صلحجو: مردم باید معمای «معمایشاه» را حل کنند! / شاخصه کار «علی حاتمی» باورپذیری بود
طهماسب صلح جو منتقد سینما پس از پخش قسمت تازه این سریال درباره کودتای ۲۸ مرداد، گفت: ناتوانی کارگردان در باورپذیر کردن «معمای شاه» از نقاط ضعف عمده این سریال است و در واقع پیگیری این سریال برای مردم تبدیل به حل معمای معمای شاه(!) است!
طهماسب صلحجو منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با علی ظهوری راد خبرنگار خبرگزاری موج درباره سریال«معمای شاه»(محمدرضا ورزی) که جمعه ها از شبکه اول سیما پخش میشود و در قسمت شب گذشته خود به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ پرداخت، گفت: در واقع پیگیری این سریال برای مردم تبدیل به حل معمای معمای شاه(!) شده چون به نظر میرسد سازندگان این سریال هیچ درکی از مفهوم سینما و تلویزیون به عنوان یک هنر-رسانه ندارند. وی افزود: سینما در کل یک هنر است و سریال تلویزیونی هم از دل همین هنر برآمده بنابراین بیان هنری سینمایی در تمامی رسانههای بصری یکسان است و هنر اصلی یک سینماگر این است که
بتواند کاری کند تا تماشاگر ذهنیات او را در قالب فیلم باور کند و فیلمی باورپذیر بسازد که اگر این اتفاق نیفتد آفرینش هنری انجام نشده و آنچه میبینیم از بیان هنری دور است. صلحجو با اشاره به سریال «هزاردستان» به عنوان یک شاخص، گفت: تصاویری که در آن سریال زندهیاد علی حاتمی از عهد قاجار و پهلوی نشان داد، در واقع ذهنیات او از آن زمان است اما باورپذیر بودن آن تصاویر باعث شد همه تصویر حاتمی از آن دوران را باور کنند، در حالی که از آن دوران تنها چند عکس داریم و
هیچ معیاری برای تشخیص واقعی بودن یا نبودن تصاویر علی حاتمی در دست نیست، بلکه فقط مساله باورپذیری مطرح است. او تصریح کرد: متأسفانه درباره «معمای شاه» تاکنون شاهد این بودهایم که با وجود برخورداری از بودجه فراوان و تولید مفصل، سازنده نتوانسته ذهنیات خود را به شکل باورپذیر به تماشاگر عرضه کند و همین، نقطه ضعف بزرگ این سریال تلویزیونی است.
ارسال نظر