مجید مجیدی در پاسخ به خبرگزاری موج:
کدام نسخه خورشید در جشنواره ونیز به نمایش درآمد؟/تقدیر از بازی علی نصیریان و عذرخواهی از طناز طباطبایی
کارگردان فیلم خورشید از لزوم اصلاح زمان و ریتم فیلم و حذف بخش عمده ای از بازی درخشان طناز طباطبایی سخن گفت.
مجید مجیدی در آخرین نشست رسانه ای بخش رقابتی سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجونان که در محل سینما فرهنگ تهران برگزار شده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج در مورد تدوین مجدد فیلم سینمایی خورشید که باعث کوتاه شدن بیش از سی دقیه این فیلم نسبت به آنچه که در ج شنواره فیلم فجر به نمایش درآمد شده و اینکه کدام نسخه فیلم در جشنواره ونیز اکران شده است، گفت: سال گذشته کار فیلمبرداری فیلم بسیار طولانی شد و ما تا پنجم بهمن ماه فیلمبرداری داشتیم، ضمن اینکه فیلم به طور همزمان تدوین هم می شد.
اصرار داشتیم که در جشنواره فجر سال گذشته حضور داشته باشیم
وی با تاکید بر اینکه این اولین فیلم من بود که به چنین بحرانی برخورد کرد گفت: حساسیت های همیشگی جشنواره وجود داشت ضمن اینکه به دلایل مسایلی که سال گذشته وجود داشت، من و همکارانم مصر بودیم که فیلم را به جشنواره فجر برسانیم.
مجیدی افزود: ساخت تونل زیرزمینی که در فیلم دیده می شود تجربه ای بود که فکرش را نمی کردیم. در ابتدا آن را در زیر زمین حفر کردیم اما با موانعی برخورد کردیم که با همکاری و مشورت طراح صحنه به این نتیجه رسیدیم که باید در یک سوله ساخته شود. بنابراین کل کانالی که می بینید را در یک پلاتو و به صورت قطعه قطعه ساخته شده است. با این کار ما کمترین نیاز را به سی جی پیدا کردیم و تنها در حدود پنج درصد آن را به کمک جلوههای ویژه کامپیوتری ساخته ایم که آن هم مربوط به سقف آن کانال و برخی مسائل مربوط به نورپردازی می شود.
کارگردان فیلم خورشید ادامه داد: با این اوصاف ۴۵ روز فیلمبرداری تونل طول کشید و مراحل فیلمبرداری به همین دلیل طولانی تر شده و نزدیک به ۵ ماه طول کشید؛ در حالی که پیش بینی ما برای فیلمبرداری که حدود سه ماه و نیم بود و با دو ماه اضافه تر مواجه شدیم.
براساس بازخوردهای جشنواره در ریتم و زمان فیلم بازنگری کردم
وی افزود: این مرسوم است که وقتی فیلمی آماده شد پیش از اکران عمومی یا حتی حضور در یک جشنواره آن را به گروههای مختلف از جمله مخاطبان خاص و یا حتی عام نشان می دهند و پس از دریافت بازخوردها درباره آن تصمیم می گیرند. اما در این فیلم امکان این کار را نداشتم که پیش از جشنواره بازخوردها را ببینم تا براساس بازخوردها تغییراتی در فیلم بهوجود بیاوریم.
این کارگردان در ادامه گفت: همانطور که در همه جا مرسوم است فیلمی که به جشنواره می آید با هک و اصلاحاتی روبرو شود، وقتی بازخوردها در اکران جشنواره را گرفتم، تصمیم به بازنگری در ریتم و زمان فیلم گرفتیم که یک ماه دیگر برای آن زمان صرف کردیم. در نهایت نسخهای که امروز در این جشنواره دیدید، همان نسخهای از فیلم است که در جشنواره ونیز نمایش دادیم.
عذرخواهی مجید مجیدی از طناز طباطبایی
مجیدی سپس به بازی خوب و درخشان طناز طباطبایی در فیلم خورشید اشاره کرد و گفت: جا دارد که از خانم طناز طباطبایی بابت حضور ایشان و پذیرش حضورش در فیلم خورشید به طور ویژه تشکر کنم و عذرخواهی کنم بابت حذفیاتی که برای حیات یک فیلم اتفاق افتاد. مطمئنم که این اجبار را درک می کنند و با نگاهی حرفه ای این تغییرات را می پذیرند.
این کارگردان مطرح سینمای ایران تصریح کرد: قطعا فیلم ساخته شده با فیلمنامه فرق دارد و وقتی فیلم یکپارچه می شود می توان در مورد آن نظر داد. البته پیشتر هم به ایشان گفته بودم که ناگزیرم بخشهایی از فیلم را دربیاورم تا تمرکز بر مدرسه باشد. فیلم نیاز به جراحی داشت و طبیعتاً جراحی هم خونریزی دارد. به هر حال از خانم طباطبائی عذرخواهی می کنم به خاطر حذف صحنه های درخشانی که ایشان بازی کرد و اجباراً حذف شد.
علی نصیریان مثل قالی کرمان است!
در ادامه این بخش از نشست محمدرضا مقدسیان که مدیریت آن را بر عهده داشت به بازی خوب علی نصیریان اشاره کرد، که مجید مجیدی هم گفت: این نقش بسیار دشوار را از همان ابتدا برای علی نصیریان نوشتیم چون به شدت مستعد نزدیک شدن به کلیشه ها بود. ما کسی را می خواستیم که هم چهره مهربانی داشته باشد، هم کمی مسن تر از بقیه نقش ها و هم مهارت کافی برای این نقش خاکستری داشته باشد به نحوی که که در نگاه اول مخاطب او را قضاوت نکند.
کارگردان خورشید افزود: به نظر من بازی در فیلم گاو و آقای هالو زیباترین بازی های آقای نصیریان هستند اما جالب است که ایشان مثل قالی کرمان هستند و هر چه میگذرد بیشتر و بهتر جلوهگری میکنند. این شانس را داشتیم که در این فیلم حضور داشتند و اگر شرایط کرونایی نبود، امروز هم در کنار ما میبودند.
ارسال نظر