اختصاصی موج
علیقلی موسیقی«امپراطور جهنم»را می سازد
برنده چهار سیمرغ بلورین موسیقی برای فیلم پرویز شیخ طادی موسیقی می سازد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی که به تهیه کننده محمد خزائی ساخته شده، از جمله مهمترین فیلم هایی بود که با موضوع ارتباط داعش با وهابیت و صهیونیسم ساخته شد اما از جشنواره فیلم فجر جا ماند.
تهیه کننده فیلم در موعد تعیین شده توسط جشنواره نسخه اولیه این فیلم را به دبیر خانه جشنواره فیلم فجر تحویل داد تا توسط هیات انتخاب بازبینی شود تا در صورت انتخاب، مراحل فنی آن به سرعت انجام شود اما به دلیل عدم توجه کافی هیات انتخاب به این فیلم استراتژیک، تهیه کننده و کارگردان با انتشار نامه ای انصراف خود را از شرکت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.
متن کامل نامه که به امضای تهیه کننده و کارگردان آن رسیده به این شرح است:
ریاست محترم سازمان سینمایی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر
جناب آقای حجت اله ایوبی
سلام علیکم
چنانچه استحضار دارید فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» از جمله پروژههای سینمای ایران در سالهای اخیر به شمار میرود که پاسخی به نیازهای منطقهای و بینالمللی است.
این فیلم به نقد عملکرد حکام آلسعود و فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروههای تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و آمریکا میپردازد و نگاهی دارد به پشت پردههای «پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بینالملل و خاندان آلسعود. اثری که به ضرس قاطع میتوان گفت نمونه آن را در سینمای منطقه نداریم.
به حسب ضرورت موضوعی و اهمیت استراتژیک این اثر؛ و نیز، فقدان آثار استراتژیک پیرامون موضوعات منطقهای در سبد سینمای ایران، گروه سازنده با تشویق و استقبال دبیرمحترم جشنواره و حضرتعالی بنا را براین گذاشت تا با تلاشهایهای شبانه روزی و با تمام انرژی فیلم را به جشنواره برساند تا سبد جشنواره خالی از این موضوع مهم نباشد.
متاسفانه، با کج سلیقگی و بر اثر ناتوانی درک ضرورتهای فرهنگی و اجتماعی و عدم تشخیص درست اولویتهای مضمونی و موضوعی آثار، فیلم «امپراطور جهنم» نادیده گرفته شد.
این رویه غلط بیسابقه هم، نیست و بارها شاهد بودهایم که آثار ارزشمند و مهمی همچون «بادیگارد»، «شیار ۱۴۳» و نمونههای دیگری از این طیف نادیده گرفته شده و رندانه و مهندسی شده، در مهجوریت، محاق و تحقیر قرار داده شدهاند.
از این رو، بدینوسیله، مراتب اعتراض خویش را به اینگونه رویکردهای غلط، ناشیانه و ناپخته اعلام میداریم و معتقدیم فیلم «امپراطور جهنم» نه به اقتضای استانداردهای سینمایی که به خاطر عدم درک درست از اتفاقات منطقه، ناتوانی در انطباق هوشمندانه ضرورتها با مضامین آثار سینمایی و نیز، به دلیل محافظه کاری، ترسویی و ضعف در تصمیم گیرهای شجاعانه و جسورانه، غفلت از افق کلان فرهنگی و اجتماعی، عدم آگاهی از سینمای استراتژیک مبتنی بر بنیانهای فرهنگ دفاعی کشور مورد بیمهری قرار گرفته و قربانی شده است.
به نظر میرسد با اتمسفر شکل گرفته جای فیلم «امپراطور جهنم» و آثاری از این دست در جشنواره نبوده و نیست و بدیهی است زمان شایستگی و ارزشهای فیلم را نشان خواهد داد.
پس ترجیح میدهیم به صورت رسمی انصراف خود را از حضور در این رویداد سینمایی اعلام داریم و از حضرتعالی و دبیر محترم جشنواره به خاطر حمایتهای لازم برای تولید اثر علیرغم همه سنگ اندازیها تقدیر و تشکر مینماییم و معتقدیم بهترین قضاوت در مورد فیلم «امپراطور جهنم» و ویژگیهای شاخص آن درنمایش اثر در مقابل مخاطبین مشخص خواهد شد و مورد نقد و کنکاش قرار خواهد گرفت که زیاد به طول نخواهد انجامید که اگر آن زمان شما بودید و در مسند سازمان سینمایی حضور داشتید در مورد فیلم قضاوت خواهید کرد. ساخت این فیلم یک وظیفه ملی و بین المللی بود که به ما رسید و هیچ منتی بر کسی نیست چون انتخاب اینچنین مضامینی همیشه با مشکلات، سنگلاخها و زخمها همراه بوده و خواهد بود و هرچقدر راه مشکلتر ارج و قرب آن بیشتر خواهد شد.
در پایان از همه همکاران که خالصانه و صادقانه در این مسیر ما را یاری نمودند تشکر و قدردانی میکنم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
حالا و با پایان جشنواره فجر،شنیده ها حاکی از این است که به دور از هیاهوی جشنواره،عوامل به آرامی مشغول انجام مراحل فنی فیلم هستند و محمدرضا علیقلی آهنگساز با سابقه سینمای ایران نیز ساخت موسیقی این فیلم را بر عهده گرفته است.
علیقلی موسیقی متن بیش از ۱۴۰ فیلم و سریال را آهنگسازی کرده که برای فیلمهای خیلی دور، خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، نرگس به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، قدمگاه به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و دو فیلم امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی و دختر به کارگردانی رضا میرکریمی چهار بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم فجر شده است.
شیخ طادی پیش از این«شکارچی شنبه»را با موضوع صهیونیسم ساخته بود و از معدود کارگردانان ایرانی است که فیلمهایی با موضوع سیاست بین المللی در منطقه خاورمیانه می سازد.
ارسال نظر