English

یک کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

ایفای نقش حضرت زینب کبری(س) تازه پس از واقعه عاشورا آغاز شد

یک کارشناس دینی با بیان ابعاد شخصیتی حضرت زینب (س) و وظایف وی در واقعه عاشورا گفت: نقش حضرت زینب کبری(س) تازه پس از واقعه عاشورا آغاز شد.

ایفای نقش حضرت زینب کبری(س) تازه پس از واقعه عاشورا آغاز شد

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی علوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج ، اظهار داشت: حضرت زینب(س)، خواهر گرامی امام حسین (ع) بود که در حادثه کربلا حضور داشت و نقش موثری در این قیام ایفا کرد؛ نقش ایشان پس از شهادت برادر و یاران با وفایشان بود که این واقعه را برای همیشه در جهان  ماندگار کرد.

وی با بیان اینکه یکی القابی که در واقعه عاشورا به حضرت داده شد، پرستار کربلا بود که اشاره به بیماری امام سجاد(ع) دارد، افزود: امام سجاد(ع) در جریان واقعه کربلا به شدت بیمار بود و مقدور به شرکت در جنگ نبود، لذا حضرت زینب پرستاری از وی را برعهده داشت.

 

بیشتر بخوانید:

حضرت زینب(س) در کوران فتنه‌ها در برابر ظلم روایتگری کرد

روضه حضرت زینب (س) با نوای حاج مهدی سماواتی + صوت

فرازی از زیارت نامه حضرت زینب سلام الله علیها + فیلم

یک ویژگی مشترک حضرت زینب (س) با پیامبران + فیلم

 

این کارشناس مسائل دینی با عنوان اینکه در مجلس ابن زیاد  وی دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، گفت: آن زمان حضرت زینب (س) خود را به  به برادرزاده چسباند عنوان کردند« ای پسر زیاد بس است... به خدا قسم از او جدا نمی‌شوم اگر خواستی او را بکشی مرا هم با او بکش.

علوی خاطرنشان کرد: خانم حضرت زینب(س) علیرغم داغ هایی که در واقعه کربلا دید اما در تسلی دادن دیگران به ویژه فرزندان برادر بسیار تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه غم از دست دادن برادر زینب (س) را قوی تر کرد، افزود: صحبت های منتسب به وی به ویژه در پاسخ به دشمنان که «غیر از زیبایی چیزی ندیدم» و «خدایا این قربانی را از ما قبول کن» از جمله مواردی بود که نشان دهنده رفتار محکم و بدور از ضعف ناشی از شهادت عزیزان در این واقعه بود.

این کارشناس دینی در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش پیام رسانی حضرت زینب(س) در این واقعه اشاره کرد و گفت: شاعر به درستی در این زمینه می گوید«سر نی در کربلا می ماند اگر زینب نبود»؛ بدرستی از پیام رسانی و تبیین واقعه عاشورا توسط ایشان نبود هیچگاه مردم از ابعاد مختلف حادثه ای که در کربلا رخ داد به طور کل مطلع نمی شدند.

علوی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی  آن حضرت زینب در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود چرا که باید پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان رسانده می‌شد  تا این قیام برای همیشه ماندگار و درس آموز شد و همچنین یزید و یزیدیان رسوا شوند؛ و این نقش ها حضرت به خوبی ایفا کرد.

وی با عنوان اینکه حضرت زینب (س) بر در  دروازه کوفه زمانی که  اسرای کربلا را به این شهر می‌بردند خطبه خواند و به مردمی که برای دیدن اسرا آمده بودند، خطبه ای را ایراد داشتند که همگان گفتند گویی سخنان حضرت علی (ع) است که از زبان زینب کبری(س) خارج می شود.

این کارشناس دینی بیان کرد: سخنرانی های پی در پی ایشان سبب گردید تا نام و قیام برادر هیچگاه از ذهن مردم پاک نشود.

علوی به نقش سخت قافله سالاری حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: پس از شهادت امام حسین( ع) وظیفه قافله سالاری بر عهده زینب (س) بود چرا که تنها مرد قافله یعنی امام سجاد(ع) بیمار بود و حضرت علاوه بر حفاظت از جان امام سجاد (ع) باید از اطفال و فرزندان قافله اسیران نیز محافظت کند.

وی افزود: سعی و تلاش زینب (س) در محافظت از اسرا به حدی بود که او‌را «امینة الله»  نامیدند؛ ایشان در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین (ع) را به کنیزی ببرند و مانع این کار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه