English

یک کارشناس جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

حزب الله ممکن است با هدف بازسازی خود نیروهایش را از سوریه فرا خواند

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: حزب الله یک سازمان خودترمیم است با این حال روند بازسازی آن کمی زمان بر می برد و در این بین ممکن است نیروهایش از سوریه را فرابخواند تا بتواند از لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی محافظت کند.

حزب الله ممکن است با هدف بازسازی خود نیروهایش را از سوریه فرا خواند

حسن هانی زاده درباره سرنوشت حزب الله پس از شهادت دبیرکل این سازمان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: با توجه به اینکه حسن نصرالله یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های جهان اسلام در طول سه دهه گذشته بوده که دارای قدرت تحلیل و مدیریتی و توان گفتمانی رسانه ای با جهان قابل توجهی بود. لذا ترور وی تأثیر روانی مقطعی بر روی محور مقاومت خواهد داشت. اما از انجایی که حزب الله به نوعی خودترمیم است و بالافاصله پس از ترور شخصیت های بدنه این حزب میتواند خود را بازیابی کند، لذا ترور نصرالله ممکن است در فرایند کوتاه مدتی اثر داشته باشد ولی با انتخاب یک شخصیت جدید به عنوان دبیرکل این مشکل حل می شود.

وی افزود: الان هم شورای رهبری حزب الله در حال انتخاب جانشین هستند. ضمن اینکه شاکله حزب الله قائم بر اشخاص نیست بلکه به صورت شورایی اداره می شود و حذف فیزیکی یک شخص نمی تواند کارایی این سازمان را کاهش دهد. بعد از انتخاب دبیرکل جدید، با ایده های جدیدی حزب الله وارد تقابل با اسرائیل خواهد شد. طبیعی است که الان همه نگاه ها به سمت لبنان باشد که یک شخصیت جدیدی را بشناسند. رژیم صهیونیستی از ترور نصرالله استفاده ای نخواهد برد و نتیجه معکوسی هم می گیرد و حزب الله هم با کمک محور مقاومت انتقام سختی خواهد گرفت.

این تحلیلگر جهان عرب درباره احتمال سوء استفاده از خلاء قدرت در لبنان در شرایط کنونی بیان کرد: حزب الله جایگاه خاص خود را در لبنان دارد و مقاومت هم در لبنان منحصر به یک طایفه خاصی نیست. شخصیت های مختلفی از طوایف گوناگون در حزب الله حضور دارند و این نشان می دهد یک وحدت کامل در میان طوایف لبنان برای حفظ تمامیت ارضی لبنان وجود دارد. محور مقاومت به کمک حزب الله خواهد شتافت و تمام طوایف لبنان الان در کنار این سازمان هستند. با توجه به اینکه دارای شاکله خاص اجتماعی و مدیریتی هم هست، همه احزاب و گروه های لبنانی در کناز آن قرار دارند و حزب الله تنها نیست.

هانی زاده در خصوص افزایش فشارها برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ در جنوب لبنان تصریح کرد: در شرایط کنونی که نصرالله ترور شده است کسی در حزب الله موافق نیست که این سازمان تا پشت رودخانه لیتانی عقب نشینی کند. ولی بهرحال فشارها در آینده ممکن است زیاد شود و یکی از شرایط رژیم صهیونیستی هم اجرای این مسئله خواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: علی رغم اینکه این روزها هزاران نفر از جوانان لبنانی و منطقه داوطلب مبارزه با اسرائیل در کنار حزب الله شده اند، بازسازی نیروهای این سازمان مدتی طول خواهد کشید و در این فاصله احتمال دارد حزب الله نیروهایش از سوریه را فرابخواند تا بتواند از لبنان دفاع کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه