English

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران:

۱۷ درصد آبزی پروری کشور به مازندران اختصاص دارد

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم جشن ملی آغاز بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران، با اشاره به این که توسعه آبزی پروری یکی از ارکان امنیت غذایی است، گفت: ۱۷ درصد آبزی پروری کشور به مازندران اختصاص دارد.

۱۷ درصد آبزی پروری کشور به مازندران اختصاص دارد
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، سید حسین حسینی در مراسم ملی آغاز بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران، با تأکید به سیاست‌های مقام معظم رهبری در امنیت و حکمرانی غذایی و همچنین در توسعه دریا محور به نقش آفرینی شیلات اشاره کرد و اظهار داشت: با ایجاد فضاسازی و بسترسازی نقش آفرینی شیلات، فضایی را ایجاد کنیم که بتوانیم در مسائل توسعه سواحل و تحقق برنامه توسعه دریا محور، اشتغال و تولید و غذا فعالیت کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم آبزی پروری در توسعه اقتصادی کشور، ادامه داد: آبزی‌پروری با پوشش دادن به جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، شرایط توسعه پایدار را ایجاد می‌کند و اهداف اشتغال‌زا را نیز فراهم می‌نماید.

رئیس سازمان شیلات ایران با تأکید بر اینکه در برنامه هفتم در بحث امنیت غذایی اهداف به لحاظ کمی و کیفی تعریف شده است، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن تولید آبزیان با ۶۴۰ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری و ۷۷۷ هزار تن در حوزه صید و صیادی را شاهد هستیم.

وی ابراز داشت: در سند ۱۰ ساله امنیت غذایی ۲.۶ میلیون تولید پیش‌بینی شده است.

حسینی قابلیت قدرت مانور صنعت شیلات و فراهم آوری محصول آبزی پروری را بسیار زیاد مطرح کرد و گفت: آبزی‌پروری قابلیت تولید در زمینه‌های زمین‌های شالیزاری، زراعی، زمین‌های لم‌یزرع، دمای گرم و سرد، آب‌های شور تا شیرین و سخت را دارد و به لحاظ ارگانیک و غنی‌سازی خاک و آب در آن اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان ساخت: مازندران در طی دو سال اخیر به ضریب رشد ۶.۵ درصدی رسیده است که از ضریب رشد ۵.۸ کشور بالاتر بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سیاست‌های توسعه دریا محور بر مفهوم فقط فعالیت در دریا نیست، مفهوم نگرش کلی به سمت فعالیت دریا محور است که شیلات و آبزی پروری در این سیاست نقش آفرینی زیادی دارند.

وی خوداتکایی در صنعت شیلات را عدم وابستگی غذایی به بیرون از کشور اعلام کرد و بیان داشت: اجرای طرح بیوتکنولوژی و تکثیر و رهاسازی ماهی آزاد این گونه ارزشمند در استان یک انقلاب و اتفاق خوشایند است.

حسینی با بیان اینکه مازندران ۱۷ درصد آبزی‌پروری کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: کشور ۳ درصد از کل صید دریای خزر را انجام می‌دهد، ضریب رشد جهان در آبزی پروری به ۲۲۳ میلیون تن رسید یعنی ۴ درصد؛ اما رشد آبزی‌پروری ایران ۵.۸ می‌باشد که ۱.۸ از میانگین کشوری در جهان سرعت بیشتری داریم.

وی در ادامه به فرهنگ آبزی مصرفی تأکید کرد و افزود: مازندران که در حوزه تولید تخصص دارد باید در حوزه فرهنگ سازی مصرفی و ارزان سازی تلاش بیشتر و نقش آفرینی کند تا بتوانیم گرم پروتئینی مصرفی را از ۹ به ۱۲ گرم پروتئین حیوانی برسانیم.

رئیس سازمان شیلات کشور با بیان اینکه باید سهم آبزی پروری در کنار پروتئین‌های قرمز و طیور در سفره مصرفی را بالا ببریم، خاطرنشان ساخت: سرانه مصرف از ۱۴ کیلوگرم باید به میانگین کشور به ۱۷ کیلوگرم برسانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه