English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

مازندران؛ روی موج جدید مسمومیت های مرگبار با الکل تقلبی/ ضرورت آسیب شناسی روانکاوانه و کشف علت و معلول

حادثه مسمومیت های مرگبار با الکل تقلبی باید مورد آسیب شناسی موشکافانه قرار گیرد و علت بروز اینگونه اتفاقات و حوادث تلخ از منظر روانشناسی و روانکاوی، ریشه یابی دقیق شود تا در آینده، دیگر شاهد چنین حوادث مرگباری در سطح جامعه و بر هم خوردن امنیت روانی جامعه نباشیم.

مازندران؛ روی موج جدید مسمومیت های مرگبار با الکل تقلبی/ ضرورت آسیب شناسی روانکاوانه و کشف علت و معلول
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، در هیاهوی التهابات اقتصادی، مسکن، بورس، بیکاری، مرگ معدن کارگران در طبس، معیشت و گرانی های افسار گسیخته ، شنیدن خبر مرگ ده ها هموطن بر اثر مسمومیت مرگبار الکل تقلبی در مناطقی از کشور به ویژه استان مازندران، شوک بزرگی به جامعه وارد شد و مردم را دچار نگرانی و اضطراب دیگری کرد.

در ابتدای انتشار اخبار مسمومیت مرگبار با الکل تقلبی در رسانه ها، شاید جامعه به واسطه داشتن چنین پیشینه ذهنی در شنیدن این گونه خبر چندان نگران و مغموم نشده بود اما با گذشت کمتر از ۷۲ ساعت و افزایش شمار قربانیان و گسترش ابعاد این حادثه، شوک بزرگی بر پیکره جامعه وارد آمد و بر نگرانی های خانواده ها به خصوص آنانی که فرزندی جوان دارند بیش از هر زمان دیگری افزود.

اما، در این میان به نظر می رسد وضعیت مرگ و میر ناشی از مسمومیت با الکل تقلبی در مازندران بیش از دیگر نقاط کشور بوده است و با افزایش شمار قربانیان که عمدتاً نسل جوان بودند، وارد مرحله تازه ای شده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در همان روزهای نخست این حادثه از مسموم شدن ۵۷ نفر با مصرف الکل تقلبی در مازندران خبر داد و اظهار داشت: در همین رابطه ۴ نفر جان خود را از دست دادند.

رسول ظفرمند تصریح کرد: این افراد با علائم کاهش هوشیاری، ضعف شدید و سرگیجه به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند و در همان ساعات اولیه ۱۸ نفر برای پاکسازی سموم تحت دیالیز قرار گرفتند.

وی افزود: هر چند ۲۶ نفر نیز درمان سرپایی شده و از بیمارستان مرخص شدند اما متأسفانه ۴ نفر از همشهریان مازندرانی جان باختند.

با گذشت بیش از یک هفته از حادثه مرگبار مسمومیت ها با الکل تقلبی، انتظار می رفت که کم کم پرونده این ماجرا مختومه و بسته شود اما این پایان ماجرا نبود و موضوع وارد بُعد تازه ای شد و در عین ناباوری، نتیجه اش افزایش شمار قربانیان بود.

 

در تازه ترین آمارها، ثبت افزایش مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در مازندران به ۲۱ نفر بوده است

در همین رابطه مدیرکل پزشکی قانونی مازندران ابراز داشت: تعداد جان باختگان به ۲۱ نفر رسید که اجساد این افراد برای بررسی های بعدی به پزشکی قانونی ارجاع شد.

علی عباسی افزود: از این تعداد جان باخته، ۱۸ مرد و بقیه زن هستند.

وی به خانواده‌ها مبنی بر مراقبت از فرزندان، نوجوانان و جوانان خود هشدار داد و بیان داشت: چیزی به نام مشروبات الکلی استاندارد، اصلاٰ در کشور وجود ندارد و مواردی از مشروبات الکلی که ظاهری پلمپ شده دارند نیز در بیشتر موارد در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شود.

عضو شورای قضایی استان مازندران اظهار داشت: الکل متانول بی رنگ و مشابه الکل اتیلیک است و مصرف ۱۰ سی سی از آن موجب کوری و نارسایی کلیوی و مصرف ۱۰۰ سی سی نیز موجب مرگ انسان می شود.

وی هشدار داد: افراد در صورت مصرف الکل و بروز علائم سر درد، سرگیجه و تاری دید،  باید سریعاً به اولین مرکز درمانی مراجعه نمایند.

عباسی تأکید کرد: پزشکان مراکز درمانی و اورژانس هم باید درباره علائم مسمومیت متانول آگاهی کامل را داشته باشند زیرا درمان به موقع، موجب پیشگیری از نابینایی و نارسایی کلیوی و مرگ می‌شود.

 

آمار عجیب و نگران کننده مسمومیت ها تا ۲۸۴ نفر

همچنین در ادامه، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اذعان داشت: در مجموع تاکنون ۲۸۴ نفر با الکل تقلبی در مازندران مسموم شدند که ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند و چهار نفر نیز به دلیل آسیب به چشم، نابینا شدند.

رسول ظفرمند گفت: از مجموع ۲۸۴ فرد مسموم شده در مازندران ۲۰۱ نفر تاکنون از مراکز درمانی مرخص شدند و ۸۳ نفر دیگر همچنان به دلیل عوارض ناشی از مصرف الکل تقلبی بستری هستند و تحت درمان قرار دارند.

وی با اشاره اینکه ۸۱ نفر هم دیالیز شدند، تصریح کرد: تعداد افراد بدحال بستری در بخش های ویژه ICU نیز ۱۶ نفر می باشند.

به گزارش خبرگزاری موج؛ حادثه مسمومیت های مرگبار با الکل تقلبی که ابعاد ملی به خود گرفته است و علاوه بر مازندران، در چند استان دیگر از جمله همدان نیز مشاهده است و تعدادی از هموطنان به ویژه نوجوانان و جوانان را به کام مرگ کشاند باید مورد آسیب شناسی موشکافانه قرار گیرد و علت بروز اینگونه اتفاقات و حوادث تلخ از منظر روانشناسی و روانکاوی، ریشه یابی دقیق شود تا در آینده، دیگر شاهد چنین حوادث مرگباری در سطح جامعه و بر هم خوردن امنیت روانی جامعه نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه