English

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه اعلام کرد:

سهم کرمانشاه از مجوز کسب و کار الکترونیک ۵۲۱۹۹ پروانه بوده است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه با تاکید بر اینکه مهلت تبدیل پروانه‌ کسب کاغذی‌‌ به الکترونیک فقط تا 25 اردیبهشت است، گفت: از 75803 درخواست مجوز کسب و کار الکترونیک استان بالغ بر 69 درصد موفق به دریافت مجوز در کمتر از 48 ساعت شده اند.

سهم کرمانشاه از مجوز کسب و کار الکترونیک 52199 پروانه بوده است
به گزارش خبرنگار کرمانشاه خبرگزاری موج

، محمود رشیدی‌اقدم مدیرکل امور اقتصاد و دارایی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه در خصوص اجرای طرح صدور مجوز کسب و کارهای الکترونیک ابراز داشت: با توجه به قانون بهبود فضای کسب و کار و الزام در تغییر رویه صدور مجوزها از کاغذی به الکترونیکی، اصناف و صاحبان مشاغل باید قوانین و شرایط اخذ مجوزهای جدید را به خوبی مطالعه کنند تا در فرایند اخذ یا تبدیل مجوز، با مشکل روبرو نشوند.

وی ادامه داد: مجوزها و پروانه‌های کسب و کار از ابتدای سال ۱۴۰۳ باید الکترونیکی شده و مجوزهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند. با عزم دولت برای تبدیل مجوزهای کسب و کار از فیزیکی (کاغذی) به الکترونیکی در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری، اصناف و مشاغل باید به نکات و شرایطی که برای دریافت و یا تبدیل مجوز لازم است، توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی کرمانشاه در این خصوص از تخصیص 69 درصدی صدور مجوز کسب و کار الکترونیک در استان خبر داد  گفت: از حدود 63 هزار پروانه کسب کاغذی در استان حدود 9900 پروانه به الکترونیکی تبدیل شده که تقریبا 17 درصد پروانه های کسب و کار صادر شده کاغذی در استان را تشکیل می دهد.

به گفته رشیدی اقدم مجوزهای صادر شده تعداد 20511 مورد مربوط به مشاغل خانگی، 30535 اصناف و 24757 مجوز نیز برای سایر دستگاه‌ها صادر شده است.

رشیدی اقدم اظهار داشت: براساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت ماه، تبدیل به مجوز الکترونیکی (شناسه‌ یکتا) شوند و کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی بدون مجوز محسوب می‌شوند.

وی توضیح داد: پروانه‌های کسب جدید یک فایل الکترونیکی حاوی شناسه یکتا هستند که با گوشی‌های هوشمند به صورت ۲۴ ساعته قابل استعلام هستند. مطابق قانون، همه ادارات و ماموران حکومتی فقط همین یک فایل و شناسه یکتا را به عنوان مجوز یا پروانه کسب می‌شناسند و حق ندارند به غیر از شناسه یکتا، پروانه کسب کاغذی را به عنوان جواز مطالبه کنند و صاحب هر پروانه الکترونیکی، در بانک اطلاعات کسب و کارها (mojavez.ir) یک صفحه دارد که در آن شناسه یکتا، نشانی و اطلاعات اولیه آن مجوز برای همه قابل رویت و استعلام است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه گفت: با هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، صاحبان کسب و کارهایی که مجوز الکترونیکی نداشته باشند و نام‌شان در بانک اطلاعات کسب و کار کشور qr.mojavez.ir نباشد، برای گرفتن خدمت در اداره‌های دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: متقاضیان می توانند با موبایل و وارد کردن سه کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه / کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

گفتنی است که در فرایند صدور پروانه کسب، اتحادیه‌ها دو نکته را باید مورد توجه خود قرار دهند. ابتدا صحت سند یا اجاره نامه (شامل اصالت سند واحد صنفی در محل مسکونی یا غیرقانونی نباشد) و دوم تاییدیه آموزش احکام که گذراندن آن شش ساعت کلاس اجرایی اجباری است و حداقل باید متقاضی ببیند و با موفقیت بگذراند.

از این رو اتحادیه‌ها برای تایید این دو مورد می‌توانند متقاضی پروانه کسب را به صورت حضوری فراخوانده تا سند وی را چک کنند، اما هرگز اجازه ندارند غیر از این دو مورد در بخش یا فرایند دیگری از صدور پروانه کسب دخالت کرده  یا وجهی بابت صدور پروانه کسب بگیرند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که برای گرفتن پروانه کسب، احراز نشانی محل کسب ضروری است تا ۴۸ ساعت بعد از ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها، مامور پست برای احراز نشانی مراجعه می‌کند و باید کارت ملی خود را همراه داشته باشید تا احراز نشانی شما سریع انجام شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کرمانشاه  در پایان در خصوص مزایای استفاده از مجوزهای کسب و کار الکترونیک چنین توضیح داد  که در روش جدید صدور پروانه کسب، شرایط صدور تسهیل و مبتنی بر اعلام، اقرار و تعهد شده است. باید شرایط را با دقت بخوانید؛ چراکه اتحادیه‌ها موظف‌اند بعد از صدور پروانه به شدت نظارت کنند و در صورت اثبات نداشتن هر یک از شرایط می‌توانند پروانه کسب را تعلیق یا باطل کنند. علاوه بر این صاحبان مشاغل پروانه باید مقررات صنفی را به دقت رعایت کنند؛ چرا که درصورت بی‌توجهی به آن‌ها اتحادیه‌ها می‌توانند پروانه را تعلیق یا باطل کنند.

کار صنفی بدون مجوز جدید شناسه یکتا در نظام جدید مالیاتی، شما را دچار مشکل می‌کند. شناسه یکتای مجوزها به سازمان مالیاتی متصل است و در آینده نزدیک به حساب‌های تجاری بانک‌ها هم متصل می‌شود و هر صاحب کسب و کاری که شناسه یکتا نداشته باشد، هم با مشکل مالیاتی روبرو و هم در مبادلات بانکی دچار محدودیت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه