English

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

تعرفه های انرژی باید برای نهادهای دولتی و صنایع واقعی شود

عضو کمیسیون صنایع گفت: ریل گذاری برای ورود بخش خصوصی به حوزه انرژی های تجدیدپذیر و همچنین واقعی کردن تعرفه ها می تواند به رفع ناترازی برق در کشور کمک کند.

تعرفه های انرژی باید برای نهادهای دولتی و صنایع واقعی شود

رضا تقی پور درباره استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با هدف رفع ناترازی ها در کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در وزارت نیرو یک معاونت ویژه، موضوع انرژی های تجدید پذیر را دنبال می‌کند. طبیعتاً یکی از بحث های اساسی در این رابطه، بحث تعرفه است. تعرفه انرژی های تجدیدپذیر نسبت به انرژی حاصله از سوخت های فسیلی بالاتر است. لذا برای بخش خصوصی که باید مجری این طرحها باشد هیچ انگیزه ای وجود ندارد که به این حوزه ورود کند مگر اینکه دولت به صورت تضمینی انرژی تولیدی را خریداری کند که من این کار را توصیه نمی کنم زیرا در این سالها دیده ایم این وسط اشکالات زیادی رخ می دهد.

وی افزود: من معتقدم وزارت نیرو باید در جایگاه حاکمیتی قرار بگیرد و تنظیم گری کند. در این راستا با صدور پروانه های کامل بخش خصوصی را تشویق کند تا وارد این حوزه شود و نیروگاه های جدید بسازند. از آن همچنین دولت طرف خریداران را هدایت کند که برق تولید شده را از این نیروگاه های جدید بخرند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: این کار به قانونگذاری مجلس نیاز ندارد. فقط نیازمند تفکر ساختاری یافته در دولت است. چنانکه مشابه این کار در وزارت ارتباطات صورت گرفته است یعنی ما سازمان تنظیم مقررات داریم که به نهادهای دولتی اجازه نمی دهد شبکه مخابراتی ایجاد کنند. فقط به اپراتورهای خصوصی پروانه کار داده و تعرفه را هم خود دولت تعیین می کند. در این مدل کار هم مردم از خدمات راضی هستند و هم بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار صورت می گیرد. لذا ما شاهد هستیم تقاضا برای ورود به این حوزه از سمت بخش خصوصی زیاد است.

تقی پور خاطر نشان کرد: همین الگو در وزارت نیرو هم می تواند اجرا شود ولی در این وزارت خانه تفکر دولتی حاکم است که مانع اجرا این طرح می شود. پیشتر در حوزه بزرگراهی هم این روش اجرا شد و الان بزرگراهی در کشور نداریم که در صف دولت باشد. فقط کافی است طراحی آن در دولت انجام شود و بعد بخش خصوصی از جمله بانکها و نهادهای سرمایه گذار اجرا کنند.

عضو کمیسیون صنایع تأکید کرد: در کنار کار توسعه ظرفیت، ما باید تعرفه های انرژی را به خصوص برای نهادهای دولتی واقعی کنیم. دلیلی ندارد نفت را تبدیل به برق کنیم و بعد رایگان یا نزدیک به رایگان به نهادها دولتی و صنایع بدهیم. آنچه در جریان کمبود برق در تایستان برای صنایع رخ داد، ضرر نبود عدم النفع است. وقتی صنایع از انرژی نیمه رایگان استفاده می کنند و سودهای کلان می برند، حرفی ندارند اما وقتی یک یا دو روز در هفته انرژی رایگان قطع می شود فهرست ضرر منتشر می کنند. البته قطع برق باید برطرف شود ولی در عین حال تعرفه ها هم باید واقعی شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه