English

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس:

آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس مرمت می‌شود/ تخصیص بیش از یک میلیارد تومان به مقبره آبش خاتون

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت آرامگاه آبش خاتون تنها فرمانروای زن فارس در شیراز، با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد.

آرامگاه تنها فرمانروای زن فارس مرمت می‌شود/ تخصیص بیش از یک میلیارد تومان به مقبره آبش خاتون
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، محمد ثابت اقلیدی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز ۲۶ شهریورماه گفت: مرمت بنای تاریخی آبش خاتون بااعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس افزود: در این پروژه مرمتی بازسازی و احیا بخش‌هایی از دیوار ضلع جنوبی مقبره بر اساس طرح اولیه صورت می‌گیرد.

ثابت اقلیدی در ادامه بابیان اینکه بنای آرامگاه آبش خاتون متعلق به دوره تیموری – صفوی است گفت: بنا از سنگ و آجر، چوب و گچ و تزیینات کاشی‌کاری معرق ساخته‌ شده است.

او افزود: بنای آرامگاه در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنابراین گزارش آرامگاه "آبش خاتون" تنها فرمانروای زن فارس در شیراز واقع‌ شده است. این زن در سال هجری ۶۲۲ قمری فرمانروای فارس بوده و بر اساس مستندات موجود او در زمان حکمرانی خود فعالیت‌های زیادی برای پیشرفت شهر انجام داده است. ساختمان آرامگاه آبش خاتون در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌ شده است.

به گفته کارشناسان، این بنا دوطبقه و از بیرون و داخل دارای کاشی‌ کاری‌ها و معرق‌هایی مزین شده با آیات قرآنی بوده؛ آیاتی که با خط ثلث نوشته بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه