نگاهی به آمار فروش اکران پاییزیهای سینما
اگر تعداد ۲۲۵۴۵۸۰ مخاطب فیلم سینمایی هتل را بر دوره ۴۳ روزه اکرانش تقسیم کنیم با رقم جالب ۵۲۴۳۲ که حدوداً دو برابر مخاطب روزانه «فسیل» است مواجه شویم که نشانه دیگری بر احتمال فسیل شدن هتل است.
به گزارش خبرگزاری موج، در حالی که آمارهای رسمی در سامانه سمفا نشان میدهد از ابتدای پاییز ۱۴۰۲ تا هجدهمین روز از آبان، ۳۰ فیلم درحال اکران بوده و علاقهمندان هنر هفتم میتوانند از میان این ۳۰ فیلم سینمایی گزینه مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند که ورود دو فیلم جدید حکایت از احتمال ایجاد تغییرات معناداری در عملکرد فیلمها با ژانرهای اجتماعی نسبت به کمدیها دارد.
از سوی دیگر، بررسی آماری نشان میدهد تا قبل از ورود دو فیلم جدید به فهرست اکران رکوردشکنی سینماهای کشور نظر بسیاری از منتقدان و فعالان این عرصه را به خود جلب کرده که معتقدند ثبت رکورد ۲۷۲ هزار مخاطب در روز نیمبهای سینما در ۳۱۷۵ سانس و درآمد ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی گیشهها احتمالاً نوید رونق قابلقبولی برای ادامه فصل دارد و میتوان امیدوار بود ورود فیلمهای جدید جان تازهای به گیشهها بدهد.
چهخبر از اکران پاییزیها؟
این در حالی است که با دقت در زمان آغاز اکران فیلمهایی که اکنون روی پرده سینماها اکران میشود، میبینیم که ۹ فیلم از ابتدای پاییز امسال وارد چرخه اکران شدهاند و ۲۱ فیلم باقیمانده قبل از پاییز فعالیت خود برای جلب نظر مخاطبان آغاز کردهاند. به این ترتیب اگر بخواهیم سهم اکران پاییزیهای سینمای کشور را تا هجدهمین روز از آبان ۱۴۰۲ برآورد کنیم با سهم ۳۰ درصدی روبهرو میشویم و پرمخاطبترین آنها هم به روایت آمارهای رسمی فیلم هتل با جلب نظر ۲۲۵۴۵۸۰ مخاطب تا تاریخ یادشده بوده است.
اما عملکرد انفرادی فیلمها با توجه به زمان اکران آنها به این ترتیب است که در پنجمین روز از نخستین ماه پاییز امسال انیمیشن بچهزرنگ و فیلم هتل به چرخه اکران امسال افزوده شدند که انیمیشن بچهزرنگ با مجموع مخاطب ۸۵۹۴۱۵ نفر برای ۱۹۰۶۰ سانس درآمدی معادل ۸ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۱۷۵ هزارریال داشته و هتل هم با ۲۲۵۴۵۸۰ مخاطب برای ۳۳۴۰۴ سانس توانسته ۹۹۶ میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۴۵۹ هزار ریال به جیب بزند.
این در حالی است که دوازدهمین روز از همان ماه «گیجگاه» از راه رسید و اکرانش آغاز شد که از آن روز تا دیروز یعنی هفدهمین روز از دومین ماه پاییز ۱۴۰۲ فیلم یاد شده توانست نظر ۱۷۸۹۹۵ مخاطب در ۷۹۷۸ سانس را به خود جلب کند و با درآمدی معادل ۷۵ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۲۰ هزار ریال همچنان درحال اکران است.
از سوی دیگر، تنها یک هفته بعد از ورود «گیجگاه» به فهرست اکران آغاز اکران فیلم «اختالرضا» رسانهای شد؛ یعنی از نوزدهمین روز مهرماه این فیلم رسماً کارش را آغاز کرد که تا دیروز توانست ۲۸۷۶۵ مخاطب برای ۹۰۲ سانس به خود جلب و درآمدی معادل ۸ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۱۷۵ هزار ریال در کارنامه اکرانش در دوره یاد شده ثبت کند.
البته روند ورود تازهواردها به فهرست اکران برای سرزنده نگهداشتن گیشهها همچنان ادامه داشت و نهایتاً در هفته نخست دومین ماه پاییز ۱۴۰۲ یعنی سومین روز از آبان سال جاری دو فیلم «آهو» و «جنگل پرتقال» به جمع فیلمهای درحال اکران افزوده شد که آهو از آن روز تا دیروز توانست نظر ۳۱۱۱ نفر برای ۳۸۹ سانس را به خود جلب کند و درآمدی معادل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال داشته باشد.
«جنگل پرتقال» هم که کارش را همزمان با فیلم آهو یعنی سومین روز از آبان سال جاری آغاز کرده بود، در دوره اکرانش توانست نظر ۲۰۲۵۱ نفر برای ۱۱۹۸ سانس به خود جلب کند تا با فروش ۹ میلیارد و ۲۲۵ میلیون و ۵۵ هزار ریالی جلوتر از آهو از نظر فروش قرار گیرد.
در همین حال با رسیدن آبان به نیمه دوباره فهرست جدید اکران فیلمها به این نکته مهر تأیید زد که مسئولان مربوطه با استفاده از فیلمهایی که آماده کران هستند، تصمیمگرفتهاند جان تازهای به گیشهها بدهند که در هفدهمین روز آبان سال جاری یعنی دیروز اکران دو فیلم عامه پسند و حدود ۸ صبح رسما آغاز شد.
کارنامه تازهواردها چگونه است؟
به هرحال ورود دو فیلم جدید "حدود ساعت 8 صبح" و "عامهپسند" به فهرست اکران از فردای روز نیمبهای گذشته یعنی چهارشنبه، هجدهمین روز از دومین ماه پاییز 1402 به عقیده برخی کارشناسان رونق تازهای در گیشهها ایجاد میکند و به نوعی میتوان گفت با ورود این دو فیلم اکنون 4 ژانر اجتماعی به رقابت کمدیهای گیشهپسند رفتهاند و باید دید در روزهای آتی آمارها چه روایتی از توجه مخاطبان به این فیلمها دارند و آیا میتوان گفت دوران اوج کمدیهای گیشهپسند به سرآمده یا خیر؟
از سوی دیگر، مقایسه میزان فروش دو فیلم جدید که اکران آنها از هفدهمین روز آبان آغاز شده در اولین روز اکران نشان میدهد «عامهپسند» را مخاطبان پسندیدهاند و آمارهای سمفا حکایت از این دارد که این فیلم در نخستین روز اکران توانسته در 93 سانس نظر 1621 مخاطب را به خود در سراسر کشور جلب کند و درآمدی معادل 917 میلیون و 400 هزار ریال دشت کند و در عین حال حدود 8 صبح نیز بعد از 24 ساعت اکران توانسته نظر 1019 مخاطب برای 68 سانس را جلب کرده و درآمدی معادل 581 میلیون و 300 هزار ریال داشته باشد.
گمانهزنی برای دو رقیب احتمالی
این در حالی است که اگر از رقابت فیلم در پاییز 1402 بگذریم با توجه به عملکرد دو فیلم « فسیل » و « هتل » بسیاری از مخاطبان و البته برخی از منتقدان براین باورند که «هتل» میتواند بهنوعی رکورد فروش «فسیل» را شکسته و جدول پرمخاطبهای سینمای بعد از انقلاب اسلامی را دوباره دستخوش تغییرات معناداری کند، هرچند تا قبل از اکران هتل گمانهزنیها براین بود که شهر هرت میتواند جایگزین فسیل شود، اما با ورود هتل به فهرست اکران معادلات برهم خورد و شهرهرت از فهرست گمانهزنیها کنار گذاشته شد.
برهمین اساس با درنظر گرفتن اینکه فیلم فسیل از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تاکنون درحال اکران است، بد نیست برای گمانهزنی اینکه آیا «هتل»، «فسیل» میشود یا خیر، عملکرد یک ماه نخست اکران هر دو فیلم را در شرایط مشابه با یکدیگر مقایسه کنیم.
از این رو بررسی آمار ثبت شده در سامانه سمفا برای یک ماه نخست اکران فیلم «فسیل» یعنی بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۵ روز از بهار همین سال نشان میدهد این فیلم مجموعاً یک میلیون و ۹۶ هزار و ۳۱۶ مخاطب در ۱۸۴۱۲ سانس به خود دیده و درآمدی معادل ۵۲۶ میلیارد و ۳۷۰ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۵۰۰ ریال داشته و فیلم هتل نیز که اکرانش از پنجمین روز نخستین ماه پاییز امسال یعنی ۵ مهر ۱۴۰۲ آغاز شده تا پنجمین روز از آبان توانست یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۵۱ مخاطب برای ۲۱۷۵۵ سانس را به خود جلب کند تا درآمدی معادل ۶۴۹ میلیارد و ۱۴۴ میلیون و ۸۸۴ هزار ریال بهنام خود زده باشد.
بنابراین همانطور که قبلاً اشاره شد اگر فرض کنیم سیروز اکران هر یک از این فیلمها در شرایط مساوی بوده و تعطیلات رسمی یا مناسبهای مذهبی خاصی هم در این دوره نبوده میبینیم که «فسیل» در دوره یادشده برای هر سانس ۵۹.۵۴ مخاطب داشته و هتل در همین دوره توانسته برای سانس اکران ۶۵.۴۹ بلیت بفروشد که اولین نشانه احتمال ثبت رکوردهای جالبی از سوی «هتل» در آینده ظاهر میشود، البته اگر مدت زمان اکرانش همانند فسیل طولانی باشد.
اما اگر برای اطمینان تعداد مخاطبان روزانه هر دو فیلم را هم مقایسه کنیم، میبینیم کل مخاطبان فسیل در ۲۳۴ روز اکرانش ۶۴۶۸۵۳۳ نفر بوده که اگر تعداد بلیت فروخته شده را بر تعداد روزهای اکران تقسیم کنیم مشخص میشود، فسیل متوسط روزانه ۲۷۶۴۳ بلیت فروخته و این درحالی است که اگر تعداد مخاطب ۲۲۵۴۵۸۰ نفری هتل بر دوره ۴۳ روزه اکرانش تقسیم کنیم با رقم جالبی یعنی ۵۲۴۳۲ که حدوداً دو برابر مخاطب روزانه «فسیل» است مواجه شویم که نشانه دیگری بر احتمال فسیل شدن هتل است؛ البته برای اینکه ضریب خطا را کاهش دهیم حتی اگر همان سی روز نخست اکران را هم درنظر بگیریم، باز میبینیم فسیل روزانه ۳۶۵۴۳ بلیت فروخته و هتل در همین دوره توانسته ۴۷۴۹۸ بلیت یعنی حدود ۹ هزار بلیت بیشتر بفروشد.
به این ترتیب، براساس دادههای ثبت شده و روی کاغذ، احتمال فسیل شدن هتل در آینده دور از انتظار نیست، مگر آنکه به یکباره فیلم تازه دیگری که بتواند برای مخاطبان جذاب باشد در فهرست اکران سینماهای کشور قرار گیرد، هرچند براساس اطلاعاتی که جستهگریخته از آثار در حال تولید یا آماده اکران بهگوش میرسد فعلا هتل بیرقیب میتواند در گیشهها یکهتازی کند.
ارسال نظر