English

یک کارشناس مسائل جهان عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

سفر منطقه ای عراقچی موجب تقویت روحیه رزمندگان حزب الله شد

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به ویژگی های کشورهای مانند عربستان، قطر، اردن و مصر در مسئله فلسطین دارند، سفر عراقچی به این کشورها می تواند دستاوردهای مؤثری در کاهش تنش منطقه ای داشته باشد.

سفر منطقه ای عراقچی موجب تقویت روحیه رزمندگان حزب الله شد

حسن هانی زاده درباره سفر منطقه ای وزیر خارجه کشورمان و اثربخشی آن بر کاهش تنش ها به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: سفر عراقچی به کشورهای منطقه به دلیل شرایط حاکم و جنگ غزه از همیت زیادی برخوردار است. وی در سفرش به لبنان، رژیم صهیونیستی به چالش کشید به اعتبار اینکه این رژیم قبلا اعلام کرده بود هر هواپیمایی ایرانی وارد حریم هوایی لبنان شود، مورد حمله قرار می گیرد. ولی وزیر خارجه کشورمان در رأس هیئتی وارد فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت شد و رژیم صهیونیستی هم نتوانست واکنشی نشان دهد.

وی افزود: در جریان سفر عراقچی به لبنان و سوریه، وی پیام همبستگی دولت و ملت ایران را به این کشورها رساند و آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با بیروت و دمشق برای مقابله با رژیم صهیونیستی مطرح کرد. این سفر اثر روانی زیادی بر مردم لبنان داشت. زیرا بعد از شهادت حسن نصرالله شرایط دردناکی به لحاظ روانی بر لبنان حاکم بود که حضور عراقچی در این کشور توانست روحیه لازم را به رزمندگان حزب الله بدهد. لذا پس از این سفر بود که ما شاهد تهاجمات گسترده حزب الله به مراکز نظامی اسرائیلی بودیم.

این تحلیلگر جهان عرب تصریح کرد: همچنین سفر عراقچی به عربستان، قطر، اردن و مصر نشان می دهد جمهوری اسلامی در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت این کشورها جنگ غزه را به پایان برساند و رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش شروط آتش بس کند به اعتبار اینکه این کشورها در مسئله فلسطین دارای ویژگی های خاصی هستند از جمله مرز مشترکی که اردن و مصر با فلسطین اشغالی دارند. به همین دلیل این سفر می تواند دستاوردهای قابل توجهی در کاهش تنش ها مؤثر باشد.

هانی زاده در خصوص شرایط داخل لبنان گفت:یکی از موضوعات اصلی امروز لبنان، بحث بر سر قطعنامه ۱۷۰۱ است. قطعنامه ۱۷۰۱ اشاره دارد حزب الله از جنوب لبنان خارج شود و نیروهای یونیفل در این منطقه مستقر شوند. اما با حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نیروهای یونیفل، فضا تغییر کرد و الان صحبت بر سر اجرای این قطعنامه است. حزب الله تأکید دارد نخست رژیم صهیونیستی باید از نهر لیتانی یک فاصله ۱۰ کیلومتری داشته باشد تا این سازمان به شمال رودخانه لیتانی عقب نشینی کند. به همین دلیل دولت لبنان در حال رایزنی است که راه حل میانه ای پیدا کند. به نظر می رسد فرانسوی ها دنبال این هستند که به دولت میقاتی فشار بیاورند تا قطعنامه مذکور را عملیاتی سازد.

وی ادامه داد: در این میان، حزب الله طبیعتاً بدون خروج کامل رژیم صهیونیستی از جنوب نهر لیتانی، عقب نشینی نمی کند. اول باید نیروهای گولانی ارتش اسرائیل که به ۳۰ کیلومتری داخل لبنان نفوذ کرده اند، عقب بروند. حزب الله بدون اجرایی این شرط، قدمی به عقب برنمیدارد. در واقع فضایی مشابه نوار غزه در جنوب لبنان ایجاد شده است. در همین رابطه اسرائیل به دنبال خلع سلاح حزب الله هم هست مانند آنچه برای حماس می خواهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه