوری اسلامی ایران را احضار میکند، ما هم متقابلاً همین کار را می کنیم، خب اینها چه فایده ای دارد؟! آیا رفتار غرب تغییر میکند، عذرخواهی می کند؟ احضار سفرای ما هم همین است و اینکارها صرفاً اجرای عرف دیپلماتیک است که بگویند ما اعتراض کردیم. غرب بر طبق اصولی که خودش در روابط بین‌الملل گذاشته، مراحلی را طی می‌کند. نخست در رسانه ها تبلیغات می کند، سفیر احضار می کند و سپس بیانه میدهد تا ببیند طرف مقابل چه واکنشی نشان می‌دهد. بنظر من، ما هم باید مقابل به مثل کنیم، توان دفاعی خود را ارتقاء دهیم، انسجام و وحدت ملی را حفظ کنیم، روابط با همسایگان را گسترش دهیم و به طور کلی همین سیاستی که جمهوری اسلامی در پیش گرفته را مردم داخل هم پذیرا باشند. همچنین نباید در این فضا جناح های سیاسی علیه هم موضع گیری کنند. براین اساس در مقابل دشمنان خارجی ید واحده باشیم، چرا که مقاومت تنها راه ماست.

 

ظرف تحریم ها پر شده و اروپا چیزی برای تحریم ایران ندارد

عباسی دوانی در خصوص احتمال تحریم های جدید اروپا علیه ایران در روزهای آینده عنوان کرد: ظرف تحریم‌ها پر شده و اروپا چیزی برای تحریم ندارند. از ۱۳۸۴ که تحریم ها و یا قطعنامه ۱۹۲۹ اجرایی شد، تحت شدیدترین تحریم ها بوده است. در این مدت با وجود اینکه بانک، بیمه، نفت و کشتی تحریم است اما ما همچنان سرپا ماندیم. نمیگویم تحریم‌ها اثر ندارد اما میتوان دور زد و خنثی کرد. ضمن اینکه عضویت در بریکس و شانگهای فرصتی برای گشایش اقتصادی کشور است‌.

وی همچنین افزود: ادعای ارسال موشک به روسیه به موضوع رژیم صهیونیستی هم ارتباط دارد. این رژیم در حال نسل کشی در نوار غزه است. حالا غرب میخواهد موضوع را در افکار عمومی دنیا پاک کنند. چون جمهوری اسلامی در حال حمایت از مردم فلسطین است که کار انسانی است. عامل باخت غرب این است که ما مستقیم با آنها نمی جنگیم. ما از آزادی خواهی مردم فلسطین حمایت می کنیم که این برای غرب گران تمام شده و حالا میخواهند یک موضوع جدید درست کنند. از طرفی، حتی اگر جمهوری اسلامی ایران به روسیه موشک داده باشد، مگر اروپا به اسرائیل سلاح نمی دهد؟! جمهوری اسلامی چه ممنوعیتی برای این کار دارد؟! در کل این اخبار مربوط به موشک درست نیست و صرفاً غرب میخواهد از این راه اقدامات خود را توجیه کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه