English

مجید مجیدی:

لوکیشن فیلم محمد رسول الله تخریب نشده و سالم است

کارگردان مطرح سینمای ایران ضمن تکذیب شایعه تخریب لوکیشن فیلم محمد رسول الله، بر لزوم ورود علما و حمایت ایشان از هنرمندان برای تولید محتوای مناسب و همچنین از بسته برخورد کردن با آثاری همچون فیلم سینمایی رستاخیز انتقاد کرد.

لوکیشن فیلم محمد رسول الله تخریب نشده و سالم است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: مجید مجیدی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که این حجم از محدودیت در تولید آثار سینمایی مرتبط با محرم و اصولا تاریخ شیعه وجود دارد و به عنوان مثال به رغم موافقت مسئولین، از اکران فیلم سینمایی رستاخیر احمدرضا درویش ممانعت می شود گفت: به نظر من علمای ما در طول این سالها حوزه مسائل کلان هنری و فرهنگی واقعا خیلی به کمک اصحاب فرهنگ و هنر نیامده اند و یا اگر هم آمده اند خیلی کارساز نبوده اند.

وی تاکید کرد: راه بستن که کاری ندارد، راه گشایی است که سخت است. به عنوان مثال ورود امام به مساله شطرنج این راه را بازکرد که اکنون یکی از ورزشهای مهم ما و دارای فدراسیون است در حالی که به سادگی می توانست این راه هم بسته باشد. می‌خواهم بگویم علمای ما کمی باید به مسائل روز توجه کنند و فقه پویایی باشد که به درد انسان امروز بخورد. وگرنه اینکه از دور فتوایی دهیم خیلی نمی‌تواند مسیر را باز کند.

قرائت امروز از اسلام، نتیجه کوتاهی علما در همه حوزه هاست

کارگردان رنگ خدا ادامه داد: قرائتی که امروز از اسلام در دنیا مطرح شده، به نظرم یکی از دلایل آن کوتاهی علمای ما در همه حوزه‌هاست. وقتی کوتاهی می‌شود، آنها می‌آیند و عرصه را دست می‌گیرند و قرائت دیگری از اسلام را به دنیا معرفی می‌کنند. ما اگر راه را ببندیم نمونه‌اش می شود فیلم آقای درویش که راه اکرانش را بستند، خب ایشان شش هفت سال برای این فیلم زحمت کشید.

وی افزود: با خالی کردن این عرصه و پرهیز از آزمون و خطا، راه برای دیگران باز می شود تا قرائت دیگری از اسلام ارائه کنند و تا آنجا پیش روند که در اروپا بچه ها از کلمه «الله اکبر» بترسند. این نشان دهنده غفلت ما در همه این سالها است در حالیکه غرب در ایجاد اسلام هراسی بسیار موفق بوده که با استفاده از خالی کردن این جایگاه توسط ما و تولید آثار مختلف توسط آنها بوجود آمده است.

مجیدی در ادامه اظهار داشت: به صراحت می گویم که ما در عرصه فرهنگ متولی درستی نداریم و در این سالها تولید اندیشه و محتوای مناسب نکرده ایم. وقتی اندیشه استراتژی وجود نداشته باشد برای همه عرصه های فرهنگی و هنری کشور خطرناک است. به عنوان مثال در شبکه نمایش خانگی به قدری همه عرصه‌ها بی‌در و پیکر می‌شود که ناگهان صدای همه و حتی خانواده‌ها درمی‌آید. بعد به فکر درمان می افتیم آن هم با روشی که درست نیست. سد کردن راه فعالان این حوزه بدترین راه ممکن است.

وی ادامه داد: وقتی میگوئیم راه غلط است و راهبرد وجود ندارد همین است که ابتدا پلتفرم هایی در کشور بوجود می آیند اما هیچ هدفی برای آنها در نظر نگرفته ایم درست مانند اینکه راهی را باز کرده ایم اما بدون هیچ علامت و چارچوبی و اعلام هم نکرده ایم که انتهای آن به بن بست می رسد!

این کارگردان مطرح و شناخته شده سینمای ایران در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص اینکه آیا بخشی از این ماجرا به این بر نیم گردد که هنرمندان در تولید آثار دینی و مذهبی از مشاوران قوی در این حوزه بهره نمی برند و یا اینکه اصولا گفتگویی بین این دو قشر وجود ندارد گفت: دیکته ننوشته غلط ندارد، وقتی نوشتیم اشتباهاتش مشخص می شود. ما در ابتدای راه و کلاس اول تولید چنین آثاری هستیم. کسی به یک دانش آموز کلاس اولی که درس کلاس سوم را نمی دهد بلکه از ابتدا شروع می کند و طبیعی است که دوتا غلط هم داشته باشد. همکانطور که گفتم راه بستن کاری ندارد. من نه ادعای مطلق بودن فیلم محمدرسول الله ساخته خودم را دارم و نه فیلم رستاخیز را؛ یقینا ممکن است که اشکالاتی در آنها باشد اما باید تلاش کنیم تا برطرف شود.

باید تعامل بین هنرمندان و علما برقرار شود

وی افزود: قطعا مشاوره و گفتگو بین هنرمندان و افراد مطلع مذهبی هم در تولید این آثار وجود داشته و به عنوان مثال وقتی یکی از حامیان فیلم رستاخیز آقای شهرستانی بوده که نماینده آیت الله سیستانی است حتما چنین مشورتی صورت گرفته، نه اینکه بگویم ایشان اشراف کامل به فیلمنامه داشته است، اما بخشی از این حمایت به خاطر شخص اقای درویش، بخشی دیگر اساسا به خاطر نفس کار و بخشی هم با اطلاع از فیلمنامه بوده؛اما به هر حال آزمون و خطا هم بخشی از کار است.

مجیدی در پاسخ به اینکه یکی از ایراداتی که به این فیلم گرفته شده نشان دادن صورت حضرت ابوالفضل (ع) است، اظهار داشت: کجا در اسلام نمایش چهره حرام اعلام شده است؟ اگر سندی در این ارتباط هست ارائه دهید. هرگز کسی، حتی مقام معظم رهبری هم نگفته اند که نمایش چهره اهل بیت حرام است.

وی در ادامه اظهار داشت: معتقدم بین حوزه هنر و علما باید تعاملی بوجود بیاید و علما هنرمندان را بپذریرند و به هنرمندان کمک کنند. حتی این درخواست برای پانزده سال پیش است و امروز راه ها خیلی بسته تر است.

لوکیشن فیلم محمد رسول الله تخریب نشده و سالم است

مجید مجیدی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تخریب لوکیشن فیلم محمد رسول الله تاکید کرد: لوکیشن اصلی این فیلم  که در جاده قم ساخته شده به قدری مستحکم است که حتی اگر رسیدگی هم نکنند پابرجا است. اما لوکیشنی که در بوشهر وجود دارد سازه مانایی نیست و کاملا موقت بوده که به لحاظ حرفه ای باید آنها را خراب می کردیم اما مسئولین منطقه آزاد عسلویه از آنها خوششان آمد و خواستند که حفظ شود و شاید به عنوان یک جاذبه توریستی از آن بهره ببرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه