English

معاون اول رئیس جمهور:

ایران تجارب فراوانی را در سطح ملی در زمینه حکمرانی دیجیتال کسب نموده است

عارف، معاون اول رئیس جمهور در نشست عمومی سومین مجمع اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از دو دهه پیش و به فراخور تحولات در عرصه فناوری تلاش نموده است تا حکمرانی دیجیتال را در سطوح مختلف به عنوان یکی از دستور کارهای خود بگنجاند.

ایران تجارب فراوانی را در سطح ملی در زمینه حکمرانی دیجیتال کسب نموده است
به گزارش خبرگزاری موج

،  معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دستور کار نشست عمومی سومین مجمع اقتصادی اوراسیا با عنوان «دیجیتالی شدن در زمان معاصر دستور کار تضمین ۴ آزادی‌ها» و فراهم آوردن بازار مشترک در ۴ حوزه کالا، خدمات، سرمایه و کار به عنوان یکی از اهداف غایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد: از آنجا که اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تصویب نقشه راه دیجیتال سازی حمل ریلی بار در تعاملات خود این مساله را مورد توجه قرارداده است و با توجه به اینکه  راهگذر بین المللی شمال-جنوب یکی از مزیت های جمهوری اسلامی ایران برای اتحادیه اوراسیا است، امیدواریم که این الگو در خصوص  همکاری چندجانبه ریلی میان ایران و اعضا اتحادیه در این راهگذر بین المللی عملیاتی شود.

محمدرضا عارف صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در نشست روسای دولتهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور روسای هیات های کشورهای عضو اصلی، هیات ناظر و کشورهای (مدعو۱+۸) در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از دو دهه پیش و به فراخور تحولات در عرصه فناوری تلاش نموده است تا حکمرانی دیجیتال را در سطوح مختلف به عنوان یکی از دستور کارهای خود بگنجاند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تمایل دارد مشارکت خود با کشورهای عضو را در سطح دو جانبه و چند جانبه به شکلی نظام مند گسترش بخشد.

 

متن کامل سخنان دکتر عارف به این شرح است:

خانم ها و آقایان؛

حضار گرامی؛

سلام علیکم؛

در ابتدا مایلم از میزبانی سخاوتمندانه کشور دوست و برادر جمهوری ارمنستان در طول این نشست تشکر و قدردانی نمایم.

همچنین لازم است تأکید کنم که از حضور در میان شما و شرکت در این نشست ارزنده آن هم با چنین موضوع قابل توجهی بسیار خرسندم. فراهم آوردن بازار مشترک در چهار حوزه کالا، خدمات، سرمایه و کار به عنوان یکی از اهداف غایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شده است که از آنها به اختصار با عنوان «چهار آزادی» یاد می شود. اینها اهدافی است که در راهبرد ۲۰۲۵ اتحادیه گنجانده شده و در بیانیه سال گذشته نیز توسط کشورهای عضو مورد تأکید مجدد قرار گرفته است؛ باید اذعان داشت که این چشم انداز فارغ از منافع اقتصادی و مادی که به ذهن متبادر می کند، از منظر فرهنگی و انسانی نیز بسیار دلپذیر و نویدبخش است.

عالیجنابان؛

پیشرفت های فناورانه در دهه های اخیر به قدری سریع و گسترده بوده که انطباق با آن در همه حوزه های مختلف فعالیت انسانی مبدل به ضرورتی گریزناپذیر شده است. امروزه فناوری نقش تسهیل کننده ای در امور مختلف  از ساده ترین امور فردی گرفته تا پیچیده ترین امور بین المللی بازی می کند و بازار نیز به عنوان یک امر اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست. 

تجربه نشان داده است که فناوری به شکل قابل توجهی می تواند موجب بهبود عملکرد شده و جبران کننده برخی کاستی های ساختاری باشد. مایه خوشحالی است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به نقش و اهمیت فناوری واقف بده و بر همین اساس، توسعه زیرساخت های دیجیتال را در زمره اهداف اصلی خود گنجانده است.

همانطور که به درستی در عنوان نشست حاضر مشاهده می شود، دیجیتالی شدن را باید تضمینی برای تحقق چهار آزادی مورد بحث دانست. از آنجا که راهگذر بین المللی شمال – جنوب را یکی از مزیت های محوری ایران برای اتحادیه اوراسیا می دانم، مایلم از ضرورت دیجیتالی شدن توسعه حمل و نقل و لجستیک به عنوان یکی از الزامات اساسی تحقق چهار آزادی مورد بحث مثال بزنم. همانطور که می دانید در تعاملات ترانزیتی، با فرض برداشته شدن همه موانع موجود اعم از تعرفه و گمرک و کنترل های مرزی،‌کماکان اگر روندهای لجستیکی به شکلی سریع،‌ چابک و بهینه انجام نپذیرد تبادل میان کشورهای عضو یا دارای تأخیر خواهد بود و یا به صرفه تمام نخواهد شد. 

تقویت زیرساخت های موجود در کنار تکمیل و توسعه زیرساخت های جدید حتماً واجد اهمیت است و باید در دستور کار کشورها قرار داشته باشد؛ اما اگر گسترده ترین شبکه زیرساختی نیز در این حوزه پدیدار شود، مدیریت صحیحی این شبکه نقشی تعیین کننده در برون داد عملیاتی آن خواهد داشت. بهره برداری صحیح از فناوری های جدید در عرصه مدیریت این شبکه ها، مهم و ضروری به شمار می رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه