کدام اثر ایرانی راهی اسکار میشود؟
در روزهایی که کم کم تکلیف نماینده سینمای ایران اسکار مشخص خواهد شد، از بین آثار امسال سینمای ایران، انتخاب یک مورد کار دشواری است.
به گزارش خبرگزاری موج، در روزهایی که کم کم تکلیف نماینده سینمای ایران اسکار مشخص خواهد شد، از بین آثار امسال سینمای ایران، انتخاب یک مورد کار دشواری است. با این وجود، هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسکار میبایست با توجه به قوانین این رویداد از جمله نمایش فیلم در کشور مبدا و...، اثر مورد نظر خود را معرفی کند.
برای انتخاب یک فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، مرحله اول عبور از گزینش هیات انتخاب ایرانی است و مرحله بعد کیفیت حضور در جشنوارههای رده الف جهانی. همچنین نمایش فیلم در کشور مبدا نیز یکی از قوانین مهم برای انتخاب آثار خواهد بود.
تعدادی از آثاری که ممکن است به جمع ۱۰ فیلم لیست اولیه بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی به آکادمی اسکار راه یابند، معرفی شدهاند:
تصور
اولین فیلم علی بهراد با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان که در بخش هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش در آمد.
تصور فیلمی فانتزی است و ماجرای یک راننده تاکسی جوان را روایت میکند که هر شب مسافران زن با چهرهای مشابه را سوار میکند و داستانهایشان را میشنود.
این فیلم اولین فیلم بلند کارگردانش محسوب میشود که حضورهای بینالمللی داشته است و از یک پخش کننده خارجی قوی بهره میبرد و تهیهکننده آن جواد نوروزبیگی است.
آخرین تولد
در خلاصه داستان آخرین تولد به کارگردانی نوید محمودی آمده است که: «ثریا: لیلیجان چی رو نگاه میکنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمیکنه.»
این فیلم که با حال و هوای اصوات و تصاویر افغانستانی عجین شده است، با حضور الناز شاکردوست به عنوان نقش اول زن، رویکرد سازنده فیلم را در استفاده از چهرههای سینمایی نشان میدهد. نوید محمودی کارگردان و نویسنده مهاجر افغانستانی مقیم ایران است که در جشنوارههای بینالمللی حضور موفقی داشته است. همچنین سریال موفق «پوست شیر» را به عنوان تهیه کننده در کارنامه دارد.
هرچند شنیده میشود این فیلم در بین ۱۰ فیلم برگزیده فارابی قرار دارد.
آزردگان
مهدی فرد قادری کارگردان فیلم «آزردگان»، با پلان سکانس ۱۴۵ دقیقهای جاودانگی در سینما شناخته شد. «آزردگان» سومین فیلم این فیلمساز است که شنیده میشود جزو ۱۰ فیلم نهایی معرفی به اسکار خواهد بود؛ هرچند این فیلم هنوز اکران نشده است و در صورت انتخاب، باید به سرعت در ایران به نمایش گذاشته شود تا قوانین آکادمی رعایت شوند.
این فیلم داستان سه فیلمساز است که در تلاش برای ساخت فیلم جدیدشان هستند. آزردگان در بخش اصلی جشنواره شانگهای به نمایش در آمد و لیلا زارع، محمد امین و فرخ نعمتی بازیگران آن هستند.
یک کمپانی انگلیسی پخش بینالمللی آزردگان را برعهده دارد.
بیمادر
«بیمادر» اولین فیلم مرتضی فاطمی است که پیش بینی میشود در لیست ۱۰ تایی فارابی باشد.
امیر آقایی، میترا حجار و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی بیمادر هستند و موضوع آن، زندگی آرام یک زوج است که با پا فشاری یکی از آنها روی تصمیماش، ناخواسته وارد آزمایشها و دو راهیها و مخاطرات اخلاقی میشود.
بعد از رفتن
«بعد از رفتن» رضا نجاتی نیز یکی دیگر از فیلمهایی است که احتمال دارد در لیست اولیه معرفی به اسکار حضور داشته باشد.
صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها بازیگران اصلی این فیلم هستند.
نگهبان شب
«نگهبان شب» سیدرضا میرکریمی را احتمالا باید جدیترین گزینه نهایی معرفی به اسکار دانست که البته با توجه به شرایط اخیر سینمای ایران در جشنوارههای بینالمللی، نتوانست در رویدادهای بینالمللی شرکت کند و همین موضوع، شرایط آن را سخت میکند.
این فیلم در جشنواره فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کند.
داستان «نگهبان شب» درباره کارگری روستایی به نام رسول است که برای امرار معاش چارهای جز کنار خیابان ایستادن و یافتن کار روزمزدی در خیابانهای شهر ندارد.
فیلمهای دیگر که شانس حضور در لیست اولیه را دارند
علاوه بر این آثار، بنیاد فارابی احتمالا چند فیلم دیگر مانند «دست انداز»، «دسته دختران»، «ستاره بازی»، «ستون ۱۴»، «سه کام حبس»، «شهرک»، «غریب»، «کت چرمی»، «مصلحت»، «ملاقات خصوصی» و چند فیلم غیرکمدی دیگر را نیز در لیست خود میگنجاند. هرچند بعضی از این فیلمها و موضوعاتشان، حتی در جشنواره داخلی فیلم فجر نیز مورد علاقه مدیران سینمایی نبودند و احتمال معرفی آنها به اسکار تقریبا صفر است. همچنین بعضی دیگر مانند «دسته دختران» و «مصلحت» نیز فاقد نگاه بینالمللی برای معرفی به اسکار هستند و حتی در صورت حضور در لیست ۱۰تایی، بعید است که به لیست نهایی سه تایی راه پیدا کنند.
سال گذشته فیلم « جنگ جهانی سوم » ساخته هومن سیدی از ایران به اسکار معرفی شد ولی در یک سال گذشته طبق گفته پخشکنندگان و نیز بعضی مدیران سینمایی برخی جشنوارههای مهم دنیا هیچ فیلمی را از سینمای ایران نپذیرفتند و فرصتی برای همان معدود فیلمهای ساخته شده در عرصه جهانی فراهم نشد.
ارسال نظر