English

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت گو با خبرگزاری موج؛

الزام خانواده ها به درس خواندن فرزندان،حجم بازماندگان از تحصیل را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون آموزش مجلس بر فرهنگ سازی بین خانواده ها برای الزام به آموزش فرزندان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در بعضی مناطق کشور جدا از مشکل اقتصاد، فرهنگ الزام تحصیل فرزندان وجود ندارد.

الزام خانواده ها به درس خواندن فرزندان،حجم بازماندگان از تحصیل را کاهش می‌دهد

محسن موسوی زاده درباره راهکارهای حل مسئله بازماندگان از تحصیل در کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در بحث بازماندگان از تحصیل بیش از آنکه بحث دولت و بودجه باشد ما نیاز به فرهنگ سازی داریم. در روستاهایی که به تحصیل اهمیت داده می‌شود حتی اگر دو دانش آموز وجود داشته باشد برای آنها سرویس تهیه می‌شود و به مدارس روستاهای مجاور می‌روند. ما سخت‌تر از تدریس برای عشایر نداریم ولی در آنجا نیز کلاس‌ها در چادر برگزار می‌شود. در روستاهایی که به دلیل عدم حد نصاب دانش آموزان امکان برگزاری کلاس درس وجود ندارد ما باید این فرهنگ سازی را انجام دهیم که خانواده‌ها فرزندانشان را به مدارس روستاهای مجاور بفرستند. دولت هم معمولاً هزینه ایاب ذهاب را می‌پردازد.

وی افزود: من اگر بر مقوله فرهنگ سازی تاکید می‌کنم به این دلیل است که در بعضی نقاط کشور خانواده‌ها حاضر نیستند فرزندشان را به دلیل اختلافاتی که با روستای مجاور دارند به مدارس آنها بفرستند. این بازماندگان از تحصیل دیگر مربوط به دولت نیست در واقع نیاز به فرهنگ سازی دارد.این نکته را بر این اساس می‌گویم که من زمانی رئیس آموزش و پرورش حوزه انتخابیه‌ام در اهواز بودم و به جای جای روستاها سفر می‌کردم.

نماینده مردم اهواز تصریح کرد: در خصوص بحث ایاب و ذهاب، دولت هزینه‌هایی را به مدارس پرداخت می‌کند تا سرویس مدارس برقرار شود. در جاهایی هم که چنین هزینه‌هایی پرداخت نمی‌شود شرکت‌هایی هستند که این کار را انجام دهند.در کمیسیون آموزش ما دولت را ملزم می کنیم تا در مناطقی که مشکل سرویس ایاب و ذهاب و تأمین کتاب دارند را در اولویت قرار دهد. زیرا طبق قانون، تحصیل رایگان است.

موسوی زاده تأکید کرد: کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش هم خاص این وزارتخانه نیست، با توجه به وضعیت اقتصاد کشور این مسئله در حوزه‌های دیگر نیز دیده می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه قانون تاکید بر رایگان بودن تحصیل دارد بعضی خانواده‌ها همکاری لازم را برای تأمین هزینه‌های تحصیل فرزندشان ندارند و این همان عدم فرهنگ سازی برای آموزش است.  در حالی که در برخی استان‌ها جشن بی‌سوادی گرفته شده و مدارس در تمام نقاطش دایر است و مردم آن استان‌ها برای تحصیل هزینه می‌کنند، مردم برخی استان‌های دیگر در ساخت مسجد حسینیه پیش قدم هستند اما به ساخت مدارس توجه چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه اقدامات دولت در زمینه تأمین زیرساخت های فیزیکی تحصیل مؤثر بوده است، بیان کرد: در همین راستا مدارس کپری و کانکسی نسبت به ۱۰ سال قبل تعدادشان خیلی کمتر شده است و رو به جمع شدن هستند. زیرا خیرین و دولت به خوبی پای کار آمدند. در برخی مناطق حتی مقطع پیش دبستانی به مدارس ابتدایی اضافه شد که این مقطع وظیفه دولت نیست اما در راستای  تقویت پایه اول این کار صورت گرفت.

موسوی زاده با اشاره به نقش نهادهای خیر در پیشبرد آموزش رایگان و کمک به دولت گفت مؤسسه «راه ایمان» متعلق به حضرت آیت الله سیستانی، مرجع تقلید، یکی از مؤسساتی است که در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهد. آیت الله سیستانی اعلام کردند وجوهاتی که از استان‌ها به حساب نمایندگانشان واریز شود را در همان شهرستان‌ها هزینه کنند. لذا با این پول‌ها کارهای عام المنفعی مانند ساخت بیمارستان و مدرسه انجام می‌شود.

عضو کمیسیون اموزش مجلس ادامه داد: مؤسسه راه ایمان در ساخت مدارس کارهای بزرگی انجام می‌دهد به این صورت که در مناطق روستایی و محروم زمین را از مردم تحویل می‌گیرد و مدرسه را می‌سازد و برای تأمین نیروی انسانی از جوانان همان منطقه که تحصیل کرده هستند استفاده می‌کند. این افراد زیر نظر آموزش و پرورش استخدام می‌شوند و حقوق و بیمه آنها را هم خود این مؤسسه می‌پردازد. در این مدارس، وزارت آموزش و پرورش حتی نیازی به پرداخت ریالی ندارد.

 

اقدامات دولت جدید در راستای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل

وی خاطر نشان کرد: با روندی که من دارم می‌بینم از جمله در بحث جذب معلم، سال آینده تعداد بازماندگان از تحصیل کاهش می یابد. در این خصوص کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در بدو ورودش دستور داد ماده بیست و هشتی ها و افراد مشمول کد ۱۹ و کد ۵ که در استخدام رد شدند را جذب سیستم آموزش کند. قرار است ظرفیت دانشگاه تربیت معلم را افزایش دهد.  بنابراین با توجه به حضور معلم در مناطق محروم، تعداد افراد بازمانده از تحصیل در سال آینده کاهش خواهد یافت.

موسوی زاده تأکید کرد: اگر ژاپن، ژاپن شد به این دلیل بود که همه پای کار آموزش آمدند. ما هم نیاز به چنین همتی در همه دستگاه‌ها و مؤسسات داریم. خیرین، بخش خصوصی و مردم باید در کنار دولت باید قرار بگیرند و همچنین در مسئله آموزش و تحصیل لازم است فرهنگسازی صورت بگیرد. مسئله مهم دیگر اینکه به همان اندازه که ما به عنوان یک فرد مسلمان اعتقاد داریم که مسجد و حسینیه باید بسازیم، به همان اندازه و بلکه بیشتر به ساخت مدارس نیز باید توجه کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه