English

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

کاهش بودجه آموزش و پرورش به ۹.۵ درصد عمق فاجعه است

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: جامعه ای که بازمانده از تحصیل داشته باشد، جامعه نگران کننده ای است و این مسئله به کاهش بودجه وزارت آموزش و پرورش برمی گردد که از ۱۵ _۱۴ درصد در سالهای قبل به ۹.۵ درصد رسیده و این مؤید عمق فاجعه است.

کاهش بودجه آموزش و پرورش به 9.5 درصد عمق فاجعه است

عبدالوحید فیاضی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره علت روند افزایشی بازماندگان از تحصیل گفت:من آمار جداگانه هر استان که چه تعداد بازمانده از تحصیل دارند را در اختیار ندارم. ولی بعد از جریان کرونا به قدری میل به تحصیل کاهش یافت. زیرا هم مدارس تعطیل شده بود و هم بچه ها با دنیای مجازی در دوران آموزش آشنا شده بودند و فکر کردند می توانند از طریق فضای مجای آموزش کافی دریافت کنند. دلیل دیگر به نابسامانی در حوزه آموزش برمی گردد که در بسط عدالت ضعیف عمل کرده  و در بسیاری از جاها منابع و امکانات کم بوده است. علت بعدی مسئله اقتصاد خانواده هاست که منجر به ترک تحصیل دانش آموزان شده است. بخشی از کودکان کار نمادی از این شرایط هستند که ضعف بنیه اقتصادی خانواده ها منجر بدان شد که بچه ها به سمت کار کشیده شوند. مسئله بعدی به تفکر داشن آموزان برمی گردد. بچه ها به این باور سیده اند که تحصیل همیشه دلیل بر زندگی خوب نمیتواند باشد و با تحصیل نمی شود همواره به شغل خوبی دست پیدا کنند، این هم بی میلی تحصیل به وجود آورد.

 

بیشتر بخوانید:

هزینه تحصیل کودکان افاغنه هر سال بیشتر می شود/بودجه عمومی کشور باید خرج دانش آموز ایرانی شود

مشکل معلم نداریم بلکه مشکل تقسیم بندی در کل کشور داریم

 

وی افزود: اما ترک تحصیل در لازم التعلیم ها یعنی سنین ابتدایی نگران کننده است که این به محرومیت ها برمیگردد. بی توجهی به مدراس دوردست ها و کمبود نیروی انسانی و معلم باعث می شود یک دانش آموز برای تحصیل باید هر روز به روستای مجاور برود، لذا دست از تحصیل می کشد. در مجموع این عوامل موجب شد تا تعداد بازماندگان از تحصیل زیاد شوند.

نماینده مردم نور و محمودآباد تأکید کرد: اگر چاره چویی در حوزه اقتصاد مدرسه و اقتصاد خانواده صورت نگیرد این آمار می تواند بیشتر هم بشود. در حال حاضر مدارس اقتصاد ضعیفی دارند و متأسفانه دولت هم بودجه لازم را برای بخش دولتی در نظر نمیگیرد. در این مدت کمیسیون آموزش بیشتر درگیر تأمین منابع انسانی و مسائل مربوط به راه اندازی کلاس های درس در اول مهر بود که واقعاً در آنها دچار مشکل بودیم. در سال گذشته تا یکی دو ماه از شروع سال تحصیلی، دانش آموزان در حیاط مدرسه بودند و معلم نداشتند. امسال این موضوع کمتر شده است. روز دوشنبه (2 مهر) هم وزیر آموزش پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش که من نیز حضور داشتم گزارشی در این خصوص ارائه داد که نشان می داد مشکلات در این حوزه کمتر از سال قبل است.

 

راهکارهای دولت برای تأمین نیروی انسانی مدارس

فیاضی خاصر نشان کرد: زیرا در زمینه تأمین نیرو چند تدبیر اندیشیده شد ولی سال قبل این کار را نکرده بودند و فقط برای تأمین نیروی انسانی گفتند بازنشسته ها به خدمت برگردند که خیلی از بازنشسته ها هم سالخورده هستند و امکان تدیس ندارند. امسال از طریق خرید خدمات، حق التدریس، استفاده از دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان، استخدام طبق ماده 28، مشکل نیروی انسانی کمی بهتر شد. با این اقدمات امسال توانستیم نسبت به گذشته چند گام در زمینه ساماندهی نیروی انسانی جلوتر برویم که نتیجه اش را در سال بعد می بینیم و اثرش را در کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل خواهد گذاشت.

 

دولت در همراهی با خیرین به تعهداتش عمل نکرد

وی ادامه داد: جامعه ای که بازمانده از تحصیل داشته باشد، جامعه نگران کننده ای است. در این مسیر مشارکت خیرین خیلی کمک می کند ولی در سالهای قبل کمک ها کاهش یافت. زیرا دولت به تعهداتش در این زمینه عمل نکرد. برای مثال گفته شد 50 درصد یک مدرسه را خیر بسازد و 50 درصد را دولت. دولت سهم خود را انجام نداد. لذا انگیزه خیرین کمتر شد. بودجه آموزش و پرورش در سال های قبل بین 14 تا 15 درصد بوده است ولی در بودجه 1403 به 9.5 درصد کاهش یافت و این یعنی عمق فاجعه. باید امسال کاری کنیم که این بودجه افزایش یابد و اینجا کار اصلی با دولت است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه