English

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران:

آماده سازی بنادر مازندران برای صادرات صنایع‌دستی مازندران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: سرامیک، محصولات چوبی و نساجی قابلیت صادرات دارد که با توجه به اینکه مناطق آزاد پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار دارد و معاف از تعرفه‌های مالیاتی است ظرفیت خوبی برای صادرات محصولات صنایع‌ دستی مازندران محسوب می‌شود.

آماده سازی بنادر مازندران برای صادرات صنایع‌دستی مازندران
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، حسین ایزدی در نشست هم‌اندیشی با مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران، گفت: با توجه به اینکه مازندران مقصد گردشگری تعریف شده است، اظهار داشت: مهمترین اقدام در بنادر آزاد مازندران می‌تواند حول محور گردشگری برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به ثبت بیش از 91 نفر شب اقامت در استان از ابتدای سال تاکنون و فعالیت بیش از 6 هزار تأسیسات گردشگری در مازندران، ادامه داد: با توجه به اینکه در استان چند منطقه به عنوان منطقه آزاد تعرف شده باید برای سرمایه‌گذاری در سواحل برنامه‌ریزی‌های مطلوب صورت گیرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران با اشاره به اینکه در استان 2 هزار و 800 آثار تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 800 اثر در لیست آثار ملی ثبت شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه پرونده‌های ثبتی بسیاری در دست اقدام است باید هر چه زوتر برای اجرایی شدن آنها برنامه ریزی شود.

وی افزود: وجود آثار تاریخی ثبتی در استان می‌تواند در جذب گردشگران و مسافران به مازندران نقش بسزایی داشته باشد.

ایزدی با بیان اینکه مازندران در بحث ثبت آثار منقول، غیرمنقول، طبیعی و معنوی قابلیت‌های بالایی دارد، عنوان داشت: چهار پایگاه میراث ملی و جهانی در استان مازندران شامل پایگاه میراث جهانی عباس آباد بهشهر، میراث ملی فرح آباد، اسپهبد خورشید، و یوش داریم.

وی بیان داشت: پایگاه میراث ملی راه آهن در ایستگاه راه آهن ساری در چند ماه اخیر راه‌اندازی شده است و همچنین بدنبال جهانی کردن پایگاه اسپهبد خورشید، ایجاد پایگاه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در غرب استان و باغ 3 هکتاری رامسر هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران به 6 شهر دارای بافت تاریخی ساری، آمل، قائم‌شهر، بابل، آلاشت و بابلسر اشاره کرد و گفت: به زودی بافت تاریخی 3 شهر دیگر نیز اضافه می‌شود.

وی یکی از بخش‌های فعال را صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان عنوان کرد و به قدمت بالای صنایع‌دستی مازندران طبق کاوش‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی در زمینه سفال و نساجی سنتی اشاره کرد و اظهار داشت: 7 هزار هنرمند و صنعتگر صنایع‌ددستی در استان شناسایی و در سامانه مجوز ثبت شده است.

ایزدی به انواع کارگاه‌های انفرادی، کارگاهی، کارفرمایی و مشاغل خانگی و همچنین کارت‌های شناسایی اشاره کرد و گفت: هر سال برای هزار نفر از هنرمندان صنایع‌دستی دارای مجوز که از تسهیلات استفاده کردند، اشتغال ایجاد می‌شود.

وی از دریافت حدود 130 مهر اصالت ملی و 13 مهر اصالت بین المللی تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان مازندران خبر داد و افزود: سرامیک، محصولات چوبی و نساجی قابلیت صادرات دارد که با توجه به اینکه منطقه آزاد پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار دارد و همچنین معاف از تعرفه‌های مالیاتی است می‌تواند در بحث صادرات این محصولات برنامه‌ریزی مطلوب داشته باشیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مازندران اینکه 4.5 میلیون دلار صادرات محصولات صنایع‌دستی در استان داشتیم، از دغدغه تولیدکنندگان در زمینه صادرات و فروش محصولات خبر داد و تصریح کرد: باید یک شرکت هلدینگ برای حمایت تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان ورود پیدا کند.

وی ابراز داشت: در منطقه آزاد تجاری با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی می‌توانیم در خصوص صادرات و فروش تولیدات صنایع‌دستی برنامه‌های خوبی داشته باشیم.

ایزدی به برگزاری جشنواره فرهنگی گردشگری مشترک در منطقه آزاد اشاره کرد و بیان داشت: با خدمات دریا محور می‌توان گردشگری را توسعه داد و از ظرفیت های آن در استان استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه