شکیبا پرورش در گفتگو با خبرگزاری موج تشریح کرد؛
چه آثاری از مهدی سحابی در موزه به نمایش در آمده است؟
کیوریتور مهمان نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی از نحوه انتخاب و چیدمان و بخش های مختلف این نمایشگاه و سختی های این کار سخن گفت.
به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی سهشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقهمندان هنر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.
این نمایشگاه ترکیبی از آثار ادبی (ترجمه و تالیف) و هنری (گونه های مختلف هنرهای تجسمی) مهدی سحابی است که چیدمان چنین ترکیبی در فضای موزه ای که عنوان هنر معاصر دارد می تواند چالشی جدی محسوب شود. بر این اساس به سراغ یکی از کیوریتورهای این نمایشگاه رفتیم تا در مورد جزئیات کار بیشتر بدانیم.
شکیبا پرورش کیوریتور مهمان نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی، نحوه همکاری خود با برگزارکنندگان این نمایشگاه را چنین تشریح کرد: زمانی که مدیران گالری مژده که تصمیم گرفتند نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی را با همکاری مسئولان موزه هنرهای معاصر انجام بدهند، یک تیم از قبل مشخص شده بود و من به عنوان یک کیوریتور خارجی به این جمع پیوستم و به جمعبندی آثار قابل نمایش در نمایشگاه مذکور کمک کردم.
او انتخاب آثار قابل نمایش در این نمایشگاه را موضوع مهمی دانست و گفت: مهدی سحابی آثار متعددی دارد و با توجه به اینکه دورههای کاریاش با هم در ارتباط بودند، جمعبندی آثار قابل نمایشش کار بسیار گستردهای بود. ما از یک طرف سعی میکردیم آثاری را انتخاب کنیم که ارتباط وجوه ادبی و بصری کارهای هنرمند مذکور را نشان دهد، از طرف دیگر میدانستیم که برخی از آثار آقای سحابی در گذر زمان تا اندازهای تخریب شده و از بین رفتهاند، مثلا گاهی بچهها از میان نگاتیوهای سحابی عکس آثاری را پیدا میکردند که هماکنون موجود نیستند و پیدا نمیشوند؛ برخی دیگر از آثار پیدا میشدند اما ما به آنها دسترسی نداشتیم؛ تعداد دیگری از آثار را هم به صورت امانت از مجموعهداران گرفتیم.
کیوریتور مهمان برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی افزود: انتخاب آثاری که بتوانند ارتباط میان وجوه ادبی و بصری کارهای سحابی را نشان بدهند، خیلی زمان برد. ما در این مرحله باید با کمک آقای رضاخانی دبیر اجرایی نمایشگاه، چیدمان آثار را شبیهسازی میکردیم. ما توانستیم تصاویر ۳۱۰اثر را برای کتاب جامع آثار سحابی پیدا کنیم ولی ۱۲۶اثر را انتخاب کردیم تا به نمایش بگذاریم. در واقع ما باید سیری را برای مخاطب تعریف میکردیم تا وقتی میخواهد وارد موزه هنرهای معاصر شود و مسیر اختصاص داده شده به نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی را طی کند،از مراحل مختلف زندگی هنرمند مذکور هم عبور کند.در نتیجه ما در چیدمان آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه مذکور اول میخواستیم وجهه خبرنگاری آقای سحابی را که همیشه نادیده گرفته شده و پنهان بوده است،نشان بدهیم تا مخاطب نمایشگاه متوجه شود چه مسیری طی شده تا آثار تجسمی سحابی به قوام خود برسند.بنابراین بخش عکاسی خبری سحابی در نقاط ابتدایی نمایشگاه در معرض دید قرار گرفته است.
پرورش تأکید کرد: مخاطب نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی در بخش نمایش آثار مربوط به عکاسی خبری با کنشگری این هنرمند آشنا میشود.
او ادامه داد: پرترهها و فیگورها در بخش دوم نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی در معرض دید عموم قرار داده شدهاند.ما قصد داشتیم در این بخش به مخاطب بگوییم فردی که پرندهها را با تکههای چوب ساخته،یک طراح چیرهدست و نقاشی بسیار بسیار غنی بوده است .او مبانی رنگ را به خوبی میشناخته و میتوانسته در حد یک پرتره رئال نقاشی کند .
کیوریتور مهمان نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی بیان کرد: بعد از آن پای در مسیر دیگری میگذاریم و روی کلاژها، طرحهای مربوط به دوره هخامنشی، پرسنلیهای فوری و گلهای ستونهایی کار میکنیم که آقای سحابی با آنها بیشتر شناخته شد. سپس به سراغ ماشین قراضهها میرویم. بخشی از این مجموعه شناخته شده، هرگز به نمایش گذاشته نشده است. این بخش به عنوان شمایلها شناخته میشود و ما در موزه هنرهای معاصر دیوار کوچکی را به این بخش اختصاص دادیم.دیوارنگارهها ، پرندهها و آدمکها نیز در نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی دیده میشوند.
پرورش توضیح داد: همه گالریها یک استیتمنت دارند . ما در نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی این استیتمنت را از حالت نرمال خارج کردیم . آقای سهراب احمدی با جملههایی که از بخش ادبی انتخاب کردهاند، به مخاطب ایدهای میدهند تا با این ایده ارتباطی میان وجهه ادبی و تجسمی کارهای آقای سحابی برقرار شود. در هر سالن و بخش نمایشگاه qr کدهایی گذاشته شدهاند و استیتمنتهای نرمال نمایشگاههای آثار تجسمی در این qrکدها قرار گرفتهاند و هر مخاطبی که بخواهد اطلاعات بیشتری را درباره هر بخش به دست بیاورد میتواند از آنqrکدها استفاده کند.
ارسال نظر