English

سیستم تشخیص نقاط کور BSD چیست

یکی از سیستم‌های رایج که درحال‌حاضر برای بالابردن ضریب ایمنی ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، رادار نقطه کور (BSD) است که به افراد اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری در هنگام رانندگی داشته باشند.

سیستم تشخیص نقاط کور BSD چیست
به گزارش خبرگزاری موج

، عدم‌توجه به نقاط کور ممکن است یکی از مهم‌ترین مواردی باشد که موجب بروز تصادف‌های متعدد می‌شود، به همین خاطر سازندگان خودرو سعی می‌کنند تا با ارائه فناوری‌های جدید، گامی موثر درراستای جلوگیری از این مشکل بردارند.

تاریخچه استفاده از رادار نقطه کور

شرکت ولوو در سال 1998 برای اولین بار روی مدل S80 از سیستم تشخیص نقاط کور استفاده کرد که توانست ایمنی بالای خودرو را تضمین کند و کارایی بسیار خوبی ارائه دهد.

با توجه به اینکه چنین سیستمی موجب شد تا کاربران توانایی تشخیص نقاط کور را داشته باشند و با استفاده از این فناوری از برخورد با ماشین‌های اطراف خود جلوگیری کنند، توجه بسیاری از خودروسازان نیز به این سیستم جلب شد.

بعداز گذشت مدتی دیگر فعالان حوزه خودرو نیز سعی کردند تا این رادار را روی ماشین‌های خود تعبیه کنند که به‌دلیل حقوق تجاری مربوط به هرکدام از آن‌ها امکان دارد این سیستم با اسامی مختلفی شناخته شود.

بسیاری از خودروهای لوکس از زمان تولید، مجهز به رادار تشخیص نقاط کور هستند و ازطرفی برخی کارخانه‌جات نمونه‌های مجزا از این سیستم را تولید می‌کنند تا افراد درصورت تمایل بتوانند آن را روی ماشین خود نصب کنند.

لاماری

رادار نقطه کور چه کاری انجام می‌دهد؟

برای نظارت بر مناطقی که دیدن آن‌ها با استفاده از آینه‌های جانبی دشوار یا غیرممکن است فقط استفاده از سیستم هشدار نقاط کور کاربردی خواهد بود تا قابلیت‌های بیشتری را در دسترس شما قرار دهد.

عملکرد رادار نقطه کور به این صورت است که هرگاه وسیله‌نقلیه دیگری به کناره‌های خودرو نزدیک شود، این سیستم به راننده هشدار می‌دهد تا از برخورد و ایجاد تصادف جلوگیری کند.

روشن یا خاموش‌کردن سیستم تشخیص‌دهنده نقاط کور معمولا با فشاردادن یک دکمه روی صفحه‌کنترل یا در بیشتر مواقع با رسیدن سرعت خودرو به حد معینی، انجام می‌شود.

ازطرفی برای اینکه شما در هنگام رانندگی متوجه هشدار شوید معمولا روش‌های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود که شامل قراردادن چراغ‌هایی روی آینه‌های جانبی، پخش صدا یا نمایش وضعیت روی مانیتور است.

برخی از سیستم‌های هشداردهنده نقاط کور نیز به این صورت هستند که بازخورد لمسی روی فرمان یا صندلی دارند و شما می‌توانید از آن‌ها برای فعال‌سازی رادار استفاده کنید که تعبیه هرکدام از این موارد بستگی به مدل ماشین دارد.

لاماری

چگونگی کارکرد رادار نقطه کور

سنسورهایی که در این سیستم تعبیه می‌شود با استفاده از امواج رادیویی یا اولتراسونیک فعالیت می‌کنند که نحوه تشخیص اشیا در اطراف خودرو توسط هرکدام از آن‌ها کمی متفاوت است.

سنسورهای راداری معمولا قابلیت ارسال امواج رادیویی را دارند که روی بدنه خودروها نصب می‌شوند و براساس زمان رفت‌وبرگشت این امواج امکان تشخیص فاصله دیگر وسایل‌نقلیه را فراهم می‌کنند.

قابلیت محاسبه زمان بازتاب و برگشت امواج به این سیستم کمک می‌کند تا متوجه شود که خودروهای دیگر دقیقا در کدام جهت قرار دارند و فاصله آن‌ها چقدر است تا درصورت تجاوز از فاصله مجاز به راننده هشدار دهد.

در سنسورهای اولتراسونیک که برای طراحی رادار نقطه کور مورد استفاده قرار می‌گیرند، با نصب حسگرهایی روی آینه‌های جانبی و دیگر بخش‌های خودرو امواج صوتی با فرکانس بالا به اطراف فرستاده می‌شود تا درصورت شناسایی اشیا در نقاط کور به راننده هشدار دهد.

در هرکدام از این سیستم‌های تشخیص یک واحد کنترل مرکزی وجود دارد که برای پردازش اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌کار می‌رود و در نهایت هشدارها را به‌صورت علائم صوتی یا تصویری ارائه می‌دهد.

دلایل اهمیت استفاده از سیستم تشخیص نقاط کور

سیستم هشداردهنده نقاط کور یکی از فناوری‌های پیشرفته برای کمک به رانندگان است که توسط به‌منظور ایمن‌ترکردن ماشین سازندگان ارائه می‌شود و در ارتقای عملکرد شما بسیار موثر خواهد بود که می‌توان دلایل زیر را برای اهمیت استفاده از این سیستم در نظر گرفت:

  • تسلط بیشتر هنگام رانندگی: زمانی که شما قادر به تشخیص نقاطی در اطراف خودرو باشید که با استفاده از آینه‌ها قابل مشاهده نیست، بدون شک تسلط بیشتری روی رانندگی دارید.
  • کاهش تصادف‌ها: با توجه به اینکه سالانه آمار قابل توجهی از تصادف‌ها که منجر به مرگ می‌شود مربوط به برخوردهایی از نقاط کور در اطراف ماشین است، استفاده از این رادار در کاهش تلفات تاثیرگذار خواهد بود.
  • میدان دید گسترده‌تر: رادار نقطه کور به شما کمک می‌کند تا دید بیشتری روی مسیر داشته باشید و هنگام تشخیص موانعی در نقاط کور، تصمیم‌های مناسب‌تری برای حفظ امنیت خود بگیرید.
  • کاهش خطاهای انسانی: برای طراحی این سیستم از فناوری‌های دیجیتالی استفاده می‌شود که توسط امواج اولتراسونیک کار می‌کند، ازاین‌رو دقت خیلی بالایی دارد و مانع از بروز خطاهای انسانی در زمان تشخیص اشیا می‌شود.
  • امکان ادغام با دیگر آپشن‌های خودرو: این سیستم امکان ادغام با دیگر سیستم‌های دستیار راننده مانند کروز کنترل تطبیقی و هشدار خروج از خطوط را دارد.

ویژگی‌های پیشرفته در رادار نقطه کور

به‌مرور زمان با ارتقای سطح عملکرد سیستم‌های تشخیص نقاط کور، ویژگی‌های خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شد که میزان اثربخشی رادار را افزایش می‌دهد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تغییر لاین: زمانی که شما درحال تغییر لاین هستید، این سیستم با نظارت‌کردن بر سرعت حرکت به شما کمک می‌کند تا بدون برخورد با موانع این کار را انجام دهید.
  • هشدار ترافیک: استفاده از چنین قابلیتی باعث می‌شود تا نسبت به وجود خودروهای دیگر در اطراف خود به‌راحتی آگاه شوید که بدون شک شما را از مشکلات زیادی در زمان قرارگیری در ترافیک یا خارج‌شدن از پارکینگ‌ها نجات می‌دهد.
  • تنظیمات میزان صدا: برخی از سیستم‌های BSD که هشدار را با استفاده از پخش صوت ارائه می‌دهند امکان تنظیم میزان صدای خروجی را دارند که باید آن را در حالتی قرار دهید تا هنگام رانندگی، هشدار به‌خوبی شنیده شود.

در کنار این موارد یکی از ویژگی‌های اضافی که برای جلوگیری از تصادف‌ها کمک زیادی به شما می‌کند، سیستم جلوگیری از برخورد فعال است به این معنی که اگر بخواهید وارد لاین دیگری شوید، رادار نقطه کور ماشین آن را تشخیص می‌دهد، سپس ترمز و فرمان را تحت کنترل می‌گیرد.

لاماری

لاماری ایما هیبرید

نکاتی که هنگام استفاده از رادار نقطه کور باید در نظر داشت

تعبیه یک سیستم تشخیص نقاط کور به شما کمک می‌کند تا از بابت ایمنی خود اطمینان خاطر بیشتری به‌دست آورید که باید برای استفاده صحیح از این سیستم نکات خاصی را مورد توجه قرار دهید که شامل موارد زیر هستند:

  • توجه به نحوه عملکرد رادار: باید به این نکته دقت کنید که سنسورها و دوربین‌های مرتبط با این سیستم در قسمت‌های کناری و پشتی خودرو قرار می‌گیرند تا نقاط کور را به شما هشدار دهند، پس نباید انتظار داشته باشید که اگر یک خودرو به‌طور ناگهانی از جلو به‌سمت شما حرکت کند، هشداری دریافت کنید.
  • بررسی دفترچه راهنما: برای اینکه با انواع علائم و هشدارهای این سیستم بیشتر آشنا شوید، بهتر است دفترچه راهنمای مربوط به آن را به‌طور دقیق مطالعه کنید.
  • حداکثر سرعت: هر نوع رادار نقطه کور دارای محدودیت سرعت است و با رسیدن به این محدوده، امکان تشخیص نقاط کور را برای شما فراهم می‌کند که براساس مدل خودرو تغییر می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که چنین سیستمی به‌طور معمول برای استفاده در بزرگ‌راه‌ها کاربرد بیشتری داشته باشد، بنابراین امکان دارد تفاوت زیادی در تجربه رانندگی شما هنگام تردد در خیابان‌های شهری ایجاد نکند.
  • نگهداری مناسب از سنسورها: اگر حسگرها توسط گردوخاک یا هر چیز دیگری مسدود شوند، سیستم به‌خوبی کار نمی‌کند، ازاین‌رو باید به‌طور مرتب آن‌ها را تمیز کنید.

لاماری ایما هیبرید، خودرویی مجهز به رادار تقطه کور

بسیاری از خودروسازان مطرح در سراسر جهان با استفاده از این سیستم، سطح ایمنی ماشین‌های تولیدی را افزایش می‌دهند و به رانندگان کمک می‌کنند تا تسلط و تمرکز بیشتری در زمان تردد در مسیرهای مختلف داشته باشند.

در همن راستا تولیدگنندگان داخلی کشور ما نیز که مونتاژ بسیاری از ماشین‌های چینی را انجام می‌دهند، از رادار نقطه کور برای طراحی و ساخت برخی از محصولات خود استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها، لاماری ایما نام دارد.

خودروی لاماری یکی از کراس‌اوورهای جدیدی است که به‌صورت برقی-بنزینی طراحی شده و قابلیت‌های متعددی همچون مصرف سوخت پایین، بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و طراحی ظاهری مناسبی دارد.

شناخت آپشن‌های مختلف لاماری ایما هیبرید

قدرت موتور بنزینی و برقی در این خودروی کراس‌اوور جذاب به‌ترتیب برابر با 168 و 174 اسب‌بخار است که برای انتقال قدرت به چرخ‌ها از یک سیستم HEV پیشرفته بهره می‌برد.

با درنظرگرفتن این مسئله که لاماری ایما هیبرید دارای میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر است، می‌توان گفت که از مدل‌های کم‌مصرف در کشور به شمار می‌رود که با توجه به امکانات مختلف، یک خودروی عالی برای شما خواهد بود. برخی از این امکانات عبارت‌اند از:

  • ۶ عدد کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای
  • برخوداری از سیستم‌های امنیتی و محافظتی
  • ترمزهای دیسکی در بخش جلو و عقب
  • سیستم فرمان برقی
  • سامانه پایداری الکتریکی و کنترل کشش
  • سیستم‌های کمکی راننده مانند رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰درجه، اتوهلد، کروز کنترل و تنظیم حالت رانندگی

لاماری

جمع‌بندی

رادار نقطه کور یکی از سیستم‌های پیشرفته‌ای است که برای افزایش سطح ایمنی خودروها به‌کار می‌رود و به راننده اجازه می‌دهد تا هشدارهایی را دررابطه‌با وجود اشیا مختلف در نقاطی خارج از دید خود دریافت کند.

نحوه طراحی این سیستم با استفاده از سنسورهای راداری یا اولتراسونیک انجام می‌شود که برای اولین بار توسط شرکت ولوو ارائه شد و درحال‌حاضر می‌توانید تنوع بالایی از خودروهای مجهز به این سیستم را مشاهده کنید که لاماری نیز یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه