English

عضو شورای شهر شیراز مطرح کرد؛

توجه ویژه به موارد فرهنگی و مذهبی در کلانشهر شیراز

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و باید در این کلان‌شهر به موارد فرهنگی و مذهبی توجه ویژه شود، گفت: طرح محله‌ محوری و مسجد محوری یکی از مهم‌ترین رویکرد کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز است.

توجه ویژه به موارد فرهنگی و مذهبی در کلانشهر شیراز
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمدرضا هاجری رییس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر در نشست خبری به بیان گزارش عملکرد این کمیسیون در سومین سال فعالیت شورا پرداخت و گفت: این کمیسیون ۷۱ مصوبه داشته که از این تعداد ۵۸ مصوبه اجرا و ۱۳ مصوبه نیز در دست پیگیری و اقدام می باشد.

وی با بیان اینکه عملاً ۸۲ درصد مصوبات اجرایی و ۱۸ درصد نیز در حال پیگیری و اقدام می باشد؛ اظهار داشت: در مجموع در این کمیسیون ۴۳ جلسه با ۱۹۸ مصوبه و ۱۶۱ تصمیم برگزار شده که ۷ تصمیم به صحن شورا ارجاع شده است.

 رییس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت ع شورای شهر از تصویب ۵ طرح کمیسیون در صحن شورا خبر داد و افزود: علاوه براینها ۷۴ لایحه کمیسیون فرهنگی نیز در صحن مورد بررسی قرار گرفته است.

 هاجری با تأکید بر اینکه شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است و باید در این کلان‌شهر به موارد فرهنگی و مذهبی توجه ویژه شود، گفت: طرح محله‌محوری و مسجد محوری یکی از مهم‌ترین رویکرد کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز است.

وی با بیان اینکه بودجه‌هایی که به مردم اختصاص دارد باید برای مردم صرف شود؛ گفت: طرح مسجد محوری و محله‌محوری در ۴۰۰ مسجد و حسینیه در ۱۵۳ محله شیراز انجام شده و ساخت ۱۱ سالن ورزشی در مناطق ۱۱ گانه در دستور کار قرار دارد.

عضو شورای شهر شیراز با تأکید بر اینکه ساخت باغ خانواده یکی از مواردی است که باید به آن توجه کرد، از ساخت ۱۱ باغ مهر بانو در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز خبر داد و گفت: طی این مدت کمک و مشارکت در ۵۰۰ مراسم آئینی شادی و عزاداری در محلات مختلف شیراز به مناسبت‌های گوناگون صورت گرفته است.

 همچنین در زمینه تکمیل تالار حافظ و ورزشگاه شهید سلیمانی مساعدت شده است.

 وی با تأکید بر حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد: در این دوره حمایت از ۱۲ هزار نفر برای اعزام به راهیان نور و نیز حمایت از اجلاس سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس، همزمان با دومین سالگرد شهدای مظلوم حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) و همچنین برگزاری قریب ۱۸۰ یادواره شهدا در حوزه فرهنگی انجام شده است.

هاجری افزود: ۲۲ سالن سرپوشیده و ۳۵ زمین چمن مصنوعی در محله‌های مختلف، همچنین ۳۹ فرهنگسرا و ۲۵ باغ خانواده در سطح شهر شیراز در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

رفع مشکلات زیست محیطی کلان شهر شیراز به جد در حال پیگیری است 

در این نشست همچنین مسعود زارعی اظهار کرد: تعداد ۱۵ پروژه شاخص در مرحله اجرایی است و با توجه به نامگذاری شورا با عنوان سال نهضت خدمات رسانی در شیراز و انتخاب این کلان شهر به عنوان پایتخت زیست محیطی آسیا موجب شده است تا نگاه ویژه ای به حوزه خدمات شهری شود.

 وی افزود: با توجه به اینکه شیراز پایتخت زیست محیطی آسیا است یک دبیرخانه تشکیل شده است تا یک کنگره آسیایی برگزار شود و در این راستا این دبیرخانه در راستای تهیه ۳ سند است.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: آب‌های آلوده برای آبیاری مزارع کشاورزی، رودخانه چنار راهدار با ۵۲ کیلومتر طول، معادن شن و ماسه غرب شیراز و فرآیند احداث ناقص تصفیه خانه هایی که در شهر شیراز در حال احداث است، چهار منشا آلودگی جدی زیست محیطی شهر شیراز بوده که با آن مواجه است.

 زارعی ادامه داد: دسترسی به بازارچه های محلی که در این راستا معیشت مردم مورد توجه است و اقدامات جهت راه اندازی بازارچه ها در سطح مناطق در دستور کار است و در دو منطقه ۷ و ۹ اقدامات راه اندازی بازارچه های شهرداری به عنوان الگو در این دو منطقه در حال انجام است.

تکمیل فرآیند زیر ساختی سامانه ۱۳۷، راه اندازی اورژانس خدمات شهری در سطح مناطق یازده گانه شهر شیراز، در حوزه مسکن پیگیری اقدامات در ۵ حوزه از سوی شهردار شیراز و ایجاد و ارائه مراکز خدمات رفاهی برای کارکنان شهرداری و پیگیری احداث ۵ پروژه به جز پروژه های پانزده گانه از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بود.

افزایش کیفیت زندگی همشهریان با ارتقای عملکرد زیر ساخت‌های عمرانی و معابر شهری

در ادامه همچنین رضا محمدیان اظهار کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم با اولویت قرار دادن طرح‌های عمرانی و اجرای پروژه های کلان حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز در پیشانی برنامه‌های خود سعی در دستیابی به توسعه شهری و بروز رسانی حمل و نقل عمومی داشته که در این راستا کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران، عطف به پنجمین برنامه توسعه شهر شیراز با راهبری و نظارت برساخت تعداد زیادی از پروژه‌ها در جهت توسعه زیر ساخت های عمرانی و معابر شهری، بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی شهری، توسعه فضای سبز، احداث و بروز رسانی ساختمان های پشتیبانی و خدماتی و فرهنگی تلاش کرده است تا با ارتقای عملکرد خدمات دهی به شهروندان عزیز در شهر زیبای شیراز، سهمی در افزایش کیفیت زندگی همشهریان داشته است و مفتخر است که شیراز اکنون شهر بهتری برای زندگی باشد.

 وی در تشریح اهم مصوبات این کمیسیون افزود: راهبری اجرای همزمان ۴ خط مترو در سطح شهر توسط سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری در دست اقدام است. همچنین طبق مکاتبه انجام شده از سوی معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و ناهماهنگی و ایجاد تضاد در روش اجرای طرح برقی سازی ناوگان اتوبوس شهری در کشور، هیچ یک از شهرداری ها مجاز نمی باشند رأساً نسبت به ایجاد سامانه اتوبوس برقی اقدام نمایند و در این رابطه وزارت کشور تمهیداتی را برای اجرای متمرکز طرحهای یاد شده در شهرهای کشور پیش بینی نموده است، لذا شهرداری پیگیری لازم جهت اجرایی شدن مصوبه فوق را انجام داده و به صورت مستمر با کارخانه های سازنده و سازمان شهرداری ها و دهیاریهای در حال رایزنی جهت به ثمر رسیدن این موضوع است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: مدیریت حمل بار در سطح شهر با اجرایی شدن اخذ بهای خدمات صدور باربرگ توسط شهرداری شیراز در حال اجرا است که براساس گزارش مستندات، موضوع مصوبه در شهرداری در حال اجرا است.

محمدیان ادامه داد: تصویب طرح های ترافیکی کم هزینه و پر بازده مانند مشخص کردن محدوده قانونی ایستگاه اتوبوس با خط کشی و ایجاد دسترسی جانبی در کنار گذر ایمان شمالی با قدوسی غربی از این جمله موارد هستند.

وی اضافه کرد: تعداد ۶۰ سامانه مطابق طرح مصوب نصب و راه اندازی گردیده است و هم اکنون پلاک خوانی در کلیه معابر طرح در حال انجام است و سامانه های مذکور در حال طی مراحل اخذ کد تخلف از پلیس راهور می باشند و اجرای طرح از سال ۱۴۰۳ عملیاتی شده است.

 رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در حوزه حمل و نقل پروژه های مختلف همچون نوسازی دستگاه ها همچون تاکسی، خرید ۱۲۳ اتوبوس، ۴۵ دستگاه ون، راه اندازی ۶۰ سامانه هوشمند تردد مکانی و کنترل، افزایش دوربین های ثبت تخلف سرعت، هوشمندسازی ۳ پارکینگ و احداث پل عابر پیاده و بهره برداری از تقاطعات انجام شده است.

ایجاد شهر پایدار اقتصادی از اولویت‌های کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری است 

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تامین منابع مالی پروژه های شهری یکی از ارکان اصلی مدیریت پروژه است که به تحقق آن مطابق برنامۀ زمان بندی کمک می کند.

علیرضا اسکندری با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها و تنوع نیازهای کلانشهرها اهمیت مباحث سرمایه گذاری را دو چندان کرده است، اظهار کرد: رشد منابع اقتصادی در زمان محدودیت منابع مالی نقش ارزنده ای در پیشرفت عمرانی دارد.

وی برخی از اقدامات شاخص کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر را برشمرد و تصریح کرد: ایجاد شهر پایدار اقتصادی و کمک به تامین منابع پایدار شهری، از اولویت‌های کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری است.

 وی از برگزاری دوره‌ای کمیته رفع موانع سرمایه گذاری خبر داد و افزود: بررسی تکالیف سرمایه گذاری، بررسی مطالعات پروژه‌های سرمایه گذاری، بررسی لایحه سیاست‌های تشویقی توسعه صنعت گردشگری و بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ و متمم بودجه سال ۱۴۰۲ از مهمترین اقدامات این کمیسیون است.

 نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری از پیگیری پروژه های عقد قرارداد شده سرمایه گذاری خبر داد و خاطر نشان کرد: تهیه پیوست فرهنگی پروژه های سرمایه گذاری، تصویب تقویم اجرایی نشست های آسیب شناسی و همایش بین المللی و تصویب آیین نامه حساب ذخیره پیشرفت شهر شیراز به صورت ویژه در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

اسکندری در ادامه به بررسی لایحه تعیین حداقل نرخ بازده داخلی پروژه های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: بررسی میزان اثربخشی نشست تخصصی سرمایه گذاری، تحقق تکالیف سرمایه گذاری به مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان، بررسی طرح اقتصادی باغات قصردشت و لایحه ویژه پروژه های هدف گردشگری در کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بررسی شده است.

 وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: بررسی آیین نامه مالی ماده یک قانون درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری‌ها، بررسی ظرفیت تصویب نامه هیئت وزیران با موضوع جهش تولید مسکن، بررسی لایحه درخواست مجوز سرمایه‌گذاری در گود سیمان و بررسی لایحه دوچرخه و موتورهای اشتراکی در کمیسیون سرمایه گذاری انجام پذیرفته است.

 رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با تشریح اهم مصوبات این کمیسیون ادامه داد: آیین نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاران خارجی به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید و ملاک عمل شهرداری شیراز در این زمینه شد.

 به گفته اسکندری، در راستای استقرار حوزه‌های سرمایه گذاری در مناطق و سازمان های شهرداری شیراز و سوق دادن درآمدها به سمت منابع پایدار دستورالعمل نظام ارزشیابی عملکرد مدیران در حوزه سرمایه گذاری تدوین و به صورت درصد دوره ای مورد ارزیابی قرار می گیرند.

 وی در ادامه اضافه کرد: در راستای ایجاد منابع درآمدی جدید شهرداری شیراز موضوع سرمایه گذاری در زمینه رمز ارزها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیشنهاد گردید که شهرداری در حال مذاکره با سرمایه گذاران بالقوه در این زمینه می باشد.

عضو هیات رئیسه شورا عنوان کرد:  همچنین شهرداری شیراز به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری مکلف گردید راه کارهای اجرایی تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم در مدیریت شهری را ارائه نماید که این موضوع در شهرداری شیراز در حال تدوین است.

اجرای تونل ملل به طول دوکیلومتر

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز  نیز در این نشست اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۹ مصوبه تصویب و ۱۲۳ مصوبه اجرایی شد و تحقق ۸۸ درصدی مصوبات این کمیسیون توسط شهرداری شیراز صورت گرفت.

محمود صفایی افزود: دو مرحله ای شدن صدور پروانه به عنوان یکی از نقاط مثبت فعالیت این کمیسیون و اصلاح ضوابط و مقررات پارکینگ و اصلاح دریافت عوارض از دیگر اقدامات بوده است.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: ایجاد دهکده گردشگری در باغ های قصردشت، توسعه پیاده راه سلامت و اجرای پل زندگی از دیگر مصوبات این کمیسیون است.

صفایی همچنین از اجرای تونل ملل به طول ۲ کیلومتر از ابتدا بلوار نیایش تا قصردشت و اتصال به کمربندی شیراز در محور دروازه قرآن خبر داد و خاطر نشان کرد: این تونل در راستای پدافند غیرعامل دسترسی بزرگراه سلیمانی اجرا می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه