English

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران:

روستاهای اروست، نوا و یوش ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از پیگیری ثبت جهانی سه روستای نوای آمل، یوش نور و اروست شهرستان ساری خبر داد‌.

روستاهای اروست، نوا و یوش ثبت جهانی می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، حسین ایزدی با اشاره به انتخاب روستای کندلوس برای ثبت در لیست آثار جهانی، اظهار داشت: روند اجرایی ثبت این روستا در حال انجام است.

وی از ثبت سه روستای نوا در شهرستان آمل، یوش شهرستان نور و اروست شهرستان ساری خبر داد و افزود: اقدامات لازم برای ثبت این روستاها انحام شده و از شاخص‌های لازم آن در شواری ثبت نیز دفاع شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ویژگی‌ها و پتانسیل‌های منحصربه فرد روستاهای نوا، یوش و اروست، فعالیت جوامع بومی، اقتصاد در روستا، حضور زنان در آقتصاد روستا وحفاظت محیط زیست را از مهمترین ویژگی های سه روستا برای ثبت در لیست میراث جهانی برشمرد‌.

وی به وجود درخت ارس به‌ عنوان یکی از ویژگی‌های خاص روستای اروست برای ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: درخت ارس از جمله درختان جنگل‌های هیرکانی است که از بسترهای آبی زمین محافظت می‌کند تا کویر به سمت جنگل‌های هیرکانی امتداد پیدا نکند.

ایزدی با بیان اینکه خوشبختانه کاشت درخت ارس و داغ داغان در روستای اروست در حال انحام است، بیان داشت: حفظ رودخانه‌های روستای یوش توسط کمیته مردمی روستا از جمله شاخص‌‌هایی است که در ثبت این روستاها به آن تأکید شده است.

وی به نیما پدر شعر فارسی در یوش، نخل نوا و آیین نور گون در روستای نوا، صنایع‌دستی زنان، اکوتوریسم و چشمه سورت با ۱۱ چشمه و منطقه حفاظت‌ شده چهاردانگه و بافت روستای اروست را از دیگر مؤلفه‌های ثبت این روستاها دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تصریح کرد: ثبت روستاها در میراث جهانی در حفظ استقلال روستاها و حضور آنها در بازار گردشگری و بازآفرینی فرهنگ، هنر و تمدن منطقه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت‌.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه