English

سخنگوی وزارت خارجه:

آرمان و مکتب سید حسن نصرالله زنده است

کنعانی گفت: آرمان و مکتب نصرالله زنده است و خواهد ماند و ما تردیدی نداریم جبهه مقاومت و ملت فلسطین،‌ مرگ صهیونیسم و آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد.

آرمان و مکتب سید حسن نصرالله زنده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز، دوشنبه ۹ مهر، نشست خبری ناصر کنعانی با حضور خبرنگاران در محل وزارت خارجه برگزار شد.

وی سخنان خود را با تسلیت بابت شهادت سید حسن نصرالله آغاز کرد و افزود: آرمان و مکتب نصرالله زنده است و خواهد ماند و ما تردیدی نداریم جبهه مقاومت و ملت فلسطین،‌ مرگ صهیونیسم و آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک برگزار خواهند کرد. رژیم آمریکا در تداوم حمایت های خود از اینهمه جرم صهیونسیتی هیچ دستاوردی راهبردی در منطقه به دست نمی آورد.

کنعانی نیز با اشاره به شهادت سردار عباس نیلفروشان در بیروت گفت: به روح بلند این شهید عزیز درود می‌فرستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه پس از ترور نصرالله و نیلفروشان گفت: بعد از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی در هدف قراردادن منطقه ضاحیه، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی خود را در دستور کار قرار داد. با توجه به حضور عراقچی در نیویورک، وی در آنجا مواضع ما را در این رابطه اعلام کردند و بیانیه ای هم صادر شد. عراقچی همچنین با حضور در نشست فوری شورای امنیت، مواضع جمهوری اسلامی بیان شد. وی برگزاری نشست فوری سران کشورهای اسلامی را خواستار شد. در نامه ای به دبیرکل سازمان هم دیدگاه های جمهوری اسلامی عنوان و تصریح شد ایران در دفاع از منافع خود از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

کنعانی در مورد طرح تحریم رژیم صهیونسیتی از سوی کشورهای اسلامی بیان کرد: مطالبه برای اقدام قاطع کشورهای اسلامی یک مطالبه مستمر از سوی جمهوری اسلامی ایران است. این کشورها ظرفیت بیشماری در این راستا هستند مهم شکل گیری اراده سیاسی است. انتظار و مطالبه فقط جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه مطالبه ملت فلسطین نیز است. جای تأسف است که مجامع بین‌المللی در سایه نقش آفرینی آمریکا تاکنون از عهده بازداشتن ماشین جنگی رژیم صهیونسیتی برآیند و این یک هشدار برای کشورهای اسلامی است. زیرا این اقدامات محدود به فلسطین نمی‌ماند. در این رابطه تلاش افکار عمومی و پارلمان های عربی اسلامی میتواند در تحریم رژیم صهیونسیتی موثر باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران در منطقه، با نگاه به ضرورت حمایت از مردم فلسطین و حفاظت از صلح هم مواضع روشنی داشت و هم اقدامات دیپلماتیک گسترده ای با هدف توقف جنگ و کمک به ثبات انجام داد. جمهوری اسلامی معتقد است جنگ علیه غزه اسرائیل را به اهدافش نمی‌رساند. در عمل اثبات شد پس از یکسال جرم در نوار غزه به هیچ یک از اهدافش نرسید. جمهوری اسلامی بارها هشدار داد جنگ غزه میتواند خطر درگیری را به کل منطقه گسترش دهد. این بدان معناست که جمهوری اسلامی از جنگ می ترسد هرچند که ما جنگ طلب نیستیم و در مقابل هر اقدام ماجراجویانه و هدف قرار دادن منافع ملی دست بسته نخواهیم ماند و قاطع عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: این آبروریزی است که تریبون مجمع عمومی سازمان ملل در اختیار فردی باشد که سایر کشورها را تهدید به حمله نظامی میکند. البته مجمع عمومی هم نشان داد چقدر از سران رژیم صهیونسیتی متنفر است و خروج اعضا در زمان سخنرانی نتانیاهو موید این است که تا چه اندازه در نزد دنیا منفور هستند. 

کنعانی افزود: تحریم ها در هر غالبی اقدامی غیرقانونی است. جمهوری اسلامی برای رفع تحریم ها از سازوکار های بین المللی استفاده می کند.

وی در خصوص مسیر شروع مذاکرات هسته‌ای گفت: توافق هسته‌ای هدف و موضوع مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد. فضای گفتگوها برای همه طرفهای برجام فراهم است.

وی درباره فشارهای نیروهای مقاومت بر جمهوری اسلامی ایران پس از ترور نصرالله گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. جریانهای مقاومت نمایندگان ملتهای خود در برابر اشغالگری هستند. در این مسیر جمهوری اسلامی فقط آنها را حمایت می کند.

کنعانی در مورد آوارگان فلسطینی و لبنان اظهار داشت: آنچه در جغرافیای فلسطین در یکسال گذشته رخ داد، آبروریزی برای سازمان ملل و مدعیان حقوق بشر بود. اهدای بمب های یک تنی به رژیم صهیونسیتی برای استفاده علیه غیرنظامیان، چه نسبتی با حقوق بشر دارد؟ این یک مسیولیت جهانی است که از آوارگان حمایت کنند. جمهوری اسلامی ایران هم در این راستا اقداماتی انجام داده و هزینه هایی پرداخت کرده است. ما در ایران میزبان آوارگان افغانستانی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ترورهای اخیر در مرزهای شرقی گفت: گروه های تروریستی با شعارهای گوناگون ابزار نظام سلطه در منطقه با هدف ایجاد بی ثباتی هستند.  ما و پاکستان برای مبارزه با تروریسم تفاهم‌نامه مشترک داریم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم صهیونسیتی منافاتی با تلاش های جمهوری اسلامی برای گفتگو با دنیا ندارد. ما به حمایت از جریان های مقاومت و ملت ها علیه رژیم صهیونسیتی پای بند هستیم. حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی عامل تشدید تنش است و باید به آن پایان دهند.

کنعانی درباره واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: پاسخ به این ترور قطعی است. در عین حال حمایت ما از فلسطین محفوظ است.

وی درباره خبر شروط فرانسه برای شروع مذاکرات عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشور فشار پذیری نیست و مواضع اصولی دارد. گفتگوهای ما با طرفهای اروپایی وجود داشته است. اما مشروط کردن گفتگوها را ما رد میکنیم و نمی‌پذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر نخست‌وزیر روسیه به تهران گفت:‌امروز این سفر در چارچوب سفر کاری امروز انجام میشود. وی با معاون اول رییس‌جمهور و پزشکیان دیدار می‌کند. تعدادی از مقامات اقتصادی روسیه نیز در این سفر حضور دارند.

کنعانی در مورد احتمال همراهی آمریکا با اسرائیل در تقابل نظامی با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: من در این جایگاه از احتمالات صحبت نمیکنم. ایران کشور مقتدری در تامین منافع خود عمل میکند.

وی در مورد برنامه جمهوری اسلامی ایران برای بسیج نیروهای داوطلب برای اعزام به غزه و لبنان گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه از توانایی از اقتدار لازم برای دفاع از خود برخوردار هستند و نیازی به نیروی داوطلبی نیست و درخواستی هم نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات بابت آزادی محمدرضا نوری گفت: تلاشهای گسترده و متنوعی دستگاه دیپلماسی در این راستا انجام داده است. موفقیت هایی به دست آوردیم و مقامات عراق اعلام کردند در مسیر همکاری عمل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه