English

هادی حجازی‌فر:

"موقعیت مهدی" از کلیشه ها تبعیت نمی کند/۹۵ درصد انرژی من صرف حل کردن سنگ اندازی ها شد/موقعیت مهدی تلنگری به مسئولین است

کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی گفت: موقعیت مهدی از کلیشه ها تبعیت نمی کند و صرفا چند صحنه دراماتیک و حماسی نیست و سعی کردیم خاطرات با ظاهر کلیشه ای را کمتر استفاده کنیم

"موقعیت مهدی" از کلیشه ها تبعیت نمی کند/۹۵ درصد  انرژی من صرف حل کردن سنگ اندازی ها شد/موقعیت مهدی تلنگری به مسئولین است

به گزارش خبرگزاری موج، همزمان با اکران مردمی فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» در سینماها، نشست خبری اصحاب رسانه با عوامل تولید این اثر سینمایی امروز در تبریز برگزار شد.

در این نشست خبری که با حضور هادی حجازی‌فر، حبیب الله والی‌نژاد، امیر زاغری به ترتیب به عنوان کارگردان، تهیه‌کننده و طراح فیلم سینمایی موقعیت مهدی و همچنین سجاد نصراللهی مجری اتر، روح الله زمانی، معصومه ربانی نیا و ژیلا شاهی از بازیگران این اثر سینمایی برگزار شد؛ عوامل تولید فیلم ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص تولید فیلم سینمایی« موقعیت مهدی » به سئوالات خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ دادند.

هادی حجازی‌فر کار گردان این فیلم سینمایی در این نشست اظهار داشت: کار کردن روی شخصیت های معاصر به خصوص شخصیت های دارای عقبه حماسی و قهرمانی به شدت سخت است.

وی افزود: مواجهه با هزاران دیدگاه مختلف از یک شخصیت کار را سخت می کند.

کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی در ادامه خاطر نشان کرد: اینجا دو نگاه وجود دارد یا همه دیدگاه ها را استفاده کنید و همه را راضی نگه دارید یا داستان خود را بپردازید.

حجازی فر بیان کرد: من نمی خواستم فقط این فیلم در یادواره ها پخش شود و می خواستم یک فیلم همگانی در سال ۱۴۰۰ برای عموم مردم باشد.

وی یادآور شد: احساس می کردم فیلمی باید بسازم که بعضی چیز ها را به مسئولین یادآوری کند و هدف این فیلم آگاه سازی مردم یا «شهدا شرمنده ایم» نبود، ملت آگاه هستند، بیشتر برای تلنگر به مسئولین بود.

این کارگردان عرصه سینمای ایران افزود‌:ما‌ مشکل روایت داشتیم و برای همین پژوهش زیادی کردیم و بودجه  این فیلم از بیت المال بود و ما در قبال هزینه این پول مسئول بودیم و برای همین نمی خواستیم هزینه اضافی کنیم.

حجازی فر بیان کرد: به جای مصاحبه های اضافی از آرشیو های قدیمی و داغ آن زمان استفاده می کردیم تا کلی در هزینه ها صرفه جویی شود.

وی افزود: موقعیت مهدی از کلیشه ها تبعیت نمی کند و صرفا چند صحنه دراماتیک و حماسی نیست و سعی کردیم خاطرات با ظاهر کلیشه ای را کمتر استفاده کنیم و از زوایای مختلف و کمتر دیده شده به آن بپردازیم.

 کارگردان فیلم موقعیت مهدی،تصریح کرد:می خواستیم عشق شهید به خانواده را هم نشان بدیم که ببینند این شهدا عاشق خانواده هم بودند و از آن ها دل کنده بودند و به جهاد رفته بودند.

حجازی فر با بیان اینکه هنوز رفتار ما با آثار های دفاع مقدس در سال های ۶۶ و ۶۷ مانده است گفت:ما باید باور و ساده زیستی و عشق به خانواده و یکی بودن حرف و عمل و... را نشان می دادیم.

وی ادامه داد: در ساخت های شهدایی باید اول اعتماد خانواده شهدا را جلب کنیم تا همراهی و دعای آنها را در کار داشته باشیم.

این کارگردان عرصه سینمای ایران یادآور شد: صحنه ها را نمی خواستیم دراماتیک کنیم و سعی کردیم به شخصیت های واقعی نزدیک تر کنیم، نمی خواستیم فیلم داستانی بسازیم.

حجازی فر ابراز کرد: در این فیلم آقا مهدی را در ۶ موقعیت مختلف می بینیم و موقعیت مهدی اولین فیلمی است که در موقعیت فرمانده بودن ساخته شده است.

 کارگردان فیلم موقعیت مهدی، بیان کرد: مهدی اگر فرمانده نبود قطعا پیکر برادرش را بر می گرداند اما به عنوان یک فرمانده تصمیم گرفت و از پیکر عزیزش گذشت.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر ساخت فیلم، ابراز داشت: ۵ درصد انرژی من صرف فیلم شده و ۹۵ درصد صرف حل کردن سنگ اندازی ها شد، اینکه مهمات بگیریم،آب شرب بگیریم،غذا برای عوامل، تفهیم کردن محتوا به کسانی که از سر در تا دفترشان عکس این شهید بود و...

حجازی فر ابراز کرد: این فیلم می توانست در ۶ ماه ساخته شود اما سنگ اندازی ها باعث شد کیفیت فیلم به این صورت باشد و  نفرات مختلفی را تست کردیم، کسانی را می خواستیم هم شباهت داشته باشند و هم به لهجه ها نزدیک باشد و این خیلی سخت بود.

وی افزود: ما از روستاهای خوی و خود تبریز و میاندوآب و اهر و... بازیگر داشتیم و این اتفاق بزرگی بود و من در این کار پیر شدم و صادقانه می گویم هیچ امیدی به سیستم فرهنگی ندارم.

من خودم از منتقدان حاتمی کیا بودم و می گفتم هم حقوق می گیرند و حمایت می شوند و هم ناله می کنند اما الان خودم دیدم در بعضی جاها عمدا سنگ اندازی می کنند.

 کارگردان فیلم موقعیت مهدی،یادآور شد: اگر خیلی از این سیستم های معیوب برداشته شود کلی کارهای خوب ساخته می شود و این کار سفارشی نبود، من از اول چه در تئاتر و چه در سینما کارهای دفاع مقدسی کار کردم و یک گران از پول فروش به جیب ما نمی رود و هر چه به فروش برود به بیت المال بر می گردد.

وی ادامه داد: اگر دوباره بخواهم کار جنگی بسازم حتما با هزینه شخصی خواهم ساخت چون اذیت ها در این زمینه ها خیلی زیاد است و کاری خواهم ساخت بدون اسلحه و انفجار و سوختن که اذیت گرفتن مجوز را نداشته باشم.

حجازی فر در پایان گفت: اگر جای شورای شهر بودم به جای نامگذاری اسم خیابان به نام من، اسم خیابان ها را به نام بسیاری از معلم های زحمتکش و فداکار می کردم.

به گزارش موج، موقعیت مهدی محصول سال 1400 شمسی به نویسندگی و کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد است. بازیگران این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی هستند و در این فیلم بخشی از زندگی شهید مهدی باکری فرمانه لشکر 31 عاشورا در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است.

موقعیت مهدی نخستین‌بار در 18 بهمن سال جاری در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد.این فیلم در این مراسم از 14 نامزدی برندهٔ پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه