English

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرگزاری موج:

تصمیم‌گیرنده نهایی مسائل لبنان، مردم و گروه های سیاسی این کشور هستند

سخنگوی وزارت خارجه با رد هرگونه دخالت در امور لبنان گفت: تصمیم گیرنده موضوعات لبنان، مردم و جریانات سیاسی این کشور هستند.

تصمیم‌گیرنده نهایی مسائل لبنان، مردم و گروه های سیاسی این کشور هستند
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، صبح امروز، دوشنبه، ۷ آبان ، نشست سخنگوی وزارت خارجه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

وی با اشاره به حمله نظامی رژیم صهیونسیتی در روز شنبه، بابت شهادت چند نیروی ارتش تسلیت گفت. بقایی همچنین به حادثه تروریستی در مرزهای شرقی پرداخت و تاکید کرد: این گروه بدنام با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد. 

بقایی تصریح کرد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس کنفرانس اسلامی را داده است و از سایر فرصت ها نیز برای تبیین جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی در نوار غزه و لبنان استفاده میکند. ما تلاش داریم این رژیم را پاسخگو کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آتش بس در نوار غزه بیان کرد: آتش بس زمانی است که جنگ بین دو طرف برابر رخ داده باشد، پس بهتر از واژه ضرورت توقف نسل کشی درباره غزه استفاده شود. ما از ابتدا دنبال این مسئله بودیم ولی کشورهایی هستند که به جای توقف، دنبال تشدید تنش هستند.

وی درباره اثرگذاری سفرهای منطقه ای عراقچی گفت: دیپلماسی و میدان مکمل هم هستند. هر کشوری که دغدغه صلح دارد باید به تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران واکنش نشان دهد و کشورهای منطقه به این ارزیابی رسیده اند و واکنشها نتیجه سفرهای عراقچی بود.

بقایی در مورد نشانه های پیش از حمله رژیم صهیونسیتی به ایران گفت: یکی از نتایج سفرهای عراقچی رسیدن به این موضوع بود که همه اوضاع را رصد کنند و هر تحرکی را به اطلاع همدیگر برسانند. همچنین نیروهای نظامی ما در حال رصد مستمر تحرکات این رژیم هستند.

وی تاکید کرد: در حوزه دیپلماسی پیام ها در حال رد و بدل است. اما برای همه روشن است جمهوری اسلامی از حق خود برای پاسخ به این حمله عدول نخواهد کرد. لذا فارغ از صحبت های که رد و بدل میشود ما در پاسخ دادن مصر هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با رد هرگونه دخالت در امور لبنان گفت: تصمیم گیرنده موضوعات لبنان، مردم و جریانات سیاسی این کشور هستند.

اسماعیل بقایی در مورد اظهارات میقاتی در خصوص در متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دخالت در امور لبنان به خبرنگار  سیاسی خبرگزاری  موج گفت: جمهوری اسلامی هیچ وقت دخالتی در امور داخلی هیچ کشوری نداشته است. آنچه بارها بدان اشاره کردیم این است که مردم لبنان که مقاومت حزب‌الله هم بخشی از آن است، باید بدور از دخالت و فشارهای خارجی برای صلح و ثبات منطقه و داخل کشورشان تصمیم بگیرند. این اعتقاد ما مبتنی بر روندهای تاریخی است. در این راستا جریان مقاومت تضمین کننده امنیت لبنان است و این بر عهده مردم لبنان و گروه های سیاسی آن است که برای خود تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضع ما در مورد سلاح های کشتار جمعی روشن است. ما طبق فتوای عالی ترین مقام سیاسی و مذهبی کشور و هم طبق ارزیابی های منطقی، به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای خود نیستیم.

بقایی افزود: رویکرد آمریکا همواره مشخص است و دلیل عمده جری شدن رژیم صهیونسیتی در منطقه، حمایت های آمریکاست.

وی تاکید کرد: پاسخ ما به رژیم صهیونسیتی با استفاده از همه ابزارهای در دسترس خواهد بود. نوع پاسخ، با توجه به نوع حمله صورت می گیرد.

بقایی ادامه داد: موج محکومیت های منطقه ای به تجاوز رژیم صهیونیستی نشانگر رسیدن کشورها به این جمع بندی است که ریشه ناامنی منطقه رژیم صهیونیستی است.

بقایی در مورد عدم واکنش روسیه به تجاوز رژیم صهیونیستی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی متکی به خود بودن است. در ۴۵ سال تحت شدیدترین تحریم ها بودیم و آنچه انجام دادیم متکی به پدافند خودمان بودیم. ما امنیت خود را از جایی خریداری نکردیم. ما امکانات دوستانمان استفاده میکنیم اما آنچه ما را بیمه میکند، اتکا به توانمندی خودمان است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره استفاده از خاک عراق برای حمله به ایران بیان کرد: ما در رایزنی های اخیر از کشورهای منطقه اطمینان را دریافت کردیم که خاک هیچ کشوری برای هیچ طرفی در اقدامات تجاوزکارانه و ایذایی قرار نگیرد. این یک تعهد حقوقی کشورهاست. ما مطمئن هستیم هیچ کشور همسایه ای هم این اجازه را به رژیم صهیونسیتی نداده است و دولت عراق هم خود را متعهد به اعتراض می داند.

وی تصریح کرد: گفتگوها با مصر ادامه دارد و رایزنی‌های اخیر بر مسائل منطقه متمرکز بود. در بریکس هم موضوع ادامه گفتگوها برای ارتقا روابط در دستور کار بود.

بقایی درباره ناامنی در مرزهای شرقی گفت: تروریسم در جنوب شرق سه کشور ایران افغانستان و پاکستان را آزار میدهد. ما با پاکستان در این زمینه همکاری میکنیم. دو طرف نسبت به ضرورت همکاری در این زمینه آگاه هستیم. موافقتنامه امنیتی که چند سال قبل امضا شد، در روزهای اخیر در مجلس پاکستان هم تصویب شد که اساس خوبی برای پیشگیری از تروریسم است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت جمهوری اسلامی در اف ای تی اف و نقش بریکس خاطر نشان کرد: بریکس ظرفیت های زیادی ایجاد کرده است. این سازمان در مرحله تکامل خودش است. وزارت خارجه گزارش هایش در باره اف ای تی اف داده و با سایر وزارتخانه‌ها این موضوع را دنبال میکند.

وی تأکید کرد: رژیم صهیونسیتی تجاوز را شروع کرده و خودش باید به آن خاتمه دهد. ما در برهه های مختلف خویشتنداری زیاد نشان دادیم. برای توقف این شرایط باید حامیان رژیم آن را قانع کنند دست از تجاوزاتش بردارد.

بقایی افزود: بریکس مجموعه ای از کشورهای مهم است که مواضع‌شان در تحولات بین المللی مستقل است. اهداف بریکس مانند سازمان ملل است اما در یکسال اخیر سازمان نشان داد نتوانسته به اهدافش دست یابد. ما رابطه خود را با همه کشورهای اروپایی و سایرین ادامه میدهیم.

وی تأکید کرد: عصر امروز نشست شورای امنیت برگزار میشود. انتظار میرود به وظایفش عمل کند زیرا تجاوز به سرزمینی رخ داده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رایزنی های ما محدود به منطقه نیست. چون تمرکز بر خاورمیانه داشتیم چون صلح و امنیت منطقه به کشورهای اینجا مرتبط است. وای ما تلاش داریم بسیج بین المللی ایجاد کنیم.

بقایی تاکید کرد: جنگنده های اسرائیلی در زمان حمله وارد خاک ایران نشد. نیروهای نظامی در دادن پاسخ قاطع مسامحه نخواهند کرد. وزارت خارجه هم روند دیپلماتیک قبلی خود را ادامه خواهد داد.

وی در مورد جزایر سه گانه گفت: اقدامات عمرانی در این جزایر بخشی از اقدامات عمرانی کشور برای بهره‌برداری مردمش از منابع است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما از اهداف آمریکا مطلع هستیم که بخواهد قدرت نظامی جمهوری اسلامی را تضعیف کند. برنامه موشکی ما بخش لاینفک دکترین دفاعی ماست و آن را ادامه میدهیم.

بقایی تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم جمهوری اسلامی هیچ گاه دنبال جنگ نبوده است. ما در دفاع با قاطعیت عمل کردیم و تردیدی هم به خود راه نمی‌دهیم. نگران گسترش دامنه جنگ هستیم زیرا خود را مسیول میدانیم که بازیگری با ریشه های چند قرنی از تلاش برای جلوگیری از جنگ تردید به خرج نمی‌دهد.

وی درباره تحریم اقتصادی رژیم صهیونسیتی گفت: اخیرا ابتکاری از طرف ما و ترکیه در حال انجام است که دربرگیرنده درخواست تحریم تسلیحاتی این رژیم است.

بقایی گفت: جمهوری اسلامی و مردم در این تردیدی ندارند که در هر شرایطی آماده دفاع از منافعشان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ما در پیام هایی که از مدت قبل از مراجع مختلف به آمریکا بابت تحولات منطقه هشدار داده ایم.

وی در مورد سخنان ترامپ و هریس در مورد جمهوری اسلامی گفت: هدف این سخنان راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی است که این رژیم را در جنایاتش جری می کند. این اظهارات نوعی فرافکنی برای پوشاندن گسل های اجتماعی آمریکاست .

بقایی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش صلاحیت عضویت در سازمان ملل ندارد. سفیرش منشور را پاره می کند. دبیرکل سازمان ملل را عنصر نامطلوب می داند. لذا بسیاری از کشورها معتقدند صلاحیتی برای ادامه حضور نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه