English

هیچ حساب تسویه نشده‌ای از دوره‌های گذشته باقی نمانده است/ اجرا از چهار نسل آهنگسازان ایرانی برای اولین بار

 نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور علی ترابی، شاهین فرهت دبیر جشنواره سی و چهارم، شهرام صارمی دبیر اجرایی و جمع کثیری از اهالی رسانه برگزار شد.

هیچ حساب تسویه نشده‌ای از دوره‌های گذشته باقی نمانده است/ اجرا از چهار نسل آهنگسازان ایرانی برای اولین بار

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با حضور علی ترابی، شاهین فرهت دبیر جشنواره سی و چهارم، شهرام صارمی دبیر اجرایی و جمع کثیری از اهالی رسانه در محل تالار وحدت برگزار شد.

در بخشی از این نشست، شاهین فرهت دبیر جشنواره در مورد حذف جایزه باربد گفت:من اصلا نمی دانم که باربد چیست؟ هر جشنواره ای می تواند یک بخشی را افزایش یا کاهش دهد.

علی ترابی هم افزود: شما یک فستیوال مهم را در دنیا نام ببرید که حالت رقابتی داشته باشد. در ایران هم در حوزه خصوصی یک جایزه معتبر و خوب وجود دارد و قرار نیست که دولت رقیب بخش خصوصی باشد.

شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره در مورد فقدان حضور اجراهای ویژه بانوان گفت: چهار اثر ویژه بانوان به دبیرخانه ارسال شده بود که هیچ کدام از کیفیت مناسبی برخوردار نبود.

علی ترابی در پاسخ به سوالی در مورد توجه ویژه به موسیقی پاپ گفت: متاسفانه در سال های اخیر موسیقی پاپ رشد روزافزون داشته و به همان نسبت بخش موسیقی جدی با کاهش مخاطب روبرو شده است.

شهرام صارمی در مورد نحوه حضور برخی گروه‌ها بدون فراخوان گفت: تمام اجراهایی که در جشنواره حضور دارند نمی توانند با فراخوان بیایند، اما پیشنهاد داده شده اند و نمونه کارشان دیده شده و با بررسی های به عمل آمده در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

علی ترابی در مورد سوالی تکراری دلیل حذف جایزه باربد گفت: من متعجبم که این سوالات در سالی برگزار می شود چرا که برای اولین بار این جشنواره دارای آیین نامه شده در حالی که پیش از این اتفاقات عجیبی همچون تغییر لوگو یا حذف بخش رقابتی و صرفا با نظر شخص دبیر اتفاق افتاد اما چنین واکنش‌هایی در سطح رسانه اتفاق نیفتادند.

صارمی در ادامه درباره حضور مراکزی همچون هنرستان موسیقی و دانشگاه هنر و ... گفت: نظر شخصی من این است که مراکز آکادمیک موسیقی که هنرمندان این حوزه را تربیت می کنند باید در این جشنواره حضور داشته باشند. در همه این مراکز در دو شاخه موسیقی ایرانی و کلاسیک آموزش داده می شود و در هر دو شاخه هم در جشنواره اجرا دارند. به عنوان مثال دانشگاه هنر چهار اجرا تریپ آناسمبل و دوئت دارند.

علی ترابی در مورد کیفیت بخش پاپ جشنواره گفت: بخش پاپ مثل سالهای گذشته بخش مردمی جشنواره است و ما برای انتخاب آثار در این بخش تنها دوفاکتور حضور در ایران در زمان جشنواره و مردم پسند بودن تنها معیارهای ما برای انتخاب این بخش بود.

امیر بهاری مدیر روابط عمومی جشنواره در پاسخ به سوال خبرگزاری موج در مورد میزان همراهی رسانه ملی با این رویداد هنری گفت: البته در رسانه ملی وضعیت رادیو متفاوت تر است و همراهی خیلی خوبی با ما دارد. اما در مورد تلویزیون محدودیتی هایی وجود دارد که لازم به ذکر دوباره آنها نیست . اما حتی برخی از آنها بحث ارائه گزارش های زنده را مطرح کرده‌اند ولی تا به جشنواره نرسیم خیلی نمی توان به این سخنان اطمینان داشته باشیم و از شبکه یا کسی نام ببریم. البته در این میان شبکه جام جم به دلیل برون‌مرزی بودنش از این مقوله استثنا است و می دانیم که همراه ما خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه مشکلی که با هنر موسیقی وجود دارد مسئله جدیدی نیست و امیدواریم که در آینده نزدیک گشایشی صورت بگیرد.

شهرام صارمی در مورد حضور یک خواننده در دو گروه گفت: ما دو اثر از ساخته های استاد لطفی یعنی ایران ای سرای امید و کاروان شهید را سفارش دادیم که خواننده اش بعد از دو ماه تمرین بنابه دلایلی که ذکرش به صلاح نیست انصراف داد، و بعد با خواننده دیگری کار پیگیری شد. گروه فاخته که خواننده آنها هم اشکان کمانگری بود. در حالی که بنای ما و آیین نامه بر این بود که یک خواننده در دو گروه حضور نداشته باشد. در دی ماه که کار انتخاب تمام شده و دیگر زمان کافی برای جایگزینی نبود، نمی توانستیم به دو گروهی که از آقای کمانگری استفاده می کنند، بخواهیم که از یکی از آنها خارج شود و ما در عمل انجام شده قرار گرفتیم. اگر آقای اخواص پیش از اینکه نامه را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد آنرا به دست ستاد جشنواره می رساند همه این توضیحات را به او ارائه می‌دادیم.

وی افزود: مسایلی هم که ایشان به آنها اشاره کرد مسایل اجرایی جشنواره بود و در حوزه وظایف دبیر اجرایی بود و عدم اطلاع دبیر جشنواره به همین دلیل است.

صارمی در مورد عده دیگری که انصراف خود را از جشنواره اعلام کرده اند گفت:از سوی دیگر آقای اثنی‌عشری و حسین علی شاپور بدون اینکه در جشنواره حضور داشته باشند از این جشنواره انصراف داده اند!

علی ترابی در مورد گله برخی هنرمندان در مورد پرداخت نشدن دستمزدهای دوره‌های پیشین گفت: وظیفه اخلاقی من است که بگویم در هیچ دوره ای نیست که تسویه حساب‌های انجام نشده باشد. .

شهرام صارمی در مورد کم شدن روزهای برگزاری جشنواره در سال جاری نسبت به گذشته گفت: به دو نکته باید توجه کرد یکی فشردگی اجراها در این چند روز و دوم اینکه در حالت عادی این اجراها مخاطب زیادی ندارند.

وی تشریح کرد: در سال ۱۳۸۲ هیچ کنسرتی کمتر از سه شب نبود اما در سال ۱۳۹۶ کنسرتها به سختی به دو شب اجرا می رسید.

شهرام صارمی در مورد برخی اتفاقات ویژه چهلمین سالگرد انقلاب در این جشنواره گفت: از در سالن سوره حوزه هنری شادیانه‌ها های اقوام، به مناسبت چهلمین سالگی انقلاب در هفت استان دیگر جشنواره موسیقی برگزار می شود. به همین مناسبت رنج قیمت‌ها نسبت به سالهای گذشته و میانگین قیمت بلیط در طول سال پایین‌تر در نظر گرفته شده است. امسال ما رکورد کاهش قیمت بلیط را شکسته‌ایم و قیمت را مبلغ ۲۵هزار تومان پایین آورده‌ایم.

شاهین فرهت گفت: در مورد کارهای انجام شده در این دوره باید بگویم این اولین باری است که از آثار چهر نسل از آهنگسازان ایرانی که هیچ وقت حتی مورد توجه نوازندگان ما هم نبوده در این جشنواره اجرا می شود.

وی افزود: من از بیست و چهارسالگی در دانشگاه تهران کار می کنم و به خوبی می دانم نسل‌های جدید ما استعداد تکنیکال بالا رفته اما نسبت به این آثار مطلع نیستند و توجهی ندارند. من از حضور در این جشنواره خوشحالم. به طور مختصر باید بگویم حتی ما در زمینه موسیقی اصیل ایرانی که بیس آن بر بداهه نوازی است که کسانی مثل دهلوی، فخرالدینی و علیزاده بر همین اساس فعالیت می کنند آثاری داریم. آثاری از نسل اولیه آهنگسازان مثل هرمز فرهت، علیرضا مشایخی و از نسل جوان رضا کریز که مورد توجه لوریس چکناواریان بوده و حتی آثاری از نوازندگان ویرتوئوز ما مورد توجه قرار گرفته اند. آثاری هم از امیر تفرشی پور از آهنگسازان جوان دیگر که در سطح جهانی شناخته شده است در این دوره اجرا خواهد شد. از خودم و پژمان هم اجراهایی داریم.

فرهت تأکید کرد:اینها برای اولین بار در جشنواره فجر اتفاق می افتاد. سعی کرده ایم که گروه‌های خوبی از خارج به ایران می‌آیند و اجراهای خوبی از بزرگان خواهیم داشت. بعد از جشنواره می شود در یک جلسه ویژه بررسی کنیم که ما چه کردیم تا به این نقطه برسیم 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه