English

مدیرکل میراث‌ فرهنگی مازندران مطرح کرد؛

احیای دهکده نمد مالان رامسر

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در تلاش هستیم با احیای دهکده نمد مالان رامسر و معرفی این کارگا‌ه‌ها به گردشگران برای این منطقه جاذبه‌ تعریف کنیم.

احیای دهکده نمد مالان رامسر
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، حسین ایزدی با بیان اینکه نمد رامسر دارای دو اثر ثبتی در لیست آثارجهانی یونسکو و چندین نماد مرغوبیت ملی است متأسفانه نسل جوان علاقه کمتری به نمد مالی دارند و این می‌تواند برای آینده این هنر ماندگار شهرستان رامسر به تهدیدی تبدیل شود؛ اظهار داشت: باید برای حفظ این دست‌ساخته اصیل بومی تلاش کرد.

وی از خانواده حلاجیان و شاهنظری به عنوان نسل طلایی نمد مالی یاد کرد و ادامه داد: این هنرمندان پیشکسوت با تلاش خودشان نمد رامسر را جهانی کردند و لازم است با حمایت همه جانبه از نسل جدید نمدمال از این هنر ارزنده، محافظت شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه نمد مالان رامسر به صورت سنتی در دو فصل سال مشغول تولید نمد هستند و با تمام سختی‌های این حرفه همچنان به کار خود ادامه می دهند، بیان داشت: خوشبختانه در سالهای گذشته زمینی به مساحت تقریبی ۵۰۰۰ متر مربع در پشت آسو جواهرده، در اختیار نمدمالان رامسر قرار گرفت و این زمین بر اساس ساختار سنتی نمد مالان در شهر رامسر به ۱۲ کارگاه تقسیم شد و هر کارگاه به صورت جداگانه از حلاجی پشم تا رنگرزی، تولید نمد خانه و کارگاه تولید نمد در کنار هم قرار دارند.

وی فصل کار نمدمالان در تابستان را فرصتی گردشگری در منطقه برشمرد و تصریح کرد: در تلاش هستیم با احیای دهکده نمد مالان رامسر و معرفی این کارگا‌ه‌ها به گردشگران برای این منطقه جاذبه بسازیم.

ایزدی یادآور شد: برای هنرمندان نمدمال در جواهرده (پشت آسو ) ۱۲ پروانه تولید کارگاهی صادر شده و پرونده‌سازی برای تبدیل ۱۲ واحد بوم‌گردی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه رونق گردشگری در پشت آسو باعث رونق فروش محصولات نمدمال خواهد شد، خاطر نشان ساخت: ارزش تولید سالانه نمدمالان بیش از ۳ میلیارد تومان است و با توجه بیشتر امکان رونق اقتصادی بیش از ۲ برابر این رقم نیز وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه