حسین ملایی فومنی در گفتگو با خبرگزاری موج:
مجسمه های شهری مکمل گردشگری هستند/ تاکید بر تداوم برپایی سمپوزیوم ها
هنرمند برگزیده سمپوزیوم مجسمهسازی کیش با بیان اینکه بها دادن به ساخت و نصب مجسمههای شهری میتواند مکمل رونق گردشگری باشد، گفت: برای جذب گردشگر به واسطه مجسمه های شهری، هنرمندان و سازمان های فعال در این حوزه هستند که باید وارد کار شوند و در این کار فرهنگی سرمایهگذاری کنند.
حسین ملایی فومنی هنرمند مجسمه ساز که اثرش در ششمین سمپوزیوم مجسمهسازی جزیره کیش برگزیده شد، درباره این اثر به خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج گفت: فراخوانی که سمپوزیوم کیش داشت با رویکرد معماری و با موضوع آزاد بود. کلیت کارهای من نیز از فضای نهفته در معماری ایرانی الهام میگیرد. اثر برگزیده من نیز دقیقا شامل تکرار خطوط و فرمهاست. در معماری مفهومی به نام کثرت در وحدت داریم که یکی از اصول اولیه معماری ایرانی اسلامی به شمار میآید. این وحدت و هارمونی که نهایتا به یک اوج ختم میشود، ریشه در فلسفه دین ما دارد. یعنی فرمها در عین تکثر به وحدت میرسند. فضایی که من کار کردم دقیقا حرکتی است که در عین تکثر و تکرار، به اتحاد و وحدت میرسد.
تفاوت فضای شخصی و جمعی مجسمه سازی و تاثیر آن بر مخاطب
وی درباره تفاوت فضای شخصی مجسمه سازی با آنچه با هدف نمایش در فضای جمعی و سمپوزیومها ساخته می شود، توضیح داد: اینها، رویکردهایی کاملا متفاوت دارند. هنرمندان در آتلیه خود با رویکرد و فضای فکری خاص خود کار میکنند و به خلق اثر هنری میپردازند. در واقع آثار ساخته شده در آتلیه شخصی، نزدیکی بیشتری به فضای فکری هنرمند دارد و در آن به عناصر زیباییشناسی خاصی توجه شده است. اما سمپوزیومها رویکرد و موضوع مشخصی دارند و مجسمهساز باید با اندازه، مواد و موضوعی خاص، اثری را خلق کنند که با موضوع سمپوزیوم همخوانی داشته باشد.
این استاد دانشگاه افزود: ضمناً از آنجایی که چنین کارهایی قرار است در یک معبر شهری نصب شوند و با مردم و جامعه در ارتباط باشند، پس باید عناصری را برای این موضوع نیز مد نظر قرار داد تا اثر خلق شده، مورد پسند سلیقه عموم مردم جامعه باشد و طرحی عجیب و غریب نداشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه هنرمند باید فضای ذهنی خودش را به فضای جامعه نزدیک کند، بیان کرد: این فضاسازی ذهنی، کار بسیار دشواری است اما مواردی هست که باید به آن توجه شود و این موارد همان زبان ارتباطی بین هنرمند و جامعه است.
مجسمههای شهری مکمل بحث گردشگری هستند
این هنرمند مجسمه ساز درباره تاثیر جزیره کیش به عنوان محل نصب مجسمه، بر فرم اثر شرکت داده شده در این سمپوزیوم گفت: مسلما مجسمه انتخاب شده برای نصب در کیش، با توجه به جذابیت خاص و حال و هوای این جزیره، باید فضای شاد و پرحرکت داشته باشد و ساکن نباشد. در مجسمهای که برای این سمپوزیوم ساختم، بیننده در اثر چرخیدن دور مجسمه میتواند تکرار، حرکت و ریتم را ببیند. در فضاهایی مثل جزیره کیش باید فرمهایی طراحی شود که تداعیگر شادی، حرکت و در عین حال آرامش باشد. تضاد حرکت و آرامش شاید عجیب باشد، اما وقتی شما مجسمهای میسازید که بیننده را وادار میکنید که دور آن بچرخد تداعی حرکت است. در عین حال با همین اثر، بیننده را وادار میکنید که در نقطهای بنشیند و به این اثر نگاه کند که تداعیگر آرامش است.
وی در پاسخ به این سوال که «مجسمهها چقدر در جذب گردشگر موثرند؟» گفت: گردشگران حرفه ای به این موضوع توجه می کنند اما برای جذب گردشگر به واسطه مجسمه های شهری، هنرمندان و سازمان های فعال در این حوزه هستند که باید وارد کار شوند و در این کار فرهنگی سرمایهگذاری کنند. کاری نیست که در یک دوره چند ساله به سرانجام برسد. برگزاری سمپوزیوم و نصب مجسمه سنگی حرکت نوپایی است که در ایران شکل گرفته و پیشگام آن تهران بوده است. خوشبختانه کیش هم چند دوره سمپوزیوم برگزار کرده و این کار اگر تداوم داشته باشد جذابیت خاص خودش را دارد و گردشگری که به دنبال زیبایی طبیعت و آب و هوای خوب میآید تمایل پیدا میکند که مجسمههای زیبا و سازههای هنری را هم ببیند. در واقع بها دادن به ساخت و نصب مجسمه های شهری میتواند مکمل بحث گردشگری باشد.
تاکید بر تداوم برپایی سمپوزیوم ها برای حفظ جایگاه آنها
وضعیت و جایگاه سمپوزیوم ها در کشور موضوع دیگری بود که ملایی فومنی درباره آن توضیح داد: ما باید تلاش کنیم حرکت رو به جلو داشته باشیم. حرکت رو به جلو، بر اثر تکرار، تداوم و گنجیده شدن در یک سیستم به دست میآید یعنی اگر سمپوزیوم کیش امسال این رویداد را برگزار کند و دوره بعدی آن پنج سال بعد شکل بگیرد، رشدی در این زمینه نخواهیم داشت. این قضیه نیازمند کارگروهی است که به طور ثابت فعال باشد و سالانه یا حتی سالی چند بار این اتفاق رقم بخورد. اینگونه است که هم رویداد فرهنگی درخوری شکل میگیرد و جذابیتی ایجاد میشود که عدهای از مسافران با هدف دیدن همین مجسمهها و آثار هنری کیش را انتخاب میکنند، هم اینکه در اثر تکرار و فعالیت مداوم یک گروه اجرایی، متولیان امر میتوانند معایب موجود را رفع کنند و به مرور سمپوزیومهایی با کیفیت بسیار عالی و استاندارد برگزار شود.
وی در پایان درباره کیفیت برگزاری سمپوزیوم کیش گفت: گروه اجرایی این رویداد، ترکیبی از مدیران و هنرمندان بود. معمولا اگر مدیران از هنرمندان استفاده نکنند برگزاری رویدادهای هنری از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود اما سمپوزیوم کیش ترکیبی از مدیریت و تخصص بود و این اتفاق باعث شد همه چیز به خوبی برگزار شود.
حسین ملایی فومنی دارای مدرک کارشناس ارشد رشته پژوهش هنر است که ۲۰ سال سابقه کار حرفهای مجسمهسازی دارد. وی مدرس دانشگاه است و تاکنون در ۱۰ سمپوزیوم ایرانی و خارجی شرکت کرده است.
گفتنی است، ششمین سمپوزیوم مجسمهسازی جزیره کیش با متریال سنگ و با همت شرکت عمران، آب و خدمات جزیره کیش در راستای هویتبخشی بصری جزیره کیش در حال برگزاری است و مجسمههای ساخته پس از جانمایی در جزیره نصب خواهد شد.
ارسال نظر