English

در نشست جشنواره ملی موسیقی جوان:

حسین علیزاده از عملکرد صداوسیما انتقاد کرد/ سازوکار چهره سازی ناقص است

حسین علیزاده گفت: در غرب مافیای چهره سازی وجود دارد اما چهره ها را از افراد با استعداد انتخاب می کنند. در آنجا سیستم ستاره سازی سیر درست و کاملی طی می کند اما در اینجا اینطور نیست.

حسین علیزاده از عملکرد صداوسیما انتقاد کرد/ سازوکار چهره سازی ناقص است

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، نشست خبری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و مهرداد پاکباز از اعضای هیات داوران، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی و هومان اسعدی دبیر جشنواره در دفتر موسیقی برگزار روز سه شنبه ۳۰ تیرماه در محل سان جلسات دفتر موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست ثابت نیا ضمن ابراز خوشحالی از رشد آماری جشنواره گفت: در این دوره ۲۱۲۱ نفر شرکت کردند که ۵۶۳ نفر دختر و ۱۵۵۸ پسر هستند. از این تعداد به تفکیک در بخش دستگاهی و نواحی و کلاسیک؛ در بخش نواحی ۶۶۷ نفر و کلاسیک ۳۶۳ نفر شرکت کردند. در دوره دهم ۱۲۶۷ شرکت کننده و در دوره یازدهم ۱۵۳۸ نفر و در دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر شرکت کننده داشتیم که نشان از رشد ۲۰ درصدی این دوره با افزایش تبلیغات دارد.

مدیرعامل انجمن موسیقی افزود: در این دوره ۱۱۰ داور در ۱۱۰ رشته سازی و آوازی داریم. از دیگر نکات جالب این دوره شرکت هنرمندان از ۳۱ استان کشور و راهیابی آنها به بخش نهایی است که خدمات رفاهی هم برای آنها که از راه دور می آیند درنظر گرفته شده و کمک هزینه ای به آنها تعلق می گیرد.

درادامه نشست هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: گستردگی و تنوع بخش های مختلف و تعداد داوران این دوره بیشتر شده است و با توجه به گسترش جشنواره در امسال در بخش موسیقی نواحی شرکت کننده هایی از سازهای بسیار قدیمی نیز داریم.

آثار به صورت ویدیو برای ما ارسال خواهد شد و ابتدا کارشناس ما آثار را چک می کند و آثار کدگذاری و صوت شرکت کننده برای داوران پخش می شود تا رای بدهند. قرار است در بخش موسیقی دستگاهی نشست هایی تحت عنوان نقد و بررسی اجراها برگزار شود در همان روزها داوران نظرات خود را بیان می کنند و اینگونه این بخش جشنواره بار آموزشی هم دارد.

اسعدی افزود:  نکته دیگر این است که کیفیت اجراها در مجموع بسیار بهتر از سال های گذشته بوده است. امسال بر خلاف دوره های گذشته گروه ج وضع جالبی نداشت و به لحاظ کیفی قابل اعتنا نبود اما در این دوره اجراهای خوبی دارند.

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت بودجه این جشنواره گفت: کمبود بودجه کار را برای ما سخت می کند و امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فکری به حال این موضوع بکند. در عین حال جا دارد در این ایام صداوسیما پوشش دهی مناسبی از جشنواره داشته باشد و با دست کشیدن از این  لجاجت بی حاصل، سازها را نشان دهد.

در ادامه حسین علیزاده عضو هیات داوران در بخش موسیقی دستگاهی نیز گفت: به رغم اینکه مدیران انجمن موسیقی سریع عوض می شوند اما سیاست ها و این جشنواره ثابت باقی مانده است و خوشبختانه ثابت نیا همیشه ثابت قدم در امور جشنواره است و همه افراد با یکدیگر همدل هستند حتی گاهی یادمان می رود موسیقی کشورمان در چه وضعی است. شاید کسی باور نکند این جشنواره در ایران برگزار می شود و مسلما هر چه که تداوم پیدا می کند مستلزم پیشرفت است. این جشنواره آنقدر پاک و معصوم است که هر که به آن نپردازد باخته است.

وی با انتقاد از رویکرد صدا و سیما ادامه داد: موسیقی متعلق به تاریخ این مملکت است و وظیفه هنری ما ایجاب می کند که اعتراض کنیم. وای به حال مملکت ما که صداوسیمایش این نکته مهم را درک نمی کند و هر هنری که در آن پول باشد صداوسیما برایش پیشقدم است ولی اگر معنوی باشد اقدامی نمی کند.

این مدرس موسیقی در ادامه گفت: این جشنواره یک کار ملی  و پاک است و خانواده ها از سراسر کشور متقاضی حضور در آن هستند و با شوق فرزندان خود را می آورند. اما توصیه من به پدر و مادر ها این است از نوحوانانی که در این جشنواره مطرح و دیده می شوند سواستفاده نکنند و باید از آن ها تعهد بگیریم که فرزندان خود را به یک عنصر تبلیغاتی تبدیل نکنند.

در ادامه این نشست حمیدرضا اردلان عضو هیات داوران در بخش موسیقی نواحی گفت: یک نکته مهم این است که به رغم اینکه  زن ها در نواختن مقام ها دقت نظر مناسبی دارند، در موسیقی ایران بیشتر نوازندگان و خوانندگان مرد هستند و بر همین اساس مردها هفت برابر زنان در بخش موسیقی نواحی شرکت کردند. اما موضوع دوم این است که جامعه نیازمند تبادل است و افراد از سراسر کشور در این جشنواره شرکت می کنند تا فرهنگ خود را با یکدیگر مبادله کنند بر اساس یکی از ناب ترین مبادلات که در این جشنواره ها اتفاق می افتد، سازهای قدیمی احیا شده  و عیار پیدا می کند. در جامعه یکجور چپاول اتفاق افتاده است و ما مدیری داریم که اصلا موسیقی مقامی نشنیده است برخی مدیران یک موسیقی مقامی را از اول تا آخر گوش نکرده اند. جشنواره موسیقی جوان یکی از کارهایش تعمیر گوش ها است.

در ادامه این نشست مهرداد پاکباز عضو هیات داوران در بخش موسیقی کلاسیک گفت:  فرهنگ ایجاد شده در این جشنواره رو به رشد است. جشنواره موسیقی جوان مثل نفت یک سرمایه گذاری ملی است و باید با آگاهی با آن برخورد شود.

وی افزود: فرق گرایش موسیقی کلاسیک با دیگر بخش ها این است که هنوز در شهرهای بزرگ متمرکز و متاسفانه در انحصار است. فکر می کنم با فرهنگسازی توسط کسانی که مسئول هستند می توانیم این بخش را نیز در دیگر شهرها تقویت کنیم.

در ادامه این نشست حسین علیزاده در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد شوراهای استعدادیابی تلویزیون و مطرح شدن خواننده ای که در این جشنواره مطرح نشده بود گفت: ما صبح تا شب از کشورهای غربی انتقاد و صبح تا شب هم در بسیاری از برنامه های تلویزیونی تقلید می کنیم. البته این برنامه ها در کشورهایی می خواهیم موسیقی منزهی را از منجلاب فکری حاکم بر جامعه بیرون بکشیم. من تخصصی در حرام و حلال ندارم اما می خواهیم بگوییم این جوانان کار آسمانی می کنند.

وی افزود: در غرب هم مافیای چهره سازی وجود دارد اما چهره ها را از افراد با استعداد انتخاب می کنند. در آنجا سیستم ستاره سازی سیر درست و کاملی طی می کند اما در اینجا بعد از ستاره سازی و معرفی استعداد به چه نتیجه ای می رسد. کم کم ما موهایمان را هم مانند جوانان ژاپنی باید زرد کنیم. در حالی که ژاپنی ها موسیقی پاپ قوی دارند اما از اعتیاد و دام‌های اجتماعی دور می کند چقدر خوب که از سن نوجوانی استعدادیابی می کند و برای آینده آنها را معرفی می کند.

اردلان گفت: در دوران قدیم هر اتفاقی مناسکی داشته از رنسانس به بعد، مناسک از هم جدا می شوند. با تعریف مدرن در موسیقی بودن موسیقی نواحی تردید است بلکه آنها جزء شنیداری یکی از مناسک است. موسیقی ایرانی یک موسیقی کل نگر است و واژه آیین با آیینه یک ریشه دارد و به معنی تصویر مجرب یک ملت است. انسان تنها موجودی است که می تواند صحبت کند و میمیرد بقیه جانداران درکی از مرگ ندارد. اگر مرگ اندیشی از انسان گرفته شود، کشورها و آیین ها از بین میروند. تلنت ها آیین کش هستند.

علیزاده در پاسخ به اینکه جشنواره برای استعدادهای جوان چه خواهد کرد، گفت: معتقدم این جشنواره به یک سازمان تبدیل شود و این سوال ما هم به عنوان داوران هست چرا که باید نقشه راهی وجود داشته باشد. حتی پیشنهاد من این بود که هنرستان‌ها و دانشگاه ها به جای آگهی جذب هنرجو از برگزیدگان این جشنواره دست به انتخاب می زدند.

وی تاکید کرد: اگر امکانات مادی این جشنواره مرتفع شود سرشار از امکانات مادی است و شوخی نیست که صد و ده نفر از موسیقی دانان کشور با آن همکاری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه