طاهر شیخ الحکمایی خبر داد:
انتخاب ۶۳ مجسمه به مرحله نهایی داوری جشنواره تجسمی فجر
به گفته طاهر شیخ الحکمایی ۶۳ اثر برای مرحله نهایی داوری رشته مجسمه در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، طاهر شیخ الحکمایی که با همراهی محمد بهرامی و محمود پور نصری نژاد داوری این دوره از آثار رشته مجسمه جشنواره تجسمی فجر را به عهده داشتند در خصوص نتیجه نهایی داوری و آثار راه یافته به جشنواره تجسمی فجرگفت: در بخش ۳۴۴ اثر از ۱۷۵ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۶۳ اثر به بخش نهایی داوری جشنواره راه یافتند.
وی که عضو شورای سیاست گذاری این دوره از جشنواره نیز هست در خصوص کیفیت آثار رسیده و معیارهای داوری نیز بیان کرد: یک سری از آثار رسیده ماکت بودند و یک سری دیگر نیز به صورت تصاویر سه بعدی ارائه شده بودند. در مجموع نیز کیفیت آثار مناسب بود و رشد خوبی به لحاظ کیفیت نسبت به دوره قبل داشت. در مرحله اول ۸۰ اثر را انتخاب کردیم اما در نهایت به ۶۳ اثر رسیدیم که باید آثار به دستمان برسد تا انتخاب نهایی انجام شود.
شیخ الحکمایی بیان کرد: طبیعتا اینکه کار اصیل باشد و تا به حال به جشنواره دیگری ارائه نشده باشد از معیارهای ما بود. همچنین تکنیک و استفاده درست از متریال. با توجه به شرایط نمایشگاه جشنواره فجر و وجود نگاهی اجتماعی در آثار کارها انتخاب شدند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به امکاناتی که وجود دارد شاهد اجراهای خوبی در حوزه مجسمه سازی هستیم و فکرها و ایده های هنرمندان راحت تر می تواند اجرایی خوب داشته باشد. الان فضای بین رشته ها نیز کم شده است و خیلی از آثار مجسمه آهنگ و حرکت و رنگ دارند. از همین جهت نمی توانیم بگوییم غلبه با استفاده از کدام متریال است چون عموما از تمام امکانات و مواد و مصالح استفاده می شود.
این عضو شورای داوری گفت: واقعیت این است که الان رشته های هنری به نوعی بهم پیوسته هستند و وقتی به اثری هنری نگاه می کنید مثل وقتی به یک فیلم نگاه می کنید که صوت و تصویر و نور و... دارد گویی همه امکانات را هنرمند در اختیار گرفته است تا به مقصودش برسد. این روزها سرعت و نور نقش مهمی در حوزه مجسمه دارد. نگاه ها و ایده ها متنوع شده است و مرزهای بین هنرها شکسته شده است.
شیخ الحکمایی در خصوص کارکرد جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: به نظرم جشنواره تجسمی فجر کارکردی متفاوت از بی ینال و ... دارد. بی ینال می تواند به کشف استعداد بپردازد یا کارهای تازه یکسال و دوسال اخیر یک هنرمند را نمایش دهد اما جشنواره فجر که می تواند ملی یا بین المللی باشد باید یک مشارکت عمومی را داشته باشد و دست و دلباز تر به حوزه مخاطبانش نگاه کند و کسی در دور افتاده ترین بخش کشور هم ممکن است مایل باشد در این رویداد حضور پیدا کند. البیته ما از نظر فضا در تنگنا هستیم و زمانمان هم محدود است برای همین پیشنهادم این است که در طول سال آثار جشنواره بتواند در جاهای مختلف و نمایشگاه های متعدد در معرض دید عموم قرار بگیرد.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.
ارسال نظر