English

در نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عنوان شد؛

امسال جشنواره تئاتر فجر اجرا محور است / ویترینی برای برآیند اجراهای عمومی یک سال

برهانی مرند گفت: بیش از ۹۵ درصد آثار حاضر در جشنواره پیش از این اجرا داشته اند.

امسال جشنواره تئاتر فجر اجرا محور است / ویترینی برای برآیند اجراهای عمومی یک سال

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، صبح امروز نشست رسانه ای سی و هفتمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، حسین اسدی دبیر بخش بین‌الملل و مدیر مجموعه تئاتر شهر و عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره محل تئاتر شهر برگزار شد.

 در ابتدای این نشست نادر برهانی مرند گفت: امسال به معنی واقعی یک جشنواره اجرا محور را داریم و تنها کمتر از پنج درصد آثار تولیدی هستند که از این تعداد، برخی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تولید شده اند و تعدادی هم آثاری هستند که بلافاصله بعد از جشنواره اجرا خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بنابراین گرچه نمی توانیم ادعا کنیم که ویترینی برای همه تئاتر ایران هستیم اما نماینده برآیندی از وضعیت کلی اجراهای عمومی یکسال گذشته است.

دبیر این دوره از جشنواره گفت: من از لحظه پذیرش این سمت سعی کردم تا با مرور دوره‌های پیشین کاملترین فراخوان ۳۷ سال گذشته را منتشر کنیم.نشست خبری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

پس از آن برهانی مرند به بخش استانی جشنواره اشاره کرد و گفت: این بخش از مهمترین بخش‌های جشنواره فجر است اما من همیشه این انتقاد را داشتم که دبیرخانه جشنواره کمترین نظارت را در انتخاب این آثار دارد بنابراین سعی کردیم با ساز و کاری تلاش کنیم که از سال بعد این بخش جدی تر گرفته شود و جلوی گسترش آماتوریسم گرفته شود و زمینه حرفه ای تر برگزار شدن جشنواره های استانی را فراهم کنیم.

وی افزود: بر همین اساس نویسنده و کارگردان ۶۴ اثر منتخب استانی را به نمایندگی از گروه‌هایی که در روند ثبت‌نام ما شرکت داشتند، به یک همایش چهار روزه شامل کارگاه‌هایی آموزشی با حضور اساتید خارجی و آیتم های فرهنگی و تفریحی دعوت کردیم تا این روند از سوی دیگران جدی تر گرفته شود.

برهانی مرند در مورد بازبینی آثار هم گفت: به رغم سختی‌ها و مخالفت‌هایی که شد ما بحث بازبینی زنده را برای هر گروهی که اعلام آمادگی کرد جایگزین بازبینی فیلم کردیم. بدین منظور یک گروه سه نفره به اقصا نقاط کشور مراجعه کردند و از نزدیک کارها را دیدند. این کار در رفع سوء تفاهم ها نتیجه بسیار خوبی است.

وی در مورد علاقه استانها به حضور گروه های تهرانی گفت: ما معتقدیم که باید به استانها این موضوع را اثبات کرد که همه اتفاقها در تهران نیست و حتما گروه های خوبی در همان شرایط استانی حضور و فعالیت دارند.

مرندی در بخش دیگری از سخنانش به استقبال زیاد از مسابقه نمایشنامه نویسی اشاره کرد و گفت: تعداد آثار ارسالی بسیار بیش از پیش بینی ما بود که برنامه بازخوانی ما را به ناچار دستخوش تغییر کرد.نشست خبری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

رقابت آثار ایرانی و خارجی در بخش بین‌الملل

 در ادامه این نشست سعید اسدی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر هم گفت: امسال به دلیل اتفاقاتی که در حوزه ریالی و ارزی افتاد و شرایط خاصی برای ما ایجاد شد و ممکن بود که این بخش حذف شود. ما تلاش داشتیم جشنواره تئاتر فجر به بخش ملی تقلیل پیدا نکند و وجهه بین‌المللی آن حفظ شود. وی ادامه داد: بخش تئاتر ملل در فراخوان جشنواره وجود دارد و نمایندگانی از کشورهای فنلاند، نروژ، سوریه، لبنان، رومانی، آلمان، گرجستان، مجارستان، آذربایجان، بلژیک، سوئد و فرانسه (با دو اثر) امسال حضور دارند. منتخبان این بخش وارد مسابقه بین‌الملل می‌شوند که گروه‌های ایرانی هم در آن حضور دارند. وی افزود: بخشی از کارگاه‌ها که با حضور اساتید غیرایرانی در استان‌ها برگزار شد، در بخش بین‌الملل جشنواره ادامه می‌یابد. اسدی افزود: یک نشست هم ذیل عنوانی به نام تیاترذفجرذبادحضور همسایگان موضوع تئاتر معاصر ترکیه با حضور مهمانانی از این کشور برگزار می‌شود. دبیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر در ادامه داوران بخش بین‌الملل را معرفی کرد و گفت: ۲ مسعود رایگان و فرهاد مهندس پور دو داور ایرانی و هاکان یولاندر از سوئد ، مایکه هوک از هلند و اوزن یولای از ترکیه داوران خارجی این بخش جشنواره هستند. برهانی مرند هم با ارائه‌ آماری در مورد آثار راه یافته به جشنواره گفت: از ۱۴۲ نمایش ایرانی حاضر در جشنواره، ۸۸ اثر مربوط به بخش خصوصی است. همچنین قرار است از فعالیت‌های فرهنگی ۳ سالن خصوصی تقدیر کنیم. وی سپس داوران بخش ایران ۲ را معرفی کرد: داوران این بخش مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری و فریبرز قربانزاده هستند. وی در ادامه به سوال خبرنگار موج درباره بزرگداشت هنرمندان فقید سال جاری، حسین محب اهری و عزت‌الله انتظامی که سابقه تئاتری دارند گفت: این بزرگداشت بخشی از برنامه اختتامیه ما خواهد بود. برهانی مرند در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چگونه با افزایش تقریبا سه برابری نرخ ارز، بخش بین‌الملل جشنواره فقط با یک سوم افزایش بودجه نسبت به سال گذشته حفظ شده، گفت: امسال به دلیل رشد نرخ ارز، داشتیم تصمیم می‌گرفتیم که جشنواره را ملی برگزار کنیم که عزتمندانه باشد اما دوست نداشتیم به خاطر مشکلات اقتصادی، بخش بین‌الملل در سایه قرار بگیرد. بنابراین سعی کردیم با تدبیر این بخش را برگزار کنیم. برهانی مرند تأکید کرد: امسال در این بخش خیلی اقتصادی رفتار کردیم و با تمام کسانی که در بخش بین‌الملل به فراخوان ما لبیک گفتند، وارد گفتگوی تئاتری شدیم و آنچه امروز در بخش ملل حضور دارند، شامل ۸ ماه تلاش مستمر است. اسدی هم در ادامه گفت: بخش بین‌الملل امسال خودش یک نمایش دراماتیک بود و ما مانند فعالان بورس، هر روز قیمت ارز را چک می‌کردیم! وی درباره راهکارهای مربوط به این موضوع گفت: بخشی از هزینه‌ها را به خود گروه‌ها واگذار کردیم و تهیه بلیت پرواز برخی گروه‌ها به عهده خودشان گذاشته شد. خوشحالیم تلاش ما نتیجه داد و بخش بین‌الملل جشنواره شناخته‌شده فجر حفظ شد. وی درباره حذف نمایش‌های لهستانی به دلیل مواضع خصمانه علیه ایران و جایگزینی نمایش‌هایی از لبنان و سوریه گفت: این مسئله همیشه وجود دارد که گروه‌های خارجی یا حتی داخلی به دلایل مختلف فنی، سیاسی، اجتماعی و یا اقتصادی در آخرین لحظات از حضور در جشنواره انصراف دهند یا حذف شوند. انتخاب گروهی که از شرایط کیفی و هنری مناسب برخوردار باشد و امکان حضورش در جشنواره هم وجود داشته باشد بسیار سخت است. بنابراین ما حذف گروه‌ها را داشتیم و جایگزینی نه. برهانی مرند هم افزود: موضوع جایگزین شدن گروه‌های لبنانی یا سوری به جای گروه‌های لهستانی صحت ندارد، اما داوری لهستانی داشتیم که با مسایل پیش آمده او را خیلی سریع جایگزین کردیم. نشست خبری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه