English

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه:

سد گاوشان نیمی از آب کرمانشاه را تامین می‌کند/ قشلاق و کبوترلانه آماده آبگیری هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در تشریح آخرین وضعیت مخازن آبی سدهای کرمانشاه گفت: در حال حاضر، ۴۵ درصد از مخازن سدهای آبی استان خالی است که در مقایسه با مدت مشابه وضعیت مطلوب‌تری رقم خورده است.

سد گاوشان نیمی از آب کرمانشاه را تامین می‌کند/ قشلاق و کبوترلانه آماده آبگیری هستند
به گزارش خبرگزاری موج

، رسول فرهادی، مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه طی نشست خبری درباره آخرین وضعیت ذخیره آبی استان ابراز کرد: مصرف آب شرب شهر کرمانشاه سالانه بین ۹۳ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب آن از سد گاوشان تامین می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار موج درباره آخرین وضعیت سد گاوشان تصریح کرد:  طرح انتقال آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه که سال ۱۴۰۱ به‌صورت اضطراری از طریق تصفیه‌خانه غدیر وارد مدار شد، جهت تکمیل  نیازمند ۱۲۰ میلیارد تومان تجهیزات است که با توجه به خارجی بودن اقلام مقداری زمانبر شده و در آینده نزدیک پروژه کامل می‌شود. 

وی از پیشرفت ۹۰ درصدی تصفیه‌خانه غدیر خبر داد و تاکید کرد:  میزان آبی که در پیک فصل گرما از سد گاوشان برای شهر کرمانشاه تامین می‌شد۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه بود و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد گاوشان وارد تصفیه‌خانه غدیر می‌شود که البته با احتساب آبی که در فرآیند تصفیه و جداسازی فاضلاب، خارج شده و حدود ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ لیتر در ثانیه آب از این محل به شهر کرمانشاه می‌رسد.

 

وضعیت سراب‌های کرمانشاه چگونه است؟

وی با تاکید بر تغییر الگوی بارش‌ها و کاهش منابع آبی که منجر به خشک شدن بسیاری از سراب‌ها و رودخانه‌های استان کرمانشاه شده، خاطرنشان کرد: برابر آمار بیشترین مصرف آب استان مربوط به بخش کشاورزی است که باید مدیریت آب متناسب با تغییر الگوی بارش‌ها تغییر کند و به همین دلیل  برنامه سازگاری با کم آبی  که در دولت دوازدهم  آغاز شده با جدیت در حال پیگیری است.

وی ظرفیت منابع آبی استان را سالانه حدود ۵.۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: مجوز برداشت آب سطحی در استان سالانه ۶۱۵ میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی سالانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب است که با وجود ۲۳ محدوده مطالعاتی در کرمانشاه شامل حسن‌آباد-شیان و روانسر -سنجابی که ممنوعه بحرانی بوده، ۱۷ محدوده نیز ممنوعه است و تنها چهار محدوده مطالعاتی آزاد در کرمانشاه شناسایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت چاه‌های استان نیز گفت:  ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۵۵۰۰ چاه غیرمجاز در استان وجود دارد و سال گذشته حدود ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان‌ مسدود شد.

 

راهکار صرفه‌جویی برای صنایع چیست؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در ادامه بر لزوم استفاده از پساب تصفیه‌شده برای صنایع پرمصرف کرمانشاه بجای آب مصرفی تاکید کرد و گفت: به همین دلیل کنسرسیومی از صنایع بزرگ شرق کرمانشاه تشکیل شده تا طرح انتقال پساب از تصفیه‌خانه به این صنایع اجرایی شود و بر آن اساس نسبت به اجرای خط انتقال ۲۲ کیلومتری با اعتبار افزون بر هزار میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که با بهره‌برداری از آن سالانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب پساب از این محل در اختیار صنایع قرار خواهد گرفت.

 

از پروژه سامانه سردسیری چه خبر؟

وی از نبود کد اجرایی برای پروژه سامانه سردسیری استان خبر داد و گفت: سامانه سردسیری که جزو مطالب جدی مردم کرمانشاه است تاکنون نه کد اجرایی گرفته و نه در قانون بودجه آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه با تغییر الگوی بارش‌ها سامانه سردسیری نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: پیگیری‌ها برای اجرای این طرح هنوز ادامه دارد.

وی در ادامه در تشریح میزان آب مصرفی کرمانشاه اعلام کرد: سال گذشته در مجموع ۱۳۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده که حدود ۷۸ میلیون مترمکعب آن از محل پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و … بوده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: این میزان صرفه‌جویی‌ در مصرف آب در قالب برنامه سازگاری با کم‌آبی صورت گرفته و سایر دستگاه‌ها از جمله در بخش صنعت، کشاورزی، شهرداری و فضای سبز و… نیز در آن سهیم هستند.

 

چه تعداد کنتور هوشمند در کرمانشاه داریم؟

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه تعداد کنتورهای هوشمند نصب‌شده روی چاه‌های استان ۳۳۰۰ دستگاه اعلام کرد و افزود: از این تعداد۵۶۰ دستگاه آن سال گذشته نصب شده است.

 

سد بیستون هم ردیف اجرایی ندارد، قشلاق و کبوترلانه، آماده آبگیری 

وی با بیان اینکه سد بیستون نیز هنوز ردیف اجرایی و تخصیص آب ندارد، تاکید کرد: برای اجرای این پروژه در گام اول باید مطالعات صورت بگیرد که ردیف مطالعات برای آن لحاظ شده است.

وی درباره  وضعیت دو سد مهم کبوترلانه و قشلاق نیز با تاکید بر اینکه هر دو از رشد اجرایی بالای ۹۰ درصد برخوردارند، تاکید کرد:  سد کبوترلانه در حال حاضر ۹۵ درصد با اعتبار ۵۴۶ میلیارد تومان پیشرفت دارد و منتظر حضور مسئولان کشوری برای آبگیری این سد هستیم.

فرهادی درباره روند کاری سد قشلاق نیز گفت: این سد نیز ۹۰ درصد پیشرفت دارد و کارهای تملک اراضی مخزن سد باقیمانده که بخشی از این اراضی وقفی است و مشغول پیگیری و رایزنی برای تعیین‌تکلیف این اراضی در هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه