English

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

داروسازان و کادر درمان گرفتار در بودجه ریزی نامناسب دولت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: علت اصلی اینکه ما در میانه سال با مشکلات پرداختی داروسازان، کادر درمان و داروخانه ها روبرو می شویم ضعف در بودجه ریزی و پیش بینی های ماست. در همین رابطه وقتی تولید فرآورده ای برای ما گران در می آید باید مردم در جریان قرار بگیرند تا مجبور نشوند پس از نایاب شدن دارو، به گرانی اش رضایت دهند.

داروسازان و کادر درمان گرفتار در بودجه ریزی نامناسب دولت

احمد آریایی نژاد درباره وضعیت کیفیت و کمیت دارو در کشور که همواره یکی از معضلات بخش سلامت جامعه است، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: درباره کیفیت دارو باید کارشناسان نظر بدهند که دلیل تغییرات کیفیت داروها چیست. در این رابطه لازم است نظارت مستمر صورت بگیرد. اگر اهداف دارو که بهبود و کنترل بیماری است، محقق نمی شود احتمال دارد در مواد اولیه آن مشکلاتی وجود داشته باشد. البته تاکنون بحث عدم کیفیت داروها که رئیس انجمین داروسازان بدان اشاره کرده، ارجاع نشده که ما پیگیری کنیم.

وی افزود: در خصوص کمبود دارو هر از چندگاهی دچار این مسئله می شویم، یک روز انسولین کم می شود و یک روز داروهای ضد تشنج. اینها مستلزم برنامه ریزی دقیق است که برآورد کنیم چقدر دارو در کشور نیاز است و مواد اولیه آن به چه صورت تأمین می شود، چرا تا حالا تأمین می شده و اکنون کم شده، همه اینها را باید تحلیل کرد. من به این نقد دارم که چرا باید یک دارو در یک برهه زمانی نایاب می شود. گاهی مصرف کننده فکر می کنند قرار است گران شود به همین دلیل دارو کم شده است و این پرسش را مطرح می کند که چرا وقتی دارو گران است، در بازار راحت به دست می آید. اگر قرار فرآورده ای برای ما گران در بیاید چرا با مردم روراست نیستیم و مجبورشان می کنیم پس از کمبود دارو، به گرانی اش رضایت دهند؟ تا کنون چند بار به اجمال به این مسائل در کمیسیون پرداخته شده ولی لازم است یک جلسه اختصاصی با حضور داروسازان و وازرت بهداشت برای بررسی این مسائل گذاشته شود و برای مشکلات تصمیم گیری جدی صورت بگیرد. البته گاهی این تصمیمات و بررسی ها رسانه ای نمی شود ولی دغدغه مسئولین است که حل شود. در همین راستا تلاش شده مطالبات داروسازان و داروخانه ها پرداخت شود و به مرور تکمیل هم خواهد شد.

نماینده مردم ملایر تصریح کرد: در خصوص اعتصابات پرستاران، میزانی مبلغی که مدنظرشان بود پرداخت شد. ولی بحث اصلی این است که چرا باید به این جا برسیم. ما در اینجا از روند بودجه ریزی گله داریم، ما خوب برنامه ریزی نمی کنیم. اینکه در میانه سال شاهد مشکلات پرداختی هستیم نشان می دهد پیش بینی های ما ضعیف است و ریشه این مسائل هم در اطلاعات و آماری است که به ما و دولت داده می شود. در حالی که ما به عدد آدمهای داخل کشور باید برای هر موضوعی برنامه ریزی داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه