English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

وقت رفتن رئیس...

«حیف» و «باورش سخت است...» این دو روز دیالوگ پرتکراری است که ایران و ایرانی را مشغول خود کرده است و شهادت و نبود رئیس جمهوری که تا لحظات آخر عمر مشغول کار و سرکشی بود، واقعا حال آدمی را دگرگون و ملتهب می‌کند.

وقت رفتن رئیس...
به گزارش خبرنگار کرمانشاه خبرگزاری موج

، اینکه رئیس بخش، ارگان و یا منطقه‌ای باشی و بدون قرار قبلی، خارج از چارت سازمانی و حتی بدون اینکه خودت بخواهی مجبور به ترک پست محوله باشی تقریبا جزو شرایط استثنا است و بیش از هر حس غمباری، بهت و شوک را به افراد مجموعه وارد می کند .

بعداز ظهر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه برخی خبرها از خارج شدن اطلاعات بالگرد حامل رئیس جمهور از رادارها حکایت داشت؛ خبری که دقایقی بعد از سوی خبرگزاری‌های دولتی تایید و اعلام شد که  بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی در پی شرایط نامساعد آب و هوایی، دچار سانحه شد.

نشانه خادمی امام رضا، شماره هشتم از شمارگان ریاست جمهوری و روز میلاد امام رضا(ع) و... مؤلفه‌های تکرار شونده در صحبت‌ها و نوشته‌هایی است که از او می‌گویند. آنقدر این نشانه‌ها با نام و یادشان ممزوج شده که گویی همه چیز از پیش مقدر بوده است و ذهن محدود مکانی و زمانی آدمی قادر به درک آن نیست جز رضا و تسلیم...

شهادت  رئیس جمهور و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد،‌ از تلخ ترین رخدادهای ملی در ۵ سال اخیر، پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراین است. این سانحه به اعتبار اینکه باعث شد عالی ترین مقام اجرایی کشور از دست برود البته واقعه ای بسیار تلخ و تأسف برانگیز است.

در عرف سیاسی و آداب دیپلماتیک، فردی که به پشتوانه رأی و انتخاب شهروندان، کرسی ریاست جمهوری را به دست می آورد، تبلور اراده ملی و نماد حاکمیت مردم آن کشور است. با این وصف هر رفتار یا رخدادی که متوجه این مقام و موقعیت حقوقی شود مستقیما ناظر و معطوف به ملت در معنای کلان آن خواهد بود، بنابراین،‌ فقدان یک رئیس جمهور، از آن جهت که حامل یک میثاق ملی است، با فقدان سایر شخصیت های سیاسی  تفاوت جدی  دارد. یکی از این تفاوت ها آنجاست که وجه نمادین آن پررنگ تر است و و به مراتب تلخ تر است.

 زمانی را فراموش نمی کنیم که  با بهار ۱۴۰۰ عزمشان جزم شده بود برای خدمتی دوباره و این بار در مسند ریاست قوه مجریه و گام نهادن به پاستور با شعار «دولتی مردمی برای ایرانی قوی»؛  حرفش و اعتقادش هم این بود که دولتی تشکیل شود برای گره گشایی از محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه با حفظ عزت، شرافت و کرامت مردمی. به گفته مریدانش آستین همت نه از مراسم تحلیف روز پنج‌شنبه ۱۴ مرداد، بلکه از همان ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ بالا زده شد برای خدمت عادلانه و پس از دو سال ‌و دو ماه و۱۱ روز، مورد تقدیر و تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت؛ «آنچه تا امروز در این دو سالی که این دولت بر سر کار بوده از عملکرد دولت مشاهده کرده‌ایم، مستوجب این است که ما تقدیر کنیم و تمجید کنیم از دولت.»

واقعیت امر است که در دوران این شهید بزرگوارو هیئت وزرای و دولتمردان همراه قطعا کم و کاستی هم وجود داشت که البته نه مختص دوران ایشان بلکه در همه ادوار هیچ کس و در هیچ شرایطی همه چیز رو به جلو نیست و قطعا نواقصی هم وجود داشته است بنا بر گزارش آمار می توان به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اشاره صریح کرد که بنا بر فرموده رهبر فرزانه انقلاب «تعداد قابل توجهی از شاخص‌های اقتصاد کلان، رشد را نشان می‌دهد، پیشرفت را نشان می‌دهد، تغییرات مثبت را نشان می‌دهد، البته تا مسائل مربوط به اقتصاد کلان برسد، به معیشت مردم و زندگی مردم، یک مقداری فاصله وجود دارد، یعنی زمان باید بگذرد.»

حال خرداد است و تقریبا یک سال از از وعده چهارساله باقی مانده خیلی از کارهای دولتی انجام شده، بخشی در غلطک و بخشی هم بر زمین مانده است اما آنچه دل را به درد می‌آورد ضایعه بزرگی است که دو روز پیش به این ملت تحمیل شد و در واقع زمان اجازه نداد ثمره آنچه رئیس دولت عدالت محور کاشته بود را ببیند.

به قول یکی از رسانه های کشور « مهم این است که مردم از آن کشته ها را درو خواهند کرد. مثل آورده‌های «افزایش رشد سرمایه‌گذاری»، «کاهش رشد نقدینگی»، «کاهش بیکاری»، «کاهش ضریب جینی»، «رشد قابل توجه صادرات کالا»، «تقویت نظام مالیاتی»، «راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل» و «آبرسانی یا شبکه‌های آبیاری و زهکشی». البته نمی‌توان از «رکوردشکنی در درآمدهای ارزی» چشم پوشید، به طوری که افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی زمینه رشد اقتصادی پایدار و جبران کسری بودجه دولت شد و کشورمان بیش از هر زمان دیگری در شش سال گذشته نفت صادر می‌کند و به اذعان کاربلدها، درآمدمان به سالانه ۳۶ میلیارد دلار رسیده است. موضوع بازارسازی موفق نفت ایران با تکیه بر سیاست‌های جدید و هوشمندانه اتخاذشده زمینه رشد درآمدهای ارزی کشور را فراهم کرده است.»

و به قلم استاد باشه آهنگر  این روزها را که می‌بینیم شاید آن سال‌ها بر بهتر کنیم« آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم. قلبم گواهی می‌داد که دیر یا زود با آیاتی از کلام‌الله مجید، خبری که جهان ساعت‌ها در انتظار شنیدنش است، خوانده خواهد شد. شهادت، هنر مردان خداست. گویی تقدیر ماست که بهار و تابستان آبستن خبرهای هولناک شده است. از دهه ۶۰ تاکنون بسیاری حوادث رخ داده است که اگر یک دهم این حوادث در برخی کشورها رخ می‌داد، دگرگون می‌شدند.

از انفجار حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ شهید ارجمند تا شهادت رییس‌جمهور - شهید رجایی - و شهید باهنر و بسیاری شهیدان دیگر در آن دهه در داستان‌های ترور و شهدای ۸ سال دفاع مقدس و سقوط هولناک هواپیمای سی یکصد و سی ارتش و شهادت فرماندهان پیروز شکست حصر آبادان در ۷ مهر و سقوط فوکر ۲۷ شهید محلاتی و بیش از ۴۰ نفر دیگر بوسیله میگ‌های عراقی و بسیار بسیار حوادث سنگین هموطنان ایران عزیز را گویی آبدیده کرده، صبر ایوب به آن‌ها داده است.

اما آنچه پس از حوادث رخ داده، ایمان به خدا و وحدت و یکپارچگی میان مردم است. فارغ از سلایق جریانات سیاسی در کشور نوع شهادت شهدای هلی‌کوپتر رییس جمهور شهید و همراهان گرامیش همه را در سوگی عمیق فرو برد و این نوع رفتن تا ابد در ذهن و روح همه مردم باقی خواهد ماند. در حین خدمت و در حین انجام کار برای بهبود اوضاع سخت کشور. امیدوارم این شهدا که در شب ولادت امام رضا (ع) به شهادت رسیدند با ایشان که افتخار خادمی او را داشتند محشور شوند.»

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه